محسن جلالپور*

آنچه بخش خصوصی از دولت می‌خواهد، فراهم آوری فضای مناسب اقتصاد کلان در راستای توسعه کسب‌وکار و پرهیز از ایجاد تلاطم در این فضاست. اگر از این دریچه به عملکرد اقتصادی دولت نهم بنگریم، موارد قابل نقد کم نخواهد بود. عملکرد دولت نهم به عنوان یک مجموعه واحد در بخش اقتصادی چنانچه با دقت نقادی می‌شد، می‌توانست بسیار بهتر از وضع موجود باشد. اما اگر از این دیدگاه به اجزای دولت بنگریم، بلاشک وزارت بازرگانی از موفق‌ترین اجزای دولت بوده است. ثبات وزیر و تمام معاونان در یک دوره چهارساله در دولت کم‌نظیر بود.

رابطه بین وزارتخانه و بخش خصوصی در این دوره نسبت به دولت‌های قبلی توسعه و تعمیق یافت. وزارت بازرگانی منشور همکاری جامعی با اتاق ایران امضا کرد و در بسیاری از عرصه‌های مهم اختیارات درخواستی بخش خصوصی را واگذار یا زمینه واگذاری آن را مهیا نمود.

وزیر و معاونان به طور مرتب در نشست‌های بخش خصوصی و تشکل‌ها حاضر و ساختارهای بخش خصوصی به بازی گرفته شد. سیاست‌ها به سوی درجه بهتری از ثبات حرکت کرد و به‌رغم وقوع بحران جهانی و خشکسالی مکرر، درتنظیم بازار داخلی توفیق نسبی حاصل بود. البته وزارت بازرگانی در همه عرصه‌ها کامیاب نبود. در فرش، در شکر، در جوایز صادراتی و... موارد قابل نقدی وجود دارد.

اما اگر به فضای متغیر جهانی، فضای متلاطم اقتصاد ملی و عملکرد سایر وزارتخانه‌های اقتصادی بنگریم، باید گفت وزارت بازرگانی از موفق‌ترین وزارتخانه‌های دولت نهم بود.

آنچه بخش خصوصی می‌خواهد، ادامه همین روند و جلوگیری از فرو پاشی چیزی است که در چهارسال گذشته ساخته شده است.

بر اساس چنین دیدگاهی، جایگزینی دکتر غضنفری در این وزارتخانه مهم، مطلوب است.

غضنفری به عنوان معاون روابط بین‌الملل وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت در کنار معاونت بازرگانی داخلی، یکی از دو معاون کلیدی دکتر میرکاظمی بود و تسلط خوبی بر مسائل وزارتخانه دارد. او بین مدیران ارشد وزارتخانه و روسای بازرگانی استان‌ها چهره شناخته و مورد احترامی است.

در عالی‌ترین سطوح، تحصیلات مرتبط داشته و سابقه مدیریتی خوبی در بخش خصوصی دارد.

حضور او در وزارت بازرگانی به معنی ادامه روش معقول و هدفمند وزیر قبلی و نوید بخش ثبات این وزارت مهم اقتصادی در دو دوره دولت دکتراحمدی‌نژاد است. بازرگانان و صاحبان صنایع این معرفی را به فال نیک می‌گیرند. ای کاش سایر وزارتخانه‌های اقتصادی نیز به چنین ثباتی برسند.

* رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان