امکان دسترسی به مشخصات تجاری 40 هزار فعال اقتصادی

گروه بازرگانی- شناسنامه تجاری و اقتصادی مربوط به ۴۰هزار فعال اقتصادی کشور به دو زبان فارسی و انگلیسی روی سایت رسمی اتاق تهران قرار گرفت. این نخستین بار است که تشکلی به بزرگی اتاق تهران، کلیه اطلاعات و داشته‌های آماری خود را در فضای مجازی وب منتشر می‌کند. در بانک اطلاعاتی اتاق تهران، مشخصات بازرگانان شامل نحوه فعالیت، نحوه دسترسی و طبقه‌بندی آنها در بخش‌های مختلف بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی، خدمات و حمل‌ونقل در دسترس متقاضیان قرار دارد همچنین نهادهای مرتبط با جامعه اقتصادی کشور می‌توانند از مدت زمان باقیمانده اعتبار کارت بازرگانی افراد اطلاع پیدا کنند.

به گفته دبیرکل اتاق تهران، بانک جامع اطلاعات بازرگانان و فعالان بخش خصوصی به نهادها و سازمان‌هایی همچون گمرک، سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و بیمه‌ها و در مجموع نهادهای مختلف مرتبط با بازرگانان این امکان را می‌دهد که از طریق اینترنت، هویت اقتصادی دارندگان کارت بازرگانی را شناسایی و نسبت به اعتبار کارت آنها اطلاع پیدا کنند؛ بنابراین برای احراز هویت بازرگانان، نیاز به نامه‌نگاری و اخذ تاییدیه کتبی از اتاق تهران نیست.

محمد مهدی راسخ گفت: گذشته از آن، تحلیلگران اقتصادی و بازرگانی می‌توانند از طریق طبقه‌بندی فعالیت‌ها، آگاهی از نوع کالاهایی که وارد و صادر می‌شود و شناخت افراد دارای کارت بازرگانی، بخش بازرگانی کشور را بر مبنای اطلاعات جامعی که روی وب‌سایت قرار دارد، به درستی تجزیه و تحلیل کنند.

دبیرکل اتاق تهران افزود: در پایگاه اینترنتی اتاق تهران مشخصات کلی دارندگان حقیقی و حقوقی کارت بازرگانی به ثبت رسیده، اما افراد در صورت لزوم می‌توانند با ورود به سایت اتاق تهران، مشخصات کامل‌تری از خود را وارد کرده و این بانک اطلاعاتی را تکمیل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار است که این حجم گسترده از اطلاعات بازرگانان و تجار در اختیار عموم قرار می‌گیرد، گفت: اکنون به جرات می‌توان گفت که پایگاه اینترنتی اتاق تهران یکی از جامع‌ترین و موثق‌ترین پایگاه‌های بازرگانی کشور است که متقاضیان از طریق ورود به آن می‌توانند به مشخصات کامل بازرگانان، نحوه فعالیت آنها و حتی اطلاعات ریز مربوط به واردات و صادرات کالا‌ها دست یابند.

وی افزود: سال گذشته گام اول ما برای الکترونیکی کردن اتاق تهران، قرار دادن فرم‌های مربوط به اخذ کارت بازرگانی در فضای اینترنت بود که پس از آن رفته‌رفته، سیستم عضویت دچار دگرگونی و تحول شد به گونه‌ای که در حال حاضر کلیه فرم‌های ثبت‌نام برای دریافت کارت بازرگانی از طریق اینترنت دریافت شده و متقاضیان از طریق تکمیل آن با یک بار مراجعه به اتاق می‌توانند مراحل پیش‌بینی شده را انجام و در مدت زمانی کمتر از ۴۸ ساعت کارت بازرگانی خود را دریافت کنند.

وی از ارائه ریز آمارهای واردات و صادرات کالا به عنوان بخش دیگری از این تحول یاد کرد و گفت: پس از آن که ریز کالاهای وارد شده به کشور یا ریز کالاهای صادراتی، روی سایت قرار گرفت، مصمم شدیم تا مشخصات کلیه اعضای حقیقی و حقوقی اتاق تهران را منتشر کنیم و اکنون با قرار دادن مشخصات ۴۰ هزار بازرگان، جامعه اقتصادی کشور می‌داند که چه کسانی واردکننده یا صادرکننده هستند و چه کسانی چرخ تجارت خارجی را می‌گردانند.

وی گفت: اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی اتاق تهران، هم مربوط به اشخاص حقیقی است و هم مربوط به اشخاص حقوقی و نحوه چیدمان آن به گونه‌ای است که قابلیت جست‌وجوی قوی دارد؛ بنابراین افراد می‌توانند با وارد کردن نام مدیران اقتصادی یا نام شرکت‌ها به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

محمد مهدی راسخ گفت: تلاش ما برای الکترونیکی کردن اتاق تهران هم چنان ادامه دارد و به اعضای اتاق این امید را می‌دهیم که ظرف چند ماه آینده، اتاق تهران به نخستین سازمان الکترونیکی کشور تبدیل شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن تهران تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها در صورت عملیاتی شدن برنامه‌ها، اتاق تهران هم‌زمان با استقرار در ساختمان جدید، کلیه فعالیت‌های خود را الکترونیکی کرده تا به نخستین اتاق بازرگانی الکترونیکی خاورمیانه تبدیل شود.

محمد مهدی راسخ با اشاره به طرح الکترونیکی شدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: بخش عمده‌ای از عملیات صدور و تمدید کارت بازرگانی، الکترونیکی شده و در ادامه، کلیه خدمات این مرکز از صدور کارت تا صدور فرم‌های گواهی مبدا الکترونیکی خواهد شد.