گروه بازرگانی - وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ سالانه در کشور تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخل امکان صادرات نیز داریم، گفت: تا یک ماه آینده به تدریج شاهد کاهش واردات بی‌رویه و غیرضروری به کشور خواهیم بود. صادق خلیلیان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان گوشت مرغ امکان صادرات به بازارهای جهانی را دارند، تاکید کرد: براساس قانون افزایش بهره‌وری ورود کالاها و محصولاتی که در داخل تولید و نیاز بازار تامین می‌شود، ممنوع است.

او با بیان اینکه آمار سفارش‌های واردات گوشت قرمز هم تا پایان مردادماه نشان می‌دهد که واردات ۳ برابر نیاز داخل است و به تولیدکننده آسیب جدی خواهد زد، عنوان کرد: برای تامین نیاز بازار داخل فقط به ۱۰ درصد واردات گوشت قرمز نیاز است؛ از این رو، این وزارتخانه برای جلوگیری از واردات بی‌رویه گوشت قرمز به ثبت سفارش‌های پس از هفدهم شهریورکه قانون افزایش بهره‌وری ابلاغ شد، اجازه ورود نخواهد داد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: ثبت سفارش‌های پیش از هفدهم شهریور برای واردات ۲۰ روز تا یک ماه فرصت دارد؛ ضمن اینکه براساس قانون برای ورود کالاها و محصولات کشاورزی که تولید داخل نیاز بازار را تامین نمی‌کند، مجوز صادرات پس از تایید وزارت جهاد کشاورزی در وزارت بازرگانی داده می‌شود.

او در عین حال خاطرنشان کرد که ورود محصولاتی مانند انگور، شیلی، گلابی چینی، سیب فرانسوی، بادام آمریکایی، سیر چینی و شیرخشک صنعتی که در داخل به اندازه کافی تولید و به ۶۰ کشور نیز صادر می‌شود، همیشه ممنوع است.