طرح پایلوت کنسرسیوم‌های صادراتی از جمله طرح‌های سال نوآوری و شکوفایی است که امسال به اجرا گذاشته می‌شود. دکتر مهدی غضنفری، معاون وزیر بازرگانی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن بیان این مطلب گفت: در این طرح شرکت‌‌های کوچک، متوسط و بزرگ صادرکننده کالا که به اندازه کافی با استانداردهای کار تجاری و جنبه‌های مختلف صادرات آشنایی ندارند به یک شرکت بزرگتر تبدیل می‌شوند و از هم‌افزایی توان صادراتی آنها یک شرکت قدرتمند ایجاد می‌شود.

وی به اهمیت و شرایط رقابت اظهار کرد: مسابقات المپیک جای هر ورزشکاری نیست و افرادی حضور می‌یابند که سابقه قهرمانی در شهر، استان، کشور و منطقه جغرافیایی خود را دارند. غضنفری افزود: در بازارهای جهانی و صادرات نیز هر شرکتی قادر به فعالیت نیست و ابتدا باید توان و قدرت رقابتی خود را در حوزه‌های کوچکتر به آزمون بگذارد. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: شرکت‌های ایرانی از یک‌سو باید سعی در کاهش هزینه همراه با افزایش کیفیت داشته باشند و این امر با بهره‌گیری از مهندسی ارزش، تولید ناب، افزایش بهره‌وری و توجه به نوآوری امکان‌پذیر است. به گفته وی از سوی دیگر ارتقای قدرت‌ رقابتی، هم‌افزایی توان‌ها و تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی مهم است.

غضنفری درخصوص تفاوت خوشه‌های صادراتی و کنسرسیوم‌های صادراتی گفت: هرچند هر دو راهبرد، انسجام فعالان صادراتی را مد نظر دارد ولی در راهبرد توسعه خوشه‌‌های صادراتی تولید‌کنندگان یک رشته با چند برند به تولید‌کنندگان تک‌برندی تبدیل خواهند شد ولی در توسعه کنسرسیوم‌های صادراتی، شرکت‌های صدور خدمات فنی‌مهندسی تحت یک مدیریت واحد وارد بازار خواهند شد.