دنیای اقتصاد- تازه‌ترین گزارش رسمی منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که ارزش دلاری صادرات غیرنفتی ایران در مسیر نزولی قرار گرفته؛ اگر چه حجم آن رو به افزایش است و این معادله به مفهوم دریافت «دلار کمتر» با «صادرات بیشتر» است. بر اساس این گزارش، در پنج ماهه گذشته حجم صادرات ایران بالغ بر ۸/۲۰میلیون تن بود که این میزان حدود ۳/۱۹درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است؛ این در حالی است که ارزش دلاری این حجم از صادرات حدود ۲/۹میلیارد دلار بود که نشانگر کاهشی بالغ بر ۶/۱۷درصد است. بخش مهمی از کاهش ارزش صادرات ایران به کاهش قیمت میعانات گازی در بازار جهانی مربوط می‌شود که در سال‌های گذشته باعث بزرگنمایی صادرات غیرنفتی ایران می‌شد، البته بدون احتساب میعانات گازی نیز، گزارش گمرک نشان می‌دهد که ارزش دلاری صادرات غیرنفتی معادل ۱۲درصد کاهش یافته است. گمرک ایران آمار ۵ ماهه تجارت خارجی کشور را اعلام کرد

دلار کمتر با صادرات بیشتر

ارزش صادرات غیرنفتی با ۶/۱۷درصد کاهش به ۲/۹میلیارد دلار رسید

گروه بازرگانی - آخرین آمار گمرک ایران حاکی از کاهش ۱۹/۱۲درصدی صادرات غیر نفتی طی پنج ماه نخست سال جاری است، در واقع برای چندمین ماه متوالی دیگر در آمار رسمی گمرک نشانه ای از صعود صادرات غیرنفتی نمی بینیم و این همان اتفاقی است که بخش خصوصی زنگ خطر آن را از زمستان سال گذشته به صدا در آورده بود، اما مدیران دولتی تجارت خارجی کشور همواره بر «تاثیر ناپذیری از بحران مالی جهانی» و نیز «ناکارآیی تحریم‌های اقتصادی» تاکید می‌کردند.

به گزارش روابط‌ عمومی گمرک ایران، طی پنج ماه نخست امسال بدون احتساب میعانات گازی ۱۶میلیون و ۸۰۵‌هزار و ۴۰۰تن کالا به ارزش ۷‌میلیارد و ۱۹۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شده که از نظر وزن ۶۹/۱۶درصد افزایش یافته، اما به لحاظ ارزش ۱۹/۱۲درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر طی این مدت متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۲۸ دلار و یک سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵/۲۴درصد کاهش داشته است

وزن و ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در این مدت به ترتیب ۲۰‌میلیون و ۷۵۸‌هزار و ۶۴۰ تن و ۹‌میلیارد و ۱۸۸‌میلیون و ۵۶۰‌هزار دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۸/۱۹درصد افزایش و به لحاظ ارزش ۵۷/۱۷درصد کاهش داشته است.

کاهش صادرات میعانات گازی

در پنج ماه اول سال جاری سهم میعانات گازی از کل ارزش صادرات غیرنفتی ۷۲/۲۱درصد و سهم محصولات پتروشیمی ۶۶/۲۸درصد بوده است. در این مدت ۶۲/۴۹درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی نیز به سایر کالاها اختصاص داشته است. امسال صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی از نظر وزن و ارزش با کاهش مواجه بوده، اما صادرات سایر کالاها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۲/۱۲درصد و به لحاظ ارزش ۸۱/۴درصد افزایش یافته است.

عراق همچنان عمده‌ترین شریک صادراتی

یک‌میلیارد و ۴۱۵‌میلیون و ۴۳۰‌هزار دلار کالا طی پنج ماه نخست امسال به عراق صادر شده است، بنابراین این کشور با سهم ۶۸/۱۹درصد از ارزش کل صادرات، مهم‌ترین شریک تجاری کشورمان در این بخش بوده است. همچنین چین با واردات یک‌میلیارد و ۱۰۶‌میلیون و ۶۳۰‌هزار دلار انواع کالا از ایران با سهم ۳۹/۱۵درصدی از کل صادرات ایران در رتبه دوم قرار دارد و امارات متحده عربی، هند و افغانستان نیز به ترتیب بیشترین میزان واردات را از ایران در مدت یاد شده داشته‌اند.

از بنزین تا گندم

در پنج ماهه نخست سال‌جاری ۱۹‌میلیون و ۹۴۳‌هزار و ۲۰ تن انواع کالا به ارزش ۱۹‌میلیارد و ۷۸۵‌میلیون و ۷۰‌هزار دلار وارد کشور شده است. واردات کشورمان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۷۰/۲۱درصد افزایش و به لحاظ ارزش ۸۱/۱۶درصد کاهش یافته است.

بیشترین ارزش و سهم واردات طی این مدت به «شمش از آهن و فولاد غیرممزوج» اختصاص دارد. در این مدت ۹۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار «شمش از آهن و فولاد غیرممزوج» وارد کشور شد و سهم این کالا از کل ارزش واردات ۶۳/۴درصد بود. «بنزین» با اختصاص ۶۳/۴درصد از ارزش کل واردات در رتبه دوم و «گندم» با ۲۶/۴درصد در رتبه سوم قرار دارد. امارات متحده عربی، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران طی این مدت در بخش واردات بوده است، به طوری که طی پنج ماهه اول سال‌جاری ۸۸/۲۶درصد از ارزش کل واردات کشورمان به امارات متحده عربی اختصاص دارد.

آلمان با اختصاص ۰۸/۱۰درصد از ارزش کل واردات در رتبه دوم قرار دارد و چین، کره و سوئیس نیز به ترتیب رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

رویگردانی از طرف‌های اروپایی

از سوی دیگر گزارش رسمی مرکز آمار اتحادیه اروپا دال بر کاهش ۳۷درصدی مبادلات تجاری ایران با ۲۷ عضو این اتحادیه است. آلمان، ایتالیا و فرانسه و اتریش مهم‌ترین شرکای اروپایی تجارت خارجی ایران هستند که طی چند سال گذشته جای خود را به عراق، امارات متحده عربی و چین داده‌اند. ارزش واردات و صادرات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری با بیش از ۴میلیارد دلار کاهش به ۸میلیارد دلار رسیده است.

آمار پنج ماهه صادرات و واردات

طی فروردین و اردیبهشت سال جاری ارزش صادرات غیر نفتی کشور با احتساب میعانات گازی ۳‌میلیارد و ۵۳۰‌میلیون و ۱۴۰‌هزار‌دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۸/۹‌درصد کاهش نشان می‌داد. طی دو ماه نخست سال جاری بدون احتساب میعانات گازی ۲‌میلیارد و ۵۷۳‌میلیون و ۱۱۲‌هزار‌دلار کالا صادر شده بود. در سه ماه نخست سال جاری ارزش صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی به ۴‌میلیارد و ۱۵‌میلیون‌دلار و ارزش واردات نیز به ۶/۱۱‌میلیارد‌دلار رسید که نشانگرکاهش ۵۱/۱۰‌درصد از نظر ارزش صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود. و اما گمرک ایران در اواسط مردادماه آمار تجارت چهارماهه را اعلام کرد که بر اساس آن پرونده تجارت خارجی کشور طی چهار ماه نخست سال جاری با ۵‌میلیارد و ۲۴۶‌میلیون و ۷۴۲‌هزار‌دلار صادرات غیر نفتی و ۱۵‌میلیارد و ۶۸۲‌میلیون و ۴۳۷‌هزار‌دلار واردات بسته شده بود. براساس آخرین آمار گمرک طی ۵ماه سال جاری نیز ۷میلیارد و ۱۹۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کالا به خارج از کشور صادر شده و از طرف دیگر ۱۹ میلیارد و ۷۸۵ میلیون و ۷۰ هزار دلار کالا وارد کشور شده است.

آمار چهار سال واردات و صادرات

از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ حدود ۱۹۰‌میلیارد‌دلار کالا وارد کشور شده است. در برابر این رقم، آمار صادرات غیر نفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی ۴/۵۷‌میلیارد‌دلار بوده است. آمار رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که طی سال های۸۴ ، ۸۵ ، ۸۶ و ۸۷ به ترتیب۱۱‌میلیارد‌دلار، ۱۳‌میلیارد‌دلار، ۳/۱۵میلیارد‌دلار و ۱/۱۸‌میلیارد‌دلار کالای غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی از کشور صادر شده است. از آن طرف آمار واردات سالانه طی این مدت به ترتیب ۷/۳۹‌میلیارد‌دلار، ۴/۴۱‌میلیارد‌دلار، ۳/۴۸‌میلیارد‌دلار و ۸/۵۵‌میلیارد‌دلار بوده است.