ثبات نرخ ارز‌، قدرت رقابت را از ما گرفته است

گروه بازرگانی - ثبات نرخ ارز مقوله‌ای است که بخش خصوصی کشور بارها به آن انتقاد کرده و خواستار تجدیدنظر بانک مرکزی در‌این زمینه شده است. یک صادرکننده نمونه می‌گوید‌: مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان در حال حاضر تحریم اقتصادی کشور است که موجب شده انتقال ارز به داخل کشور با مشکل مواجه شده و در‌این زمینه بخشی از سهم بازار از دست برود‌، در همین راستا یکسان بودن نرخ ارز هم مزید بر علت می‌شود‌، با توجه به میانگین تورم سالانه که ۲۰درصد است‌، یکسان بودن نرخ ارز موجب عدم توانایی ما در رقابت با قیمت‌های جهانی می‌شود‌، بنابرین برای حل‌این مشکل می‌باید ما به التفاوت تورم داخلی و خارجی را به نرخ ارز اضافه کرد.

نصر اله‌ایزدپناه، ‌رییس هیات مدیره شرکت صنایع هفت الماس در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» تصریح می‌کند: باید به عدم ارائه تسهیلات بانکی با کارمزد کم و اقساط پرداختی بلند مدت نیز اشاره کنم‌، متاسفانه ارائه تسهیلات بانکی در‌ایران دارای پیچیدگی‌های بسیار بوده و از آفت بوروکراسی شدیدا رنج می‌برد‌،‌این امرکاهش صادرات را به دنبال داشته و در عین حال موجب می‌شود که تولید‌کنندگان ‌ایرانی قادر به ارتقای سطح فناوری‌های پیشرفته در تولید نشوند‌، فناوری‌هایی که در کاهش قیمت نقشی بسزا دارند.

به گفته ‌رییس هیات مدیره صنایع هفت الماس- شرکتی که بیش از ۳۰درصد نیازهای داخلی را در زمینه ورق گالوانیزه تامین می‌کند و قابلیت صدور ۴۰-۳۰ محصول به خارج از کشور رانیز دارا است - یکی دیگر از مسائل صادرات، وجود موانع تعرفه‌ای در بازارهای هدف است‌، به‌این معنی که در برخی کشورها، دولت‌ها با برداشتن تعرفه و تعیین تعرفه ترجیحی موجب می‌شوند کالای یک کشور خود به خود به صورت رقابتی به‌این بازارها صادر شود.

به گفته ‌این صادرکننده نمونه،‌ ایران نیز می‌تواند با کشورهایی که رابطه تجاری مطلوب دارد، به منظور تقویت و توسعه صادرات‌، قرارداد دو یا چند جانبه گمرکی منعقد کند.

نبودن خدمات حمل و نقل گسترده به ویژه دریایی و راه‌آهن(ریلی) از دیگر مشکلاتی است که‌ایزدپناه به آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد‌: حذف جوایز صادراتی محصولات تخت فولادی (ورق‌های سرد و گرم گالوانیزه‌)‌، هدفمند نبودن یارانه‌های نمایشگاهی و طولانی شدن روند پرداخت آن را هم باید بر فهرست بلند بالای مشکلات صادرکنندگان افزود.