گروه بازرگانی- وزیر اقتصاد روز سه‌شنبه از اجرای حتمی مالیات بر ارزش افزوده از اول مهرماه سال جاری خبر داد. این طرح که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی لازم‌الاجرا است به دنبال اعتراض اصناف به مدت یک سال به تعلیق درآمد، با این حال مدیران سازمان امور مالیاتی تاکید می‌کنند که طی این مدت به حدود ۱۳‌هزار عضو اصناف آموزش داده‌اند و مابقی اصناف نیز تا پیش از اجرای طرح با الزامات و زیرساخت‌های آن آشنا می‌شوند، اما رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید: در کشوری که نظام اقتصادی آن کاملا سنتی است ما نمی‌توانیم طرح مالیات بر ارزش افزوده را به سرعت و بدون ایجاد زیرساخت‌ها اجرایی کنیم.

ابوالقاسم حسنی، دیروز در گفت‌وگو با «موج» با انتقاد از سنتی بودن روش حسابداری و دفترنویسی در میان صنوف، گفت: این یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که ما در اجرای مالیات بر ارزش افزوده با آن مواجهیم، بنابراین قبل از اجرای این طرح باید برای اصناف دوره‌های آموزشی مانند آشنایی با بارکد، دستگاه POS و بارکد خوان برگزار شود.

به گفته رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران دوره‌های آموزشی وعده داده شده برای آشنایی اصناف با اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده برگزار نشده که موجب بروز مشکلات بسیاری برای اصناف در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه من به عنوان رییس یک اتحادیه با نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده آشنایی ندارم، اظهار داشت: بی‌اطلاعی اصناف از نحوه محاسبه مالیات برارزش افزوده در درجه اول به زیان مصرف کننده تمام شده و در وهله دوم زمینه‌ساز گسترش اقتصاد زیرزمینی خواهد شد. این سخنان رییس اتحادیه بنکداران که مشابه اظهارات روز گذشته رییس اتحادیه بنکداران پارچه است، با آنچه رییس شورای اصناف کشور بر زبان می‌آورد، منافات دارد. قاسم نوده فراهانی ضمن تایید گفته‌های مدیران سازمان امور مالیاتی تاکید می‌کند که بیش از ۱۴‌هزار نفر صاحبان صنوف مشمول بند «الف» طرح مالیات بر ارزش افزوده هستند که برای بیش از ۱۲‌هزار نفر از آنان دوره‌های آموزشی برگزار شده است.

به گفته نوده فراهانی برای افرادی که آموزش ندیده اند به زودی کارگروهی تشکیل می‌شود تا آنان نیز آموزش ببینند.