رییس سابق اتاق: اصل 44 منحرف شد

رییس سابق اتاق ایران می‌گوید: تمامی‌ اقدامات ما در بخش اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به واگذاری‌ها خلاصه شده است که این امر به معنای انحراف از روح اصل ۴۴ تلقی می‌شود. رییس اکنون بازنشسته بزرگ‌ترین نهاد بخش خصوصی کشور که مدت‌ها بود خاموشی گزیده بود و با وجود آنکه عضو هیات نمایندگان اتاق تهران است، اما حتی در نشست‌های رسمی این اتاق شرکت نمی‌کند، در گفت‌وگو با «موج» تاکید کرد: ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ماهیتا به تغییر ساختار اقتصادی کشور نظر دارد و این امر بدین معنا است که ساختار اقتصادی کشور باید تغییر یابد.

علی‌نقی خاموشی افزود: در زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ۸۰درصد از اقتصاد کشور دولتی و ۲۰درصد آن غیردولتی بود که پس از ابلاغ باید این نسبت‌ها برعکس می‌شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تغییر نسبت سهم بخش خصوصی و دولتی در اقتصاد کشور، برداشتن انحصارات از بخش‌های اقتصادی که در صدر اصل ۴۴ قراردارند و ورود بخش خصوصی به این بخش‌ها هدف و اساس ابلاغیه اصل ۴۴ بوده است.

خاموشی تصریح کرد: براساس دستورالعمل اصل ۴۴ دیگر دولت اجازه سرمایه‌گذاری مجدد در بخش‌های صدر اصل ۴۴ قانون اساسی را ندارد مگر اینکه برای سرمایه گذاری دولت در این بخش‌ها احساس نیاز و ضرورت وجود داشته باشد.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، ‌ورود دولت برای سرمایه‌گذاری‌های ضروری باید به تصویب مجلس شورای اسلامی‌برسد و میزان سرمایه‌گذاری، ‌هدف و زمان حضور دولت در پروژه نیز تعیین شود.وی در پاسخ به این سوال که برای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی کدام بخش‌ها بیشتر نیاز به اصلاح دارد، خاطرنشان کرد: زیادی دارید سوالات را باریک می‌کنید؛ بنابراین من جواب نمی‌دهم، اما فقط این را بدانید که می‌شود شرایط را برای اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی فراهم کرد.