تازه‌ترین گزارش موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی ۴/۵۵ درصد صادرات و ۸/۵۵ درصد واردات این کشور از طریق استانبول انجام شده است. در سال گذشته کل صادرات ترکیه با ۶/۲۲ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۸ میلادی به ۱۰۲ میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار و واردات این کشور با ۳/۳۰ درصد کاهش به ۱۴۰ میلیارد و ۷۷۵ میلیون و ۴۵۷ هزار دلار رسید.

همین آمار نشان می‌دهد، ۱۱ شهر ترکیه سالانه صادرات و وارداتی بیش از یک میلیارد دلار دارند که بعد از استانبول به ترتیب شهرهای بورسا، ازمیر، آنکارا، کوجاعلی، غازی آنتپ، ساکاریا، دنیزلی، حاتای و آدانا از مراکز مهم بازرگانی خارجی ترکیه به شمار می‌روند. در سال گذشته بورسا به عنوان یکی از مراکز مهم صنایع خودروسازی و نساجی ترکیه افزون بر ۹ میلیارد دلار، ازمیر به عنوان مرکز صنایع مواد غذایی شش میلیارد دلار و آنکارا به عنوان یکی از مراکز مهم در صنایع تولیدی نزدیک به پنج میلیارد دلار صادرات داشتند.

همچنین بعد از استانبول، آنکارا با ۵/۱۶ میلیارد دلار واردات در ردیف دومین شهر بزرگ واردکننده ترکیه قرار گرفت. همچنین به دو شهر بورسا و ازمیر به ترتیب ۷/۷ میلیارد دلار و ۲/۶ میلیارد دلار کالا وارد شد.