گروه بازرگانی - بر اساس تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه که میان مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد)، مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی و مجمع واردات امضا شد، واردکنندگان از این پس تنها مجاز به واردات کالا در یک رسته تخصصی هستند و از فعالیت همزمان آنها در واردات چند کالای نامتجانس و ناهمگون جلوگیری خواهد شد. احمد غلامزاده، مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه تصریح کرد: امضای این تفاهم‌نامه، به مثابه آغاز استفاده از ایران کد در ساماندهی واردات کالا به کشور است.

مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران افزود: دولت و وزارت بازرگانی تصمیم گرفته‌اند با استفاده از تشکل قانونی واردات که متعلق به بخش خصوصی است، با استفاده از ظرفیت‌های ایران کد نسبت به مدیریت، ساماندهی، شفاف‌سازی و تخصصی کردن واردات کالا اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، مجمع واردات به نمایندگی از سوی ایران کد، به واردکنندگان کالا بر اساس استانداردهای اطلاعاتی ایران کد، شناسه کالا ارائه می‌دهد؛ به نحوی که شناسنامه‌دار شدن کالاهای وارداتی تخصصی خواهد شد.

به گفته غلامزاده، متعهدین به این تفاهم‌نامه در زمینه تولید کاتالوگ‌های الکترونیکی برای هویت‌دار شدن کالاهای وارداتی اقدام خواهند کرد؛ ضمن اینکه قرار است این کاتالوگ‌ها در فرآیندهای کاری واردات کالا مورد استفاده قرار گیرند و در آینده هیچ کالایی بدون داشتن این کاتالوگ‌ها مجوز ورود به کشور را دریافت نکند.وی افزود: متاسفانه بخش واردات، از مداخله افراد غیرمتخصص آسیب جدی دیده که امید است با ورود واردکنندگان در رسته‌های تخصصی، کیفیت و قیمت کالاها کنترل شود.

حسن رادمرد، رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی نیز گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، گروه واردکنندگان کالا در مجمع واردات که تنها تشکل قانونی شکل گرفته از سوی بخش خصوصی برای نظارت بر کیفیت و مدیریت کالاهای وارداتی به کشور است، با هماهنگی وزارت بازرگانی از ظرفیت‌های ایران کد نظیر استانداردهای اطلاعاتی و کاتالوگ الکترونیکی کالا برای مدیریت تمامی کالاهای وارداتی به کشور و تخصصی شدن آن استفاده خواهد کرد.