مناطق آزاد و ویژه به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود

شنبم آذر- نشست خبری پنجمین نمایشگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با حضور محمود صلاحی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد.

در این نشست علاوه بر توضیحاتی که صلاحی در زمینه نحوه برگزاری نمایشگاه مناطق آزاد داد در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران چالش‌های بانکی- بیمه‌ای و نیز دیوان‌سالاری موجود در این مناطق را تشریح کرد. محمود صلاحی در ابتدای این نشست از رشد ۲۰درصدی تعداد شرکت‌کنندگان و رشد ۳۰درصدی فضای نمایشگاه نسبت به نمایشگاه پیشین خبر داد و گفت: علاوه بر حضور ۶منطقه آزاد تجاری و ۱۶منطقه ویژه اقتصادی، یکصد شرکت از شرکت‌های داخلی فعال در این مناطق در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در روز دوم نمایشگاه همایشی با حضور مدیران مناطق و مسوولان امر سرمایه‌گذاری برگزار خواهد شد، گفت: مهم‌ترین هدف از برگزاری این نمایشگاه شناساندن فرصت‌های باقی‌ مانده سرمایه‌گذاری مناطق به سرمایه‌گذاران است.

شورای بازرگانان مقیم امارات در قشم بانک می‌زنند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به سوال یک خبرنگار در زمینه ارتباط این دبیرخانه با بازرگانان مقیم امارات گفت: شورای بازرگانان مقیم امارات پیش از این نیز از سوی این دبیرخانه برای حضور در مناطق آزاد دعوت شده بودند و در این نمایشگاه نیز حضور دارند.

وی افزود: در پی سفر پیشین رییس و اعضای این شورا، رییس شورای مذکور برای احداث بانک خصوصی در قشم اعلام آمادگی کرد.

صلاحی همچنین از آغاز به کار خط پروازی جدید ایران- کویت خبر داد و گفت: راه‌اندازی این خط به درخواست سرمایه‌گذاران کویتی صورت گرفته است و دو روز در هفته پرواز دارد.

دیوان‌ساری، بانک و بیمه مشکلات اصلی مناطق

محمود صلاحی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در زمینه چالش‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه گفت: سرمایه‌گذاری نیاز به مشوق‌هایی دارد که از جمله مهم‌ترین آن معافیت مالیاتی است از آنجا که معافیت ۱۵ساله مالیاتی این مناطق تا سال ۸۷ به پایان می‌رسد، دبیرخانه پیشاپیش طرحی را به مجلس ارائه کرده است که مدت معافیت را به ۳۰سال افزایش دهد.

وی ارائه ویزا به مسافران خارجی هنگام ورود در مناطق آزاد کیش و قشم را مشوق دیگری برای تردد آسان سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: این ویزا که به مدت ۲هفته اعتبار دارد تا ۶ماه قابل تمدید است.

وی با بیان اینکه از چالش‌های این مناطق تسهیلات بانکی و نیز بیمه است که با رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بیمه قول‌های مساعدی برای رفع این مشکلات داده‌اند.

وی دیوان‌سالاری را از دیگر مشکلات این مناطق دانست و گفت: تاکید ما بر این است که مدیران مناطق خود اختیارات تام در جذب سرمایه‌گذاری داشته باشند و به همین منظور قشم را پایلوت قرار دادیم. اما هنوز این هدف، محقق نشده است.

طرحی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری جدید نداریم

صلاحی در پاسخ به سوالی در زمینه ایجاد منطقه آزاد جدید تجاری گفت: طرحی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری جدید نداریم، اما پیشنهادهایی از داخل و خارج از کشور برای ایجاد این مناطق شده است که در حال بررسی آن هستیم.

وی تصریح کرد: در جلسه پیشین شورای همکاری خلیج‌فارس به ایران پیشنهاد شد تا نوعی تجارت آزاد در قالب ایجاد منطقه آزاد تجاری ایجاد شود که در پی بررسی این پیشنهاد شخص رییس‌جمهور در جلسه اخیر با این شورا در یکی از ۱۲پیشنهاد خود این موضوع را مورد تاکید قرار داده و اعلام آمادگی کرد.

صلاحی افزود: در صورت نهایی شدن این موضوع دو کمیته از نمایندگان دو کشور جهت مکان‌یابی و چگونگی کار تشکیل خواهد شد.

وی پیشنهاد دیگر برای تاسیس منطقه آزاد را از سوی وزیر اقتصاد عنوان کرد و گفت: پیشنهاد وزیر اقتصاد به کشور ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه آزاد مشترک نیز درحال بررسی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر تمرکز ما بر ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بر اساس پتانسیل مناطق است گفت: ۱۹پیشنهاد از سراسر کشور برای تاسیس این مناطق به دبیرخانه رسیده که از این میان هشت پیشنهاد تصویب شده است. وی از ایجاد مناطق ویژه نمین در استان اردبیل، اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه، سمنان در استان سمنان، مهران در استان ایلام، بندر امام در استان خوزستان، نوشهر در مازندران، جازموریان و در کرمان، خبر داد و گفت: طرح ایجاد سه منطقه ویژه اقتصادی نیز در بیرجند، کاشان و شهرکرد به دولت ارائه شده که با اشکالاتی از سوی دولت مواجه شد و جهت بررسی به شورای مناطق آزاد ارسال گردید و پس از رفع این نواقص این طرح‌ها مجددا به مجلس ارسال خواهد شد.

وی دلیل عدم موفقیت برخی مناطق ویژه را نبود تشخیص درست در ایجاد منطقه و یا کامل نبودن زیرساخت‌ها دانست.

صلاحی همچنین ابراز امیدواری کرد با تکمیل محور شرق، منطقه ویژه اقتصادی سرخس و منطقه آزاد چابهار از بن‌بست بیرون بیایند.

مدیرعامل کیش تغییر نمی‌کند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به سوال دیگری در زمینه تغییر مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: تغییرات در سطح مدیران مناطق پیش‌تر انجام شده است و در صورت بروز هر تغییری به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: برنامه‌ای برای تغییر مدیرعامل منطقه آزاد کیش نداریم.

مشاور رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اقدامات این دبیرخانه در راستای اجرای اصل۴۴ گفت: در حال حاضر ۸۵درصد سرمایه‌گذاری‌ها در این مناطق توسط بخش‌خصوصی انجام شده است و این نشان دهنده اهمیت بخش‌خصوصی در فعالیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: اعلام می‌کنیم که دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد آمادگی کامل برای واگذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصاد به بخش‌خصوصی را دارد.

صلاحی در پاسخ به این سوال دنیای اقتصاد که نحوه واگذاری‌ها به چه صورت خواهد بود، گفت: تمامی دارایی‌های مناطق آزاد؛ تسهیلات به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود و در این زمینه هر گونه همکاری با بخش‌خصوصی انجام خواهد شد.