برنج سرطان‌زا، قاچاقی وارد شد

مدیرکل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برنج‌های وارداتی در مقطع ثبت سفارش و ترخیص مورد بررسی موسسه استاندارد، وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، احتمال داد که برنج‌های مسموم از طریق قاچاق به کشور وارد شده باشد. حمید صافدل در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به اینکه موسسه استاندارد ۱۳نوع برند برنج وارداتی را مسموم اعلام کرده است، اظهار داشت: طبق فصل ۱۰ کتاب مقررات صادرات و واردات، ورود نباتات موکول به رعایت مفاد ماده ۱۱ قانون حفظ نباتات است که بر اساس آن در مرحله ثبت سفارش و در مرحله ترخیص کالا مقررات ذکر شده مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: در مرحله ثبت سفارش بر اساس اعلام موافقت سازمان حفظ نباتات با اخذ تعهدی که از وارد کننده یا خریدار انجام می‌شود، وارد کننده ملزم به رعایت ماده ۱۱ است، همچنین در این مرحله در پروفرم‌هایی که فروشنده برای وارد کننده ارسال می‌کند استانداردهای برنج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: دومین تاییدیه‌ای که لازم است مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است تا قوانین و مقررات حفظ نباتات مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد و سومین تاییدیه در حوزه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان به صورت نمونه‌برداری آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از اعلام سه دستگاه نظارتی استاندارد، وزارت جهاد و وزارت بهداشت کالا ترخیص می‌شود.

مدیرکل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این میزان برنج به صورت قاچاق وارد شده باشد؟ گفت: بله ممکن است! می‌توانید از ستاد مبارزه با قاچاق در خصوص کشفیات سوال کنید.

به گفته وی، وظیفه سازمان حفظ نباتات سهمیه بندی و رعایت سقف نیست، بلکه این سازمان موظف است میزان سلامت غلات و نباتات وارداتی را بررسی کند.

از سوی دیگر، معاون امور گمرکی گمرک ایران با اینکه طی ۵ ماه نخست سال جاری ۶۵۴هزارو ۸۵ تن برنج به کشور وارد شده که مبدا اصلی این میزان واردات، پاکستان، هند، تایلند و اروگوئه بوده است، افزود: گمرک مواد خوراکی از قبیل برنج را بدون مجوز سه دستگاه اجرایی همچون سازمان استاندارد ترخیص نمی‌کند.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با «مهر» تاکید کرد: چنین ادعایی که گمرک بدون مجوز دستگاه‌ها و وزارتخانه مربوطه برنج وارداتی را ترخیص کرده است، صحت ندارد.

وی در پاسخ به این مطلب که سازمان استاندارد اعلام کرده است که برنج‌های وارداتی «مشکلات بهداشتی دارند و غیر قابل مصرف هستند»، تصریح کرد: باید از مسوولان سازمان استاندارد سوال کرد که آیا غیر از تست «آفلاتوکسین» کنترل‌های دیگری نیز بر روی این نوع کالاها صورت می‌گیرد که چنین اظهار نظرهایی می‌کنند؟

نادری تاکید کرد که برخی از مسوولان سازمان استاندارد برای اینکه اذهان را نسبت به موضوعی حساس نمایند، این موارد را مطرح می‌کنند. اما نکته اینجاست که آلودگی برنج‌های وارداتی مواد سرطان‌زا به تایید سازمان استاندارد رسیده و در این مدعا جای مناقشه نیست، مگر اینکه برخی مدیران دولتی بخواهند این موضوع حساس را چنانکه خود می‌خواهند، فرافکنی کنند.