مالیات بر ارزش افزوده از امروز اجرا می‌شود

مشمولان بند الف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از امروز باید مصوبه سال گذشته مجلس را اجرا کنند، مصوبه‌ای که در مهرماه گذشته با واکنش اصناف رو به رو شد و در پی اعتراض آنها به مدت یک سال به حالت تعلیق در آمد. به گفته رییس شورای اصناف قرار است، کار گروهی تشکیل شود تا برای آموزش و اطلاع‌رسانی به مشمولان بند ب و ج برنامه‌ریزی شود، اما اینکه این آموزش‌ها چقدر زمان می‌برد معلوم نیست.

قاسم نوده فراهانی در پاسخ به این سوال که در مصاحبه قبلی خود اعلام کرده‌اید که آموزش صورت نگرفته است، چطور به یک باره عقب‌نشینی کرده‌اید، گفت: عقب‌نشینی نکردم و دلیل آن این است که وزارت دارایی اعلام کرده بود از اول مهرماه مالیات بر ارزش افزوده اجرا خواهد شد و روشن نکرده بودند که این مالیات برای چه گروهی اجرا می‌شود.

وی افزود: طی جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد داشتیم اعلام شد که این طرح فقط در مورد بند الف اجرا می‌شود و ما هم قبول کردیم.

از فراهانی سوال شد که «به این ترتیب در مهرماه سال ۸۹ بهانه‌ای برای عدم اجرای قانون وجود ندارد؟» پاسخ وی کوتاه بود: «به شرط قید حیات.»

همه به قانون تن دهند

نوده فراهانی تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده «قانون» است و برای همه باید اجرا شود.

به گفته وی، گروه الف مشمولان مالیات شامل صاحبان کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس از وزارت صنایع صادر می‌شود، صاحبان موسسات حسابداری و حسابرسی، مراکز آموزش و پرورش، صاحبان هتل‌های بالای سه ستاره، بنکداران،‌ عمده فروشان، فروشگاه‌های بزرگ، انبارهای کالای تجارتی و موسسات حمل و نقل و موسسات و شرکت‌های مهندسی است.

وی خاطرنشان کرد: بنکداران، انبارداران و فعالان عرصه حمل و نقل که بخش اصناف را تشکیل می‌دهند ۳درصد مالیات را هم پرداخت و هم وصول می‌کنند؛ اما هر سه ماه یک بار بر اساس اظهارنامه‌هایی که به وزارت اقتصاد می‌دهند ۳درصدهایی را که پرداخت کرده‌اند، پس می‌گیرند.

رییس شورای اصناف گفت: در گروه الف ۱۴هزار واحد ثبت نام کرده‌اند و از کسانی که ثبت‌نام نکرده‌اند می‌خواهیم هر چه سریع‌تر نام‌نویسی کنند تا مشمول جریمه نشوند.

نوده‌فراهانی افزود: دستاورد مالیات بر ارزش افزوده، شفاف سازی مالیات است، عدالت مالیاتی هم تحقق می‌یابد، تبعیض واحدهای صنفی از بین می‌رود و جای گله نمی‌ماند.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی هم با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده در بیشتر کشورها (بیش از ۱۴۰کشور) اجرا می‌شود، گفت: منطقی کردن رفتار نظام مالیاتی و انتقال مالیات به بخش مصرف از دستاوردهای این نوع مالیات است.

محمد صادق مفتح اظهار امیدواری کرد که گروه‌های «ب» و «ج» هم تا پایان امسال و اوایل سال آینده مشمول این مصوبه شوند.

معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: این قانون در مبارزه با قاچاق کالا و کالاهای غیرمجاز بی اثر نیست و حلقه‌های دیگر هم باید همکاری کنند.

وی گفت: محورهای دهگانه اصلاح شبکه توزیع در وزارت بازرگانی اگر اجرا شود، بستر برای توزیع کالاهای غیرمجاز، ناامن خواهد بود. مفتح خاطرنشان کرد: آموزش می‌دهیم و به موارد مبهم جواب داده می‌شود و همه اصناف توجیه خواهند شد. وی با تاکید بر اصولی کردن سیستم مالیات ستانی با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون باید چند دهه زودتر آغاز می‌شد.