نمایشگاه اصناف رضایت‌بخش بود

گروه بازرگانی - علی انصاری، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران ارزیابی روشنی از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی اصناف دارد هرچند که برخی کارشناسان و مدیران دیگر اصناف این نمایشگاه را محلی برای عرضه محصولات وارداتی و قاچاق ارزیابی کرده‌‌اند و غیاب تولید‌کنندگان بزرگ را نشانه‌ای به ناکارآمدی آن می‌دانند. آنچه می‌خوانید متن گفت‌و گو با رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان و فروشندگان مبل استان تهران است. نظر شما درباره نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی- صادراتی اصناف کشور چیست؟

برگزاری نمایشگاه به عنوان یکی از ابزارهای مهم اطلاع‌رسانی در ارتقای سطح صنعت و تجارت نقش به‌سزایی دارد. نمایشگاه از دو دیدگاه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. از یک دیدگاه نمایشگاه بازاری است که در آن کسبه در مدت معین کالای خود را به فروش می‌رسانند و کسب سود می‌کنند (سوددهی مستقیم نمایشگاه) و از دیدگاه دیگر نمایشگاه محلی است که توانمندی‌ها یا دست‌آوردهای جدید اصناف مختلف را به نمایش می‌گذارد از این دیدگاه بیشتر اهداف ملی و دوردست مد نظر است و هدف شرکت‌کننده کسب سود مستقیم از نمایشگاه نیست بلکه به این واسطه فعالیت اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی را انجام می‌دهد. قطعا شرکت‌کنندگان در نمایشگاه ضمن آنکه تمایل دارند توانمندی‌های خود را به ؟ تماشا بگذارند بیشتر تمایل دارند که در نمایشگاه به عنوان بازار کوتاه‌مدت نیز بهره‌‌مند شوند.

در برخی نمایشگاه‌ها هدف نخست و در برخی دیگر هدف دوم مهم‌تر است و برگزار‌کنندگان نمایشگاه با نحوه گزینش شرکت‌کنندگان اهداف نمایشگاه را تعریف می‌کنند. به طوری که اگر بیشتر شرکت‌کنندگان، واسطه‌ها و مغازه‌داران باشند هدف آن نمایشگاه فروش و سود‌رسانی مستقیم است ولی اگر اغلب شرکت‌کنندگان از میان تولید‌‌کنندگان و نوآوران انتخاب شوند هدف نمایشگاه توانمندی‌ها و استعدادهای صنعتی است. نمایشگاهی که به همت شورای اصناف کشور برگزار شد در نگاه اول با توجه به عنوانی که برای آن برگزیده‌ شده است ظاهرا بیشتر در صدد تعقیب هدف دوم و نشان‌دادن توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور بوده است.

به نظر شما این نمایشگاه در رسیدن به هدف خود موفق بود؟

برگزاری این نمایشگاه آن‌هم به این وسعت که تمام اصناف کشور در آن شرکت می‌کنند قطعا زحمات زیادی برده است و برخلاف نمایشگاه‌های تخصصی که حیطه محدودتری را در بر می‌گیرند انتقادات بیشتری را نیز بر می‌انگیزد. محدوده زمانی انتخاب شده برای نمایشگاه که در آستانه عید نوروز برگزار شد و ترکیب شرکت‌کنندگان نشان می‌‌دهد که برگزار‌کنندگان پیش از آنکه در صدد نشان‌دادن توانمندی‌های تولیدی و صادراتی باشند در صدد تامین نیازمندی‌های شب عید هم‌میهنان عزیزمان بودند. شرکت‌کنندگان نیز با هدف کسب سود مستقیم در آن شرکت کردند. تفاوت عنوان نمایشگاه با واقعیت آن باعث شده برخی از دست‌اندرکاران صنایع کشور انتقاداتی داشته باشند. این انتقادات لازمه زندگی اجتماعی و اقتصادی است و باید از آنها در تجارب بعدی بهره‌ بگیریم.

زمانی که برای تهیه مقدمات برگزاری این نمایشگاه صرف شد با توجه به وسعت موضوعات آن کافی و وافی نبوده و این امر موجب شده نمایشگاه عمدتا به بازار فروش کالا تبدیل شود. به نظر می‌رسد برگزارکنندگان به هدف واقعی خود صرف‌نظر از عنوان آن که همان تامین مایحتاج شب عید مردم بود تا حدودی رسیده‌اند.

انجمن صنفی تولیدکنندگان مبلمان در این نمایشگاه نقش و شرکت داشته است؟

خیر! نامه دعوت از انجمن ۵روز قبل از برگزاری نمایشگاه واصل شد و زمان کافی برای بررسی ابعاد نمایشگاه و کیفیت آن برای کارشناسان ما وجود نداشت به این لحاظ از شرکت در آن خودداری کردیم از طرف دیگر به نظر ما همانگونه که برگزاری صحیح و شرکت کارشناسانه در نمایشگاه چهره واقعی صنعت و تولید را نشان می‌دهد و از حیث اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی‌های بعدی مفید است به همان میزان عدم بررسی کارشناسی ابعاد آن موجب اطلاع‌رسانی ناصحیح و آثار زیانبار خواهد شد به این دلایل مصلحت آن بود که در این نمایشگاه شرکت نکنیم.

با این حال ما از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و کارشناسی شده حمایت می‌کنیم و به اهمیت نمایشگاه به عنوان یکی از مهمترین ارکان بازرگانی امروز دنیا باور داریم.

به نظر برخی از کارشناسان این نمایشگاه علاوه بر آنکه نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور نبوده بلکه بسیاری از کالاهای وارداتی در آن به فروش رسیده، نظر شما چیست؟

البته در مورد صحت و سقم این اظهارات و انتقادات نمی‌توان اظهار نظر قاطعی کرد در این انتقادات هدف ضمنی برگزار‌کنندگان در خصوص تامین مایحتاج مقطعی مردم مد نظر قرار نگرفته است. از طرف دیگر وسعت موضوعات و غیرتخصصی بودن نمایشگاه به طور طبیعی بی‌نظمی‌هایی را به بار خواهد آورد که در این فرصت کوتاه امکان رفع آن وجود نداشته است لذا شایسته است که به نمایشگاه با دید تخصصی نگاه کنیم تا هم از آثار مفید آن بهره‌مند شویم و هم از گله‌مندی‌های این‌چنینی جلوگیری کنیم. در هر حال دست‌اندرکاران این نمایشگاه با جمع‌آوری اصناف کشور به نوآوری مهمی در شیوه برگزاری نمایشگاه دست زدند که به عنوان اولین تجربه صرف‌نظر از ایرادات محتوایی باید از آنها حمایت کرد و نوآوری‌ها را ارج نهاد.

می‌دانیم که گام‌نهادن در راه‌‌های کوفته و آماده همیشه آسانتر و کم‌خطر‌تر از راه‌هایی است که هنوز کسی در آنها گام ننهاده است، این تجربه نو قطعا نارضایتی‌ها و انتقاداتی را در پی دارد.