واردات برنج مشکوک به جهش ژنتیکی

گروه بازرگانی- وزارت کشاورزی ایالات متحده در ماه گذشته، از تخمین پیشین خود برای تجارت جهانی برنج در سال ۲۰۰۹ کاسته و آن را از رقم ۲۹۵۲ به ۲۹۴۴ میلیون تن رسانده است. در گزارش این وزارتخانه به کاهش تجارت و خطر کمبود مواد غذایی و بالا رفتن قیمت‌ها اشاره شده است. در ماه‌های اخیر، حجم صادرات برنج آمریکا ۱۰‌درصد، گندم بیش از ۳۰‌درصد، ذرت بیش از ۴۰‌درصد و چاودار بیش از ۶۰‌درصد کاهش یافته است.

وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تولید جهانی برنج در سال جاری بالغ بر ۱۵میلیون تن کاهش پیدا کند. در همین حال فائو از رشد تولید جهانی غذا خبر می‌دهد. براساس نظر کارشناسان فائو در شروع فصل معاملاتی ۲۰۱۰-۲۰۰۹، شکوفایی اقتصادی در زمینه تولید جهانی غذایی ادامه داشته و انتظار می‌رود پس از رکورد سال گذشته، باز هم در سال جاری شاهد رونق چشمگیر تولید باشیم.

پیش‌بینی شده بود که تولید جهانی غلات در مقایسه با ۲۲۰۷میلیون تن سال گذشته به ۲۲۱۹‌میلیون تن در سال جاری برسد.بنا بر پیش‌بینی فائو، میزان استفاده از غلات در سطح جهان در سال ۲۰۱۰ - ۲۰۰۹ رشد نسبتا ضعیف در حدود ۳/۱‌درصد داشته و به ۲۲۳۰‌میلیون تن خواهد رسید. این در حالی است که بر اساس آمارهای فائو بازار برنج روزهای خوبی را در انتظار نخواهد داشت.

قیمت انواع برنج صادراتی در ماه گذشته میلادی (جولای) ۲۰۰۹ نسبت به جولای ۲۰۰۸ شاهد کاهش قابل توجهی بوده است. شایان ذکر است سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هر هفته قیمت برنج در بازارهای عمده صادراتی نظیر تایلند را در وب سایت خود منتشر می‌کند.

از سوی دیگر یک عضو هیات علمی‌موسسه تحقیقات برنج نسبت به ورود برنج وارداتی مشکوک به جهش ژنتیکی به کشور هشدار داد و گفت: خصلت‌هایی که این گونه برنج‌ها از خود بروز می‌دهند، شناخته شده نیست. دکتر غلامرضا خانکشی پور در گفت‌وگو با «ایسنا» یادآور شد: در انتهای فصل زراعی گذشته عده‌ای از دلالان به استان‌های شمالی آمده و قیمت‌های بالایی برای خرید برنج این استان‌ها پیشنهاد دادند که این امر باعث افزایش قیمت این برنج‌ها تا ۳۵۰۰ و ۴هزار تومان شد.

وی هشدار داد: با توجه به موارد ذکر شده ما نگران هستیم که این برنج‌ها ممکن است برنج تراریخته بوده و برای مصرف‌کنندگان مضر باشد، هرچند که نمی‌توان به طور یقین گفت که این برنج‌ها تراریخته‌اند.