افزایش 50 درصدی قیمت گوشت

فارس - تنوع قیمت گوشت قرمز در سطح شهر تهران و بی‌تفاوتی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی به این موضوع، نوعی نابسامانی در بازار این کالای استراتژیک را در آستانه بازگشت حجاج ایجاد کرده است. در چند ماه اخیر شاهد افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت گوشت قرمزبوده‌ایم و همواره مسوولان وزارت بازرگانی تنظیم بازار این محصولات را به وزارت جهاد کشاورزی ارتباط داده‌اند، در حالی که به نظر می‌رسد این وزارتخانه هم که متولی تولید این محصولات است، نتوانسته در تنظیم بازار در مواقع حساس سال و در مناسبت‌های مختلف موفق باشد.

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: از سال گذشته به دلیل مسائل مربوط به خشکسالی با افزایش قیمت گوشت قرمز و به خصوص گوشت گوسفند مواجه بوده‌ایم که این برای اقتصاد ما اصلا مناسب نیست؛ لذا با تمهیدات صورت گرفته طی دو، سه ماه آینده قیمت گوشت گوسفند متعادل می‌شود.

مسوولان وزارت بازرگانی هم به جای آنکه مشکل به وجود آمده در بازار گوشت قرمز را حل کنند، شانه خالی کرده و همه نابسامانی موجود را به وزارت جهاد کشاورزی ارتباط می‌دهند در حالی که افزایش قیمت یک کالای استرتژیک می‌تواند باعث افزایش قیمت سایر کالاها شده و به تورم انتظاری دامن بزند.

بررسی قیمت گوشت گوسفند در هفته اخیر نسبت به هفته مشابه خردادماه از افزایش ۵۰ درصدی برخوردار بوده است، بنابراین گزارش قیمت گوشت قرمز نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۰ درصد گران شده است.