گروه بازرگانی - وزیر همکاری‌های بین‌المللی استان آستاراخان روسیه در دیدار از منطقه آزاد انزلی و مذاکره با مقام‌های این منطقه و استان گیلان ضمن تاکید بر لزوم توسعه روابط تجاری مابین دو کشور خواستار توسعه و عملیاتی شدن کریدور شمال - جنوب شد. عسکر نیکلایویچ کای‌کیف اظهار داشت: بندر آستاراخان در ورودی روسیه و بندر انزلی در ورودی ایران قرار دارد و ما باید از این امکان و فرصت جغرافیایی به منظور توسعه همکاری‌های دو بندر استان و کشور بهره بریم.

وی با اعلام این که هم‌اکنون ۱۲۰ شرکت ایرانی در آستاراخان به ثبت رسیده‌اند که از میان آنها بیش از پنج شرکت به طور جدی فعال هستند، افزود: باید با بررسی دقیق و کارشناسی زمینه‌های واردات و صادرات بین دو کشور تجارت فی مابین را متمرکز کرده و به سوی ایجاد شرکت‌های بزرگ حرکت کنیم؛ چرا که شرکت‌های کوچک موجود توانایی توسعه تجارت دو کشور را ندارند و برای این کار نیاز به ایجاد شرکت‌های بزرگ داریم.

کای‌کیف با تاکید بر تغییرات به وجود آمده در وضعیت تجارت جهانی و سیستم‌های حمل‌ونقل خواستار توسعه و تسهیل حمل‌ونقل موجود میان دو کشور به منظور گسترش روابط تجاری شد و اظهار داشت: علی‌رغم وجود روابط گسترده میان بندر آستاراخان و سایر بنادر حوزه دریای‌خزر مسیر ارتباطی ایران و به خصوص بندر انزلی بهترین و ارزان‌ترین راه برای ترانزیت و توسعه تجارت روسیه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و پاکستان و هندوستان است.

وزیر همکاری‌های بین‌المللی استان آستاراخان روسیه با اعلام این که هم‌اکنون خط پروازی مستقیم مابین آستاراخان و باکو وجود دارد، گفت: فعال سازی خط مسافربری دریایی و ایجاد شرکت‌های مشترک دریایی نیز ضروری است.

وی در پایان خواستار حل برخی مشکلات موجود در زمینه ثبت شرکت‌های روسی در ایران شد.

طی این سفر همچنین اصغر امانی نماینده بازرگانان منطقه آزاد انزلی در دیدار هیات همکاری‌های اقتصادی استان آستاراخان روسیه با اشاره به اینکه بیشترین حجم تجارت چوب و آهن ایران از بندر انزلی صورت می‌گیرد، این منطقه را مکان مناسبی برای ایجاد بورس چوب و آهن اعلام کرد و اظهار داشت: ایجاد بورس چوب و آهن در محدوده منطقه آزاد انزلی با توجه به تسهیلات و معافیت های قانونی این منطقه و ظرفیت‌های موجود باعث گسترش، تمرکز و تسهیل و کاهش هزینه‌ها در تجارت این دو کالا شده و گام مهمی در توسعه همکاری‌های فی‌مابین می‌باشد.

وی ایجاد بازار مشترک در زمینه کالاهای مصرفی مابین منطقه آزاد انزلی و استان آستاراخان را گام دیگری در زمینه توسعه همکاری‌ها ارزیابی کرد و افزود: شرایط و امکانات و پتانسیل‌های منطقه آزاد انزلی می‌توانند کمک زیادی به حل مشکلات تجاری فی‌مابین و گسترش و تعمیق مراودات کنند.رییس هیات‌مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد انزلی نیز این منطقه را آماده برگزاری نمایشگاه اختصاصی برای تجار و بازرگانان روس دانست. دکتر کمال فیروزآبادی، در دیدار با میهمانان روسی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی بهترین مکان و دارای بالاترین ظرفیت ترانزیت کالا برای کشورهای حوزه دریای خزر در سطح منطقه است، اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌ها و امتیازات منطقه آزاد انزلی از نظر نزدیکی جغرافیایی و پایین بودن هزینه تمام شده حمل و نقل کالا تجار و بازرگانان روسی و سایر کشورهای همسایه قادرند از طریق این منطقه کالا و محصولات خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان ترانزیت کنند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی همچنین خواستار ایجاد خط هوایی مستقیم مابین رشت و آستاراخان شد. فیروزآبادی ضمن اعلام آمادگی منطقه آزاد انزلی به منظور برگزاری نمایشگاه اختصاصی بازرگانان و تجار روسیه خواستار برگزاری چنین نمایشگاهی از سوی استانداری آستاراخان برای تجار و بازرگانان ایرانی و به خصوص گیلانی شد.