برای صادرات وارد WTO می‌شویم نه واردات

گروه بازرگانی- نماینده تام‌الاختیار تجاری ایران می‌گوید: رژیم تجاری ایران تا آذرماه امسال به WTO ارائه می‌شود و تا اواخر همین ماه رییس گروه کاری ایران برای الحاق به این سازمان مشخص خواهد شد. اسفندیار امیدبخش در سمینار دو روزه «یارانه‌ها در سازمان جهانی تجارت» که با حضور چند تن از کارشناسان سازمان جهانی تجارت و همچنین جمعی از فعالان اقتصادی کشور، از دیروز در تهران برگزار شده، گفت: طی چهار سال گذشته دنبال دو تحول در این زمینه بودیم. یکی تصویب گزارش رژیم تجاری ایران و دیگری بحث تعیین گروه کاری ما برای الحاق به WTO بوده است. نماینده تام‌الاختیار تجاری ایران در ادامه به تشکیل گروه کاری و تعیین رییس گروه کاری ایران برای الحاق به WTO از جمله اقدامات در آینده عنوان کرد و افزود: در مورد تعیین رییس گروه کاری الحاق ایران به WTO اقدامات مثبتی در جریان است و انتظار داریم در جلسه‌ بعدی شورای عمومی یعنی ۲۶ یا ۲۷ آذر ماه امسال رییس گروه کاری ایران را رسما اعلام کنند تا این فرآیند به صورت رسمی شروع شود. وی در ادامه نه نامی از کشور رییس گروه کاری ایران برای این الحاق برد و نه جزئیات بیشتری بیان کرد. امیدبخش در ادامه عنوان کرد: هفتمین اجلاس وزرای سازمان توسعه تجارت کشورها آذرماه امسال در ژنو برگزار خواهد شد. از کشور ما نیز هیاتی با سرپرستی وزیر بازرگانی در این اجلاس شرکت خواهد کرد که امیدواریم قبل از این گزارش رژیم تجاری ایران رسما به WTO اعلام شود. وی یادآور شد: در حال حاضر وزیر بازرگانی این گزارش را رسما به وزارت امور خارجه ارسال کرده که امیدواریم وزیر امور خارجه نیز رسما ارسال این موضوع را اعلام کند.

امیدبخش در ادامه با بیان اینکه دولت دهم ششمین دولتی است که با پرونده WTO سروکار دارد، اضافه کرد: تا الحاق به WTO برنامه‌ ۱۰ سال را پیش‌بینی می‌کنیم. آنچه مهم است آمادگی نظام و مهم تر از آن بحث استراتژی توسعه کشور است.

وی در ادامه اظهار کرد: اساسا پروژه WTO کاملا مبتنی بر پروسه توسعه صادرات است و WTO را صرفا برای توسعه صادرات پیگیری می‌کنیم نه واردات اگر کشوری واردات را مد نظر قرار می‌دهد آن واردات هم برای صادرات است.

امیدبخش با بیان اینکه هنوز مذاکراتی به ایران به صورت جدی شروع نشده است، افزود: هنوز وارد مذاکرات نشده‌ایم و قبل از این کار باید استراتژی صنعتی کشور را مد نظر قرار دهیم.

وی تصریح کرد: کشورهای متقاضی الحاق باید امتیاز بدهند و بازارهایشان را برای رسیدن به بازارهای آینده‌ای که کشورهای عضو آماده کرده‌اند، مهیا کنند.

نماینده تام‌الاختیار تجاری ایران تاکید کرد: باید با آمادگی کاملی وارد مذاکره شویم که این انگیزه و نیت در کشور ما وجود دارد. می‌توان پیوند به WTO را زمینه‌ای برای دنبال کردن بحث توسعه صادرات کشور به صورت جدی دانست. وی در ادامه متذکر شد: البته برای الحاق عجله‌ای هم نیست این راه تجربه کشورهایی مانند روسیه، چین و الجزایر را هم نشان می‌دهد.

امیدبخش خاطرنشان کرد: معمولا مذاکره کننده‌ها دو مشکل دارند؛ یکی فشارهای داخلی و دیگری فشارهای خارجی است که رسیدن به اجماع در مورد یک موضوع را خیلی سخت می‌کند. وی با اشاره به نقش تعرفه‌ها در مذاکرات الحاق به WTO بیان کرد: یکی از مذاکرات ما مذاکرات تعرفه‌ای است که مستلزم اصلاح نظام تعرفه‌ای کشور است. کف تعرفه‌ای ایران هم‌اکنون چهار درصد است و صفر درصد نداریم در حالی که برای مذاکره این کف چهار درصدی مناسب نیست. امیدبخش در پایان متذکر شد: از سوی دیگر WTO دروازه بهشت نیست که فکر کنید به مجرد الحاق به آن دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت.