در سال گذشته هندوستان ۵۲۵ میلیون دلار فرش دستباف صادر کرد که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۶۵۰ میلیون دلار افزایش یابد و از ۲۴ درصد رشد برخوردار شود. این در حالی است که ارزش صادرات فرش دستباف ایرانی در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود. به گزارش نشریهECONOMIC TIMES هندی‌ها کوشش می‌کنند از طریق رسوخ به بازارهایی مانند برزیل، روسیه، دبی و استرالیا از وابستگی خود به کشورهای اروپا و آمریکای شمالی بکاهند.

رکورد اقتصادی در جهان غرب سبب شده که صادرکنندگان فرش هند درصدد متنوع سازی بازارهای صادراتی خود برآیند و به سمت اقتصادهای نوظهور روی آورند.

در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا و ایالات متحده جمعا ۷۰ درصد فرش‌های دستباف صادراتی هندوستان را خریداری می‌کردند. همچنین براساس این گزارش، در سال گذشته هندی‌ها ۱۴۰ میلیون دلار فرش به آمریکا صادر کردند، اگرچه هند امیدوار است که این رقم به ۱۸۰ میلیون دلار افزایش یابد؛ اما استفاده از کار کودکانی که به سن قانونی اشتغال نرسیده‌اند در صنعت فرشبافی هند مانع از تحقق هدف‌های صادراتی هندی‌ها خواهد شد. سهم ایالات متحده آمریکا در صادرات فرش هند از ۳۷ درصد در دو سال قبل به ۲۷ درصد در حال حاضر کاهش یافته است. رونق صنعت فرشبافی هند صرف نظر از کسب درآمد ارزی، از لحاظ ایجاد اشتغال نیز دارای اهمیت بسزایی است، در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت به فعالیت اشتغال دارند. هندی‌ها در پی آن هستند که صادرات فرش خود را به بازارهای ترکیه، آفریقای جنوبی، ژاپن و برخی از کشورهای حوزه کارائیب نیز تسری دهند.