وزارت کار، وزارت بازرگانی را دور زد

گروه بازرگانی- وزارت کار و امور اجتماعی، اخیرا طرح حمایت از مشاغل خانگی را مجددا به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب ارائه کرده است که این اقدام با انتقاد مدیران مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی رو‌به‌رو شده است. حسن رادمرد، رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با «موج» خاطرنشان کرد: مدتی قبل وزارت کار و امور اجتماعی طرحی را با عنوان حمایت از مشاغل خانگی به قوه مقننه ارائه کرد که این طرح با مخالفت وزارت بازرگانی مواجه شد.

وی گفت: با توجه به اینکه ایجاد رسته‌های شغلی و تعریف صنوف در حیطه اختیارات وزارت بازرگانی و شورای اصناف کشور است؛ بنابراین وزارت بازرگانی با طرح وزارت کار و امور اجتماعی مخالفت کرد.

رادمرد افزود: متاسفانه وزارت کار و امور اجتماعی پس از مدتی با تغییر نام طرح، طرح ساماندهی مشاغل را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی ادامه داد: این اقدام وزارت کار با قانون نظام صنفی در تضاد است.

وی این طرح وزارت کار و امور اجتماعی را فراتر از تداخل صنفی دانست و اذعان داشت: با اجرای طرح ساماندهی مشاغل به طور قطع هر فردی می تواند نسبت به ایجاد یک شغل در خانه اقدام کند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه «ما با مازاد واحدهای صنفی مواجه هستیم»، تصریح کرد: در حال حاضر به ازای هر ۳۰ نفر یک واحد صنفی داریم؛ اما با اجرای طرح ساماندهی مشاغل به ازای هر نیم نفر، ۳۰ واحد صنفی خواهیم داشت!

رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی مشاغل نیاز به تعریف اتحادیه و تعریف رسته صنفی دارد؛ بنابراین باید وزارت کار دیدگاهش را در خصوص اجرای طرح ساماندهی مشاغل خانگی توضیح دهد.

وی در خصوص مداخله شهرداری‌ها در امور اتحادیه آژانس‌ها و اتومبیل‌های کرایه گفت: بر اساس قانون و با توجه به دستور رییس‌جمهور، موسسات اتومبیل کرایه تابع قانون نظام صنفی هستند و شهرداری‌ها و وزارت کشور نیز نمی‌توانند از این قانون عدول کنند.