هزار تن پسته روی دست‌مان مانده است

گروه بازرگانی- باغداران پسته استان کرمان با تسلیم توماری به دفتر ریاست‌جمهوری که چندین هزار نفر برپای آن امضا نهاده‌اند، خواستار اقدام سریع عالی‌ترین مقام اجرایی کشور برای پایان دادن به استیصال تولید‌کنندگان پسته و جلوگیری از نابودی محصول شدند. در سال‌های اخیر این دومین بار است که تولید‌کنندگان پسته برای رفع استیصال خود از نهادهای سیاست‌گذاری امور خود ناامید شده و به طور مستقیم دست به دامن ریاست‌جمهوری می‌شوند. در همین حال، نماینده باغداران پسته که به منظور تقدیم عریضه ۸۰متری باغداران پسته به رییس‌جمهوری به تهران آمده است، می‌گوید که توقف خرید محصول از یک سو و اقدام اتحادیه تعاون روستایی با همکاری شرکت ملی پسته ایرانیان، در تعیین قیمت پایین‌تر برای خرید پسته موجب کاهش عمومی قیمت این محصول شده است تا جایی که درآمد حاصله نمی‌تواند حتی هزینه‌هایی را که باغداران در فصل زراعی گذشته متحمل شده‌اند برگرداند.

سیدبرهان حسینی خاطرنشان می‌کندکه محصول پسته تنها ممر زندگی و معیشت میلیون‌ها شهروند و روستایی استان محروم کرمان است و اگر وضعیت کنونی ادامه یابد، آنان دیگر امکاناتی برای ادامه فعالیت‌های باغداری و تولید پسته نخواهند داشت و در نتیجه صدها هزار هکتار باغ که با زحمات طاقت‌فرسا و در شرایط بسیار دشوار آب‌و‌هوایی برپا شده و چهره منطقه را از عقب‌ماندگی و محرومیت پاک کرده رو به نابودی خواهد گذاشت و مسائل اجتماعی بزرگی را به وجود خواهد آورد که با سرمایه‌گذاری سنگین دولت هم رفع عوارض آنها مقدور نخواهد شد.

خواست‌های اصلی پسته‌کاران

تولید‌کنندگان پسته و باغداران استان کرمان در این تومار نارضایی خود را از این نکته که پسته در ردیف ۲۷قلم کالاهای کشاورزی مورد حمایت دولت قرار نگرفته، ابراز داشته‌اند. آنان بر این نکته نیز تاکید دارند که احداث بیش از ۴۶۰هزار هکتار باغ تولید و صادرات پسته در سال‌های گذشته بدون استفاده از هیچ‌گونه یارانه دولتی انجام گرفته این در حالی است که اقدام مقام‌های استان در ایجاد یک شرکت جدید (شرکت ملی پسته ایرانیان) برای جمع‌آوری محصول پسته نیز تاثیر معکوسی در بازار پسته گذاشته و موجب سقوط روزانه قیمت محصول از یک سو و تامین مناقع بیشتری برای دلالان و واسطه‌ها‌ی محلی از سوی دیگر شده است.

نماینده تولید‌کنندگان پسته استان کرمان می‌گوید که امسال برای جلوگیری از خسارت‌هایی که سال گذشته به دوش آنان افتاده بود، آنان اجتماع بزرگی را در محوطه شرکت تعاونی برگزار کردند و مدیران این شرکت را تحت فشار قرار دادند تا هر چه زودتر مراکز خرید خود را به روی آنان بگشاید و کار خرید و جمع‌آوری محصول را شروع کند. تعاونی نیز با تعیین قیمت خرید محصول (هر کیلو ۵۰هزار ریال) به این تقاضا پاسخ داد و بلافاصله جمع‌آوری محصول در شهرهای زرند، کرمان، انار، شهربابک، نوق و رفسنجان شروع شد، اما این اقدام که روند سقوط قیمت پسته را متوقف کرد نتوانست مشکل تولیدکنندگان را به طور کامل رفع کند. زیرا عدم تامین مالی به تعاونی اجازه نمی‌‌داد که بهای پسته را به صورت نقدی بپردازد در حالی که تولیدکنندگان براثر نیازهای مالی شدید ناچار بودند بخشی از محصول را به صورت نقدی در بازار محلی و آن هم تا کیلویی ۱۵۰۰تومان ارزان‌تر به عوامل محلی بفروشند.

اعتراض به همراهی نهادهای دولتی با دلالان

سیدبرهان حسینی یکی از مهم‌ترین نکات مطرح شده در تومار تقدیمی به دفتر ریاست جمهوری را، اعتراض به همراهی نهادهای دولتی با عوامل واسطه و دلالان محلی در شکستن قیمت محصول پسته می‌داند و می‌گوید که با کمال تاسف در حالی که تعاونی براساس تورم و رشد هزینه‌های باغداری، حداقل قیمت تمام شده محصول را کیلویی ۵هزار تومان تعیین کرده است، اتحادیه تعاونی روستایی که طبق قانون باید در جهت حمایت از فعالیت‌های تعاونی وارد عمل شود، از طریق شرکت «توسعه و آبادانی کارآفرینان» و با همکاری شرکت تازه تاسیس «ایرانیان» درست در جهت مخالف این هدف وارد بازار شده و با خرید پسته به قیمت کیلویی ۳۷۰۰تومان، تیشه به ریشه صنعت پسته می‌زند و عملا طرف اشخاص و موسساتی را گرفته است که با هدف کسب سود بیشتر سعی در شکستن هر چه بیشتر قیمت‌های محصول دارند. در طومار تقدیمی از عالی‌ترین مقام اجرایی کشور سوال شده که این اقدام نهادهای دولتی در همراهی باعوامل واسطه و کشاندن قیمت پسته به زیر سطح هزینه تمام شده این محصول را چگونه باید توجیه کرد. او می‌گوید که با این کار تولیدکنندگان پسته با فروش هر کیلو پسته ۱۳۰۰تومان متضرر می‌شوند و بهتر است دولت بگوید که این زیان را باید از جیب چه کسی جز تولیدکنندگان سختکوش استان محروم کرمان پرداخت که می‌باید بیش از کشاورزان سایر استان‌ها مورد حمایت و مهرورزی دولت قرار داشته باشند؟ او اظهار امیدواری می‌کند که تقاضای مستقیم تولیدکنندگان پسته از ریاست جمهوری بتواند به صدور دستور مناسب از سوی ایشان منجر شود و ترتیباتی فراهم آید که یک‌بار و برای همیشه گره از کار فروبسته تولیدکنندگان پسته برداشته شود و شرکت تعاونی نیز بتواند با ادامه سیاست‌های گذشته، مدیریت مناسبی را بر بازار داخلی و بین‌المللی این محصول که متضمن تحقق منافع ملی کشور نیز هست،‌ مستولی گرداند.

باید خاطرنشان کرد که در سال‌جاری برای دومین بار سال پیاپی شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان که همیشه بزرگ‌ترین خریدار و صادرکننده محصول پسته بود و بارها موفق به دریافت جایزه صادرکننده نمونه کشور شده است، به دلیل عدم همکاری سیستم بانکی در تامین تسهیلات مورد نیاز نتوانست در حجم گذشته به خرید و صادرات پسته اقدام کند و در نتیجه بخش زیادی از محصول روی دست باغداران ماند و موجبات کاهش قیمت پسته در بازار داخلی را فراهم آورد. در سال‌جاری نیز کوشش‌های تعاونی برای متقاعدکردن سیستم بانکی به ارائه تسهیلات مناسب ناکام ماند و حتی دستور ریاست جمهوری در زمینه اعطای تسهیلات برای خرید پسته در جریان سفر هیات دولت به استان کرمان نیز سودی نبخشید. سیستم بانکی به استناد تتمه وام‌های قبلی خود به تعاونی از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کند در حالی که تعاونی اعتقاد دارد همه این مبلغ باقیمانده، در حقیقت بهره‌ای است که سیستم بانکی به ناحق و برخلاف پیش‌بینی‌های قانون تعاون از بزرگ‌ترین شرکت تعاونی موجود در مملکت مطالبه می‌کند.