اول مصارف خانگی، بعد تولید

گروه بازرگانی- روسای اتاق بازرگانی ایران و تهران با حمایت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، توجه به دغدغه‌های تولید‌کنندگان و اجرای خواسته‌های آنان را در مسیر تحقق این قانون راهگشا ارزیابی کردند. به گفته آل‌اسحاق، اجرای طرح هدفمندی باید به گونه‌ای باشد که کمترین هزینه را در بر داشته باشد. اگر انتظار داشته باشیم در اجرا هیچ هزینه‌ای را متحمل نشویم، انتظار صحیحی نیست. محمد نهاوندیان نیز می گوید: پیشنهاد ما این است که مرحله اول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برای مصارف خانگی مقدم باشد و واحدهای تولیدی در مرحله دوم قرار گیرند.

یحی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این پرسش که برخی سایت‌های خارجی اخیرا به نقل از رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرده‌اند اگر هدفمندی‌ یارانه‌ها به نحوی که اعلام شده اجرا شود، بخش‌خصوصی همکاری نخواهد کرد، اظهار داشت: من اخیرا با آقای نهاوندیان صحبتی نداشته‌ام، اما بعید می‌دانم این موضوع صحت داشته باشد.

آل‌اسحاق در عین حال گفت: قطعا هدفمندی یارانه‌ها یکی از ضرورت‌های اقتصادی ایران است و بعید می‌دانم کسی از نخبگان اقتصادی گرفته تا فعالان اقتصادی در ضرورت انجام این قانون شک داشته باشند.

به گفته آل‌اسحاق، مدت‌ها بحث‌های نظری در حوزه‌های علمی، دانشگاهی، اتاق بازرگانی و هیات نمایندگان مطرح و به دفعات متعدد مطرح کردند، هدفمند‌کردن یارانه‌ها یک اجبار است و نه یک اختیار.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در حالی که حجم یارانه‌ها به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و سه چهار برابر بودجه عمرانی کشور رسیده است، امکان تعلل درباره آن اصلا وجود ندارد.

وی گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قطعا به نفع بخش‌خصوصی است، بخش‌خصوصی به دنبال امکان سرمایه‌گذاری در شرایط عادی، فضای رقابتی، به کارگیری تکنولوژی‎های روز و ایجاد ثبات و تعادل در اقتصاد خود است.

آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه هزار و یک دلیل برای حمایت بخش‌خصوصی از هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد، افزود: بخش‌خصوصی موافق هدفمندی یارانه‌ها است و در عین حال اگر به نقل از آقای نهاوندیان مطلبی منتشر شده بحث بر سر نحوه اجرا است. رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها یک طرح انقلابی بزرگ است، در اقتصاد کشور نقشی اساسی دارد. همه باید در اجرای آن هم‎عزم شویم و بپذیریم که خط قرمز ما است و با آن برخورد شخصی و سیاسی نکنیم.

آل‌اسحاق ادامه داد: حال که قانون هدفمندی تصویب و سازمان آن شکل گرفته و در حال اجرا است، اگر کسی در این برهه در اجرای آن تردید کند، کم‎لطفی ملی کرده است. آل‌اسحاق افزود: ما هم به عنوان اتاق بازرگانی تهران اعلام آمادگی کرده‌ایم، کاملا همراه هستیم تا این کار به خوبی و با کمترین هزینه اجرا شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه بخش‌خصوصی از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها حمایت همه‌جانبه دارد، گفت: پیشنهاد ما این است که یارانه حامل‌های انرژی برای واحدهای تولیدی ارزان‌تر از مصارف خانگی باشد و این طرح در مرحله دوم برای واحدهای تولیدی اجرا شود تا فرصت تغییر شرایط داشته باشند.

محمد نهاوندیان در واکنش به این سوال که نحوه همکاری بخش‌خصوصی در زمان اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها چگونه خواهد بود، اظهار داشت: اصل حرکت به سمت واقعی کردن قیمت‌ها در اقتصاد ایران و هدفمند‌کردن یارانه‌ها مورد قبول همه صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی است. وی افزود: در یک نگاه کلان با تقویت بازارهای رقابت‌ و بهینه کردن منابع در رابطه با حامل‌های انرژی طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها یک طرح تاثیر‌گذار در اقتصاد ایران است؛ چرا که در حال حاضر شیوه پرداخت یارانه‌ها در قیمت حامل‌ها انحراف ایجاد کرده است، لذا حرکت به سمت اصلاح قیمت‌ها حرکتی بسیار موثر و مورد تایید همه است.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مباحثی که در زمان تصویب این طرح صورت گرفته بود، گفت: همه کارشناسان معتقدند که باید این طرح انجام شود، اما در چگونگی و برنامه‌ریزی اجرا توضیحات و لازمه‌هایی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی کشور و بخش‌خصوصی همکاری همه‌جانبه با اجرای طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها خواهند داشت، اظهار داشت: اجرای این طرح در واحدهای تولیدی باید به نحوی ساماندهی شود تا در این حرکت از تولید ملی حراست کافی شود.

نهاوندیان گفت: در زمان اجرای طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها باید به مدیران تولیدی به موقع و به هنگام اطلاع‌رسانی شود تا این واحدها فرصت کافی برای تغییر شرایط داشته باشند. وی افزود: در اجرای این طرح لازم است تا همکاری مستمری بین دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصادی برای تعامل بهتر و مثبت وجود داشته باشد، به همین منظور اتاق ایران همایش‌های مختلفی برای رایزنی و تعامل با وزارت صنایع برگزار کرده و در دستور کار و برنامه‌ریزی آینده خود دارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در خصوص هدفمند کردن حامل‌های انرژی برای صنایع مختلف احکام مختلفی وجود دارد، چرا که میزان تکیه‌ صنایع مختلف به حامل‌های انرژی در درجات مختلفی قرار دارد، چرا که حکم صنایع سیمان و صنایع آلومینیوم باید با حکم صنایع غذایی و نساجی متفاوت باشد و ما انتظار داریم که طبیعت تفاوت صنایع حتما در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد که این ملاحظات صورت گرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از پیشنهادهای اتاق بازرگانی ایران در خصوص زمان‌بندی اجرای طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها است. ما پیشنهاد داده‌ایم تا این طرح به صورت مرحله‌بندی اجرا شود تا واحدهای تولیدی به هماهنگی کامل برسند و هدف حمایت از تولید همواره مورد توجه قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر یک روند غیرقابل دفاع وجود دارد که در آن قیمت حامل‌های انرژی برای مصارف خانگی ارزان‌تر از واحدهای تولیدی است، در صورتی که قیمت گاز و برق کارخانه‌های تولیدی در سایر کشورها کمتر از مصارف خانگی است، لذا این انتظار می‌رود تا با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها این موضوع نیز تصحیح شود.