درآمد شرکت کشتیرانی نصف شد

گروه بازرگانی - مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی می‌گوید بحران جهانی درآمدهای این شرکت را در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نصف تقلیل داده است. محمدحسین داجمر دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: میزان حمل کالا توسط شرکت کشتیرانی در سال گذشته ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود که درآمد ناشی از آن یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار برآورد شد، حال آنکه این میزان درآمد با وجود افزایش میزان حمل‌ونقل در مدت مشابه امسال به ۷۲۱ میلیون دلار رسید.

داجمر ضمن اشاره به افزایش ۶/۶ درصدی میزان حمل توسط کشتیرانی و شرکت‌های تابعه، افزود: این شرکت در هشت ماه نخست امسال با کاهش ۴۹ درصدی در میزان کرایه مواجه شد. داجمر با تاکید بر اینکه بحران جهانی بر روی بخش حمل‌ونقل دریایی تاثیر گذاشته و منجر به کاهش شدید تجارت جهانی شده، افزود: بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل جهان که از این طریق صورت می‌گرفت، دچار رکود شده و بسیاری شرکت‌های بزرگ کشتیرانی ورشکسته شده‌اند.

وی با اشاره به کاهش ۷/۲۵ درصدی واردات کالا از نظر وزن در هشت ماه نخست امسال گفت: این رقم در سال گذشته ۹ میلیون تن بود حال آنکه در مدت مشابه امسال به هفت میلیون تن رسیده است. داجمر از کاهش ۲۴ درصدی حمل در صادرات نیز خبر داد.

به گفته این مقام مسوول، بخش دیگر ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی به حمل‌ونقل بین‌المللی اختصاص یافت و این وضعیت از نظر وزن که در سال گذشته ۷/۸ میلیون تن بود به ۱۱/۷ میلیون تن رسید. داجمر این نکته را نیز گفت: در بخش حمل‌ونقل به صورت فله به رغم افزایش ۱۳ درصدی میزان حمل کالا، کرایه حمل کاهش ۶۷ درصدی را تجربه کردیم. مدیرعامل شرکت کشتیرانی همچنین گفت: میزان حمل توسط بخش کانتینر در هشت ماه سال گذشته ۴۰۰ هزار تن بود حال آنکه این رقم در سال جاری به ۴۲۰ هزار تن رسید که نشانگر رشد پنج درصدی از نظر تعداد کانتینر است هرچند از نظر کرایه حمل کاهش ۳۰ درصدی داشته است. به گفته وی، در بخش حمل کالای عمومی این میزان در هشت ماه سال ۸۷ دو میلیون و ۱۳۶ هزار تن بوده، حال آنکه این رقم در مدت مشابه سال جاری به یک میلیون و ۷۲۳ هزار دلار کاهش یافت. وی گفت: بخش حمل‌ونقل کالای عمومی از نظر وزن و کرایه به ترتیب با کاهش ۲۰ درصدی و ۴۶درصدی مواجه شد.

وی با بیان اینکه براساس اهداف باید ظرفیت ناوگان تا پایان امسال به ۵/۵ میلیون تن می‌رسید، افزود: انتظار می‌رود این رقم افزایش یابد. به گفته وی تا سال جاری ۱۳ فروند کشتی به ناوگان کشور اضافه شده که شش فروند از این مجموعه از ناوگان خارجی تامین شده است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به تبعات بحران جهانی و تمایل برخی کشورها برای فسخ قراردادهای ساخت کشتی، گفت: تلاش ما برآن بود تا با هماهنگی صورت گرفته با سازندگان، زمان تحویل کشتی را چند ماه تا یک سال به تاخیر بیندازیم، اما بررسی‌های کارشناسی نشان داد هرگونه فسخ قرارداد به ضرر ما تمام می‌شود.

داجمر با تصریح این موضوع که پس از وقوع بحران، شرکت کشتیرانی هیچ سفارش جدیدی نداشته، گفت: توسعه ناوگان منوط به خروج از بحران شده است.

داجمر با رد این موضوع که برخی شرکت‌های معتبر و حتی دولتی حاضر به سفارش حمل بار خود به این شرکت نیستند، گفت: شرکت کشتیرانی از مجموعه‌های معتبر جهانی است و با وجود کاهش واردات، اما سهم مناسبی از جابه‌جایی در بازار جهانی را از آن خود کرده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به رفتارهای خصمانه دولت انگلیس در مهر ماه سال‌جاری در برخورد با کشتیرانی جمهوری اسلامی و بانک ملت پرداخت و گفت: قطع معاملات تجاری و بیمه‌ای یکی از اقدامات دولت انگلیس بود و با توجه به تمرکز بنگاه‌های تجاری و بیمه‌ای در انگلستان ایران ناچار شد در کوتاه مدت به سراغ یک شرکت اروپایی رود. داجمر تصریح کرد: در زمینه بیمه اتکایی مقدمات ایجاد کنسرسیوم شرکت‌های بیمه‌ای و کشتیرانی فراهم شده تا از این طریق بتوان به ایجاد کلوپ ایرانی با هدایت بیمه مرکزی اقدام کرد.

مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه در زمان حاضر امنیت کشتی‌های ایرانی فراهم شده است، افزود: بحران خلیج عدن و اقدام دزدان دریایی موجب ربوده شدن دو فروند کشتی ایرانی در سال گذشته شد.

داجمر با اشاره به مصوبه هیات دولت برای دریافت وام ۶۲ میلیون یورویی گفت: این وام ابلاغ شده، اما به دلیل وضعیت نابسامان سیستم بانکی، یک کشتی در معرض حراج قرار گرفت، اما در نهایت وام دریافت شد.

وی همچنین گفت: برای خروج سه فروند کشتی از خطر حراج، وام ۲۰۰ میلیون دلاری درخواست شده که در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است.