گروه بازرگانی - رییس سازمان توسعه تجارت گفت: از میان ۱۵۰- ۱۶۰ بازار هدف صادراتی که ما پایش می‌کنیم عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف همواره مورد توجه همه مسوولان دولتی و خصوصی بوده و این کشور اکنون به مهم‌ترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است. بابک افقهی در نشست هماهنگی و بررسی مسائل گذرگاه‌های مرزی در صادرات به عراق، افزود: نشانه‌هایی از مشکلاتی که ما در بازار کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) پیدا کرده‌ایم کم کم دارد در بازار عراق آشکار می‌شود و باید علاوه بر روابط بازرگانی پیله وران، به سمت تجارت حرفه‌ای پیش برویم.

وی خواستار تشکیل هلدینگ‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات شد تا به طور حرفه‌ای وارد بازار عراق شده و کیفیت و بسته‌بندی را مد نظر قرار دهند.

در هفت ماه نخست سال جاری مجموع صادرات غیر نفتی در بخش‌های صدور خدمات فنی مهندسی، بازرگانی، گردشگری-زیارتی و درمانی و... به کشور عراق حدود ۲‌میلیارد و نیم بوده است که از آن میان گذرگاه‌های خسروی و پرویزخان در استان کرمانشاه با ۹۵۱‌میلیون دلار(۳۷درصد)، باشماق کردستان با ۵۲۴‌میلیون دلار (۲۱‌درصد) و مهران در ایلام با ۳۵۵‌میلیون دلار (۱۵‌درصد) بیشترین حجم صادرات را به این کشور داشته‌اند. حسن دانایی‌فرد، رییس ستاد توسعه تجارت با عراق نیز در این نشست گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال میزان صادرات به عراق به ۶‌میلیارد و ۱۳۳‌میلیون دلار برسد و از این میان و در صورت ادامه روند شش ماه گذشته ارزش صادرات ایران به عراق بیش از ۴‌میلیارد دلار خواهد رسید.

به گفته وی، درحال حاضر کلیه رویه‌های ترانزیتی در مرزها صورت می‌پذیرد. همچنین هر تن کالای ترانزیتی۸۵ دلار عایدات در برخواهد داشت و طی مدت شش ماهه گذشته ۴۵‌میلیون دلار درآمد از محل ترانزیت عاید کشور شد.

دانایی فرد همچنین اظهار داشت: ما می‌توانیم در ۱۰ سال آینده حجم صادرات غیرنفتی خود به عراق را به ۱۵‌میلیارد دلار برسانیم.

وی در مورد ناامنی‌های عراق هم گفت: این ناآرامی‌ها تنها در ۱۰-۱۵‌درصد خاک عراق وجود دارد ضمن اینکه نیازی نیست که تاجر ما به عراق برود. الان در لب مرز قراردادها منعقد و معاملات انجام می‌شود.

سیدحمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این نشست،گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در کشور این است که ساختارهای سیاسی و اقتصادی ما با هم مناسبت و پیوستگی ندارد. از نظر سیاسی به چین، روسیه، ونزوئلا و... گرایش داریم حال آن که از نظر ساختار اقتصادی به کره، اروپا و غرب وابسته‌ایم.

به گفته وی در این میان چند کشور محدود هست که ساختارهای سیاسی و اقتصادی‌مان به هم می‌خورد مثل ترکیه، عراق و... که هم علاقه سیاسی و هم زمینه اقتصادی برای توسعه روابط وجود دارد و این خود می‌تواند کمک کند که ما این کشورها را به عنوان اولویت در نظر بگیریم. وی در مورد امتیاز صادرات به عراق هم یادآور شد: شما وقتی به لیست کالاهای صادراتی به عراق نگاه می‌کنید می‌بینید که ما کمتر این اقلام را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم مثل مواد غذایی، کالاهای صنعتی، وسایل ورزشی و تولیدات بنگاه‌های متوسط و کوچک. حتی گازوئیلی که داریم صادر می‌کنیم بالاتر از قیمت‌های جهانی است. ما خودمان گازوئیل داریم وارد می‌کنیم و از این طرف به عراق می‌فروشیم. صادرات این کالاها به بنگاه‌ها کمک می‌کند و در این وضع رکود بسیار موثر خواهد بود.

حسینی افزود: ما باید بتوانیم واحدهای تولیدی را در مرز دو کشور مستقر کنیم و به جای بازارچه‌های مرزی، بازارچه‌ها و شهرک‌های صنعتی ایجاد کنیم تا کالاهای تولیدی در این مراکز چه به ایران و چه به عراق برود و بدون تعرفه گمرکی وارد شود.

بهرام تیموری، فرماندار قصر شیرین نیز در این نشست گفت: در بازارچه مرزی پرویزخان که سال ۷۵ در مساحت ۳۰ هکتار راه‌اندازی شده حدود ۶۰۰ تاجر و پیله ور فعالیت دارند و ۳۰۰۰ نفر به طور مستقیم در آن شاغلند.

به گفته وی، روزانه حدود ۴‌میلیون و ۶۰۰‌میلیون دلار از این بازارچه صادرات به مقصد عراق انجام می‌شود و بازارچه پرویز خان رتبه اول را در بین تمام بازراچه‌های مرزی کسب کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر پرویز خان، به دنبال تفاهم نامه ای میان استاندارهای دیاله و کرمانشاه بازارچه خسروی نیز در شرف

راه اندازی است.

شایان ذکر است که در این نشست فرمانداران شهرهای مرزی چون سردشت، بانه و چزابه به بیان مشکلات و موانع بازارچه‌های

مرزی پرداختند.