آیین‌نامه «هجینگ ارزی به ریالی» که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است از سوی بانک مرکزی برای اجرا ابلاغ شد.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با اعلام این خبر گفت: در آیین نامه مصوب مقرر شده که قیمت ارز آتی و نرخ مورد توافق بانک و مشتری برای مبادله ارز و ریال در سررسید محاسبه شود. به گفته فتح‌ا... کرمانشاهی، مهلت سررسید قراردادها حداقل یک ماه و حداکثر ۱۲ ماه تعیین شده است.

کرمانشاهی تصریح کرد: ‌بر اساس این آیین‌نامه، نرخ آتی ارز باید در چارچوب نرخ‌های متعارف و واقعی بازار تعیین شود و کارآیی بازار و اعتبار بانک‌ها را تحت‌شعاع قرار ندهد.

به گفته وی، ‌بانک‌ها موظف هستند قبل از انعقاد قرارداد نسبت به شناسایی کامل مشتری و وجود قرارداد صادرات یا واردات معتبر اطمینان حاصل کنند.

کرمانشاهی درباره وظایف مشتری نیز گفت: مشتری حداکثر تا زمان سررسید باید به تعهد خود عمل کند، همچنین مشتری در چارچوب مقررات با اجازه بانک می‌تواند حقوق ناشی از قرارداد را به غیر (بانک یا مشتری جدید) واگذار کند.

وی در پایان با بیان اینکه بانک مجاز به انجام معاملات پوششی مرتبط با سایر بانک‌ها است، افزود: ‌درباره کارمزد نیز بانک مجاز است در خلال خدمات خارج از عرضه قرارداد به مشتری از او کارمزد دریافت کند و حداکثر کارمزد دریافتی از یک در هزار به طور سالانه بیشتر نباشد.

راه‌اندازی هجینگ ارزی از جمله مطالبات جدی بازرگانان کشور طی چند سال گذشته بوده که با هدف کاهش ریسک معاملات تجاری پیگیری شده است. این طرح پس از آنکه در شورای فقهی بانک مرکزی تایید شد در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

هجینگ ارزی به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن، تاجر برای اینکه از افزایش نرخ برابری ارز نسبت به پول ملی متضرر نشود، اقدام به خرید ارز زودتر از موعد می‌کند تا خود را در مقابل ریسک نوسانات نرخ ارز پوشش دهد.

به عبارت دیگر، هجینگ نوعی قرارداد آتی محسوب می‌شود که به معنی خنثی‌سازی ریسک موجود در یک بازار با استفاده از ریسک متضاد در بازاری دیگر است.

یکی از متداول‌ترین شقوق قراردادهای آتی برای مدیریت انواع ریسک‌ها، دور نگاه داشتن فعالان اقتصادی از ریسک‌های ناشی از نوسانات ارزش پول است که عموما در قالب ابزار هجینگ مدیریت می‌شود. رییس کل بانک مرکزی سال گذشته در همایش روز ملی صادرات ۱۵ وعده به صادرکنندگان داد که راه‌اندازی سیستم «هجینگ ارزی به ریالی» از آن جمله بود. مدیران سازمان توسعه تجارت پیش‌تر گفته‌اند که در صورت عملی شدن این وعده، جهش صادراتی در کشور رخ خواهد داد.