سیمان به صدر فهرست صادرات برگشت

گروه بازرگانی - چهارده ماه پس از آنکه هیات دولت تصویب کرد که سیمان از سبد حمایتی خارج شود این محصول مناقشه برانگیز پس از یک دهه در فهرست ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی کشور قرار گرفت. به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، ارزش صادرات سیمان در پنج ماه نخست سال جاری معادل ۱۴۰ میلیون دلار بوده است. سیمان در سال ۸۷ در رتبه هفتصد و سیزدهم جدول کالاهای صادراتی کشور (بدون احتساب میعانات گازی) قرار داشت، این در حالی است که در پنج ماه نخست سال جاری در رتبه نهم جدول قرار گرفته است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران در تیرماه سال گذشته، کارخانه‌ها مکلف به توزیع سیمان تولیدی از طریق شبکه اصناف در بازار داخلی شدند و به این ترتیب این محصول از سبد حمایتی خارج شد.

تولید و صادرات سیمان طی دو دهه اخیر فراز و نشیب بسیار داشته است. در سال ۸۱ پس از ۱۰ سال کش و قوس طرح جامع سیمان برای مدت سه سال تنظیم شد که این طرح به دلیل مشکلات اجرایی به درستی اجرا نشد. در نهایت در سال ۱۳۸۳ بر اساس مصوبه هیات دولت، سیمان از زمره کالاهای گروه اول سبد حمایتی خارج شد، اما در سال ۱۳۸۴ مصوبه قبلی مجددا لغو شد و سیمان در سبد حمایتی قرار گرفت. در همان زمان مرکز پژوهش‌های مجلس «افزایش قاچاق سیمان از داخل به خارج و در نتیجه ضعیف شدن تولیدکننده و قوی‌شدن دلال‌ها، اضافه شدن بوروکراسی اداری، اختلال در شبکه توزیع، افزایش قیمت، سردرگمی مشتریان، ایجاد رکود در تولید و عدم رغبت سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان، از دست دادن بازارهای مناسب و مطلوب در عراق، افغانستان و دیگر کشورهای همسایه ایران، عدم رعایت حقوق مالکیت خصوصی توسط دولت و سلب حقوق صاحبان سهام» را از جمله پیامدهای منفی تصمیم دولت در بازگرداندن مجدد سیمان به سبد کالاهای حمایتی دانست. به هر حال سیمان همچنان زیر چتر محافظ دولت قرار داشت تا اینکه از تیرماه گذشته ورق برگشت و سیمان از بار دیگر از سبد حمایتی خارج شد.