طرح دورکاری در وزارت بازرگانی کلید خورد

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه دورکاری به معنای حذف کارمند نیست، بلکه هدف اصلی آن استفاده بهینه از تخصص نیروها در خارج از محیط کار است، از این طرح به عنوان طرحی برنده- برنده میان سازمان کاری و کارمند یاد کرد. مهدی غضنفری در نشستی با کارمندان وزارت بازرگانی که با حضور معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهوری درباره نحوه اجرای طرح دورکاری برگزار شد، بر آمادگی وزارت بازرگانی همچون سایر دستگاه‌های دولتی برای طرح دورکاری تاکید کرد.

به گفته وی، کارمندی که به طرح دورکاری بپیوندد براساس آیین‌نامه‌های تدوین‌شده توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهوری از تمامی مزایا و امکانات قبلی و حتی بیشتر بهره‌مند می‌شود.

روش‌های نوین را بپذیرید

در ادامه این نشست معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور دورکاری را عاملی برای امنیت نیروی انسانی و تحول در روش‌ها دانست.

فروزنده افزود: در شرایطی که دولت، کارکنان، مدیران و ارباب رجوع از وضع اداری کنونی راضی نیستند باید همه روش‌های نوین تجربه‌شده در دنیا را بپذیرند.

معاون رییس‌جمهور، الکترونیکی شدن فعالیت‌های دولتی، تمرکز زدایی و انتقال از تهران را از اهداف اجرای طرح دورکاری برشمرد و گفت: دولت در این طرح به هیچ وجه به دنبال بیکار کردن کارمند نیست، بلکه استفاده بهینه و بهره‌ورانه از نیروی کار جزو عمده محورهای مورد توجه به شمار می‌آید.

به اعتقاد معاون رییس‌جمهور برخی مشاغل پژوهشی و تخصصی که با ارباب رجوع سر و کار ندارد را می‌توان در فرآیند طرح دورکاری قرار داد زیرا که دراین نوع فعالیت انجام کار کیفی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: در طرح دورکاری به دستگاه‌ها اختیار داده شده به هر میزان که تشخیص می‌دهند دورکاری را اجرایی کنند و کارمندان نیز تمام تسهیلات رفاهی را همچون سایر همکاران خود در مجموعه‌های ستادی دریافت می‌کنند.

فروزنده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اولویت دورکاری با بانوان است و دولت نیز موظف است امکانات و تجهیزات و شبکه مورد نیاز آنها را برای کار در خانه فراهم کند.

وی با بیان اینکه دورکاری را می‌توان به صورت سه ماهه، شش ماهه و غیره تعریف کرد، افزود: افزایش کیفیت، بالا بردن رضایت مدیران، کارکنان و کاهش رفت و آمدها از اهدافی است که در دورکاری دنبال می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی نیز از آغاز اجرای طرح دورکاری کارکنان وزارت بازرگانی از هفته جاری خبرداد و گفت: هماهنگی‌های لازم در این رابطه انجام شده است.

فریدون احمدی در گفت‌وگو با «مهر» گفت: براساس جلسه وزیر بازرگانی و معاون رییس‌جمهور با کارکنان، زوایای طرح دورکاری کارکنان وزارت بازرگانی بررسی و در نهایت نیز طرح دورکاری از هفته جاری در وزارت بازرگانی اجرایی شده است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: البته دورکاری در وزارت بازرگانی شرایط را به گونه ای فراهم می‌کند تا کارکنان به صورت بهینه به امور مربوط به خود بپردازند و بخشی از کار خود را خارج از محیط اداری انجام دهند.

وی تصریح کرد: به کارکنان اطمینان می‌دهیم که دورکاری به معنای حذف آنها نباشد، بلکه آنها همانند سایر کارمندان از مزایای برابر یا حتی بیشتر برخوردار شوند.

به گفته احمدی، تمرکززدایی و انتقال از تهران از جمله اهداف طرح دورکاری است که بر این اساس وزارت بازرگانی پا به پای دولت، این طرح را اجرا خواهد کرد.

دولت در حالی ۲۹ دستگاه را موظف به اجرای طرح «دورکاری» کرده که تا کنون هیچ لیستی از مشاغلی که به خانه‌ها منتقل خواهند شد ارائه نشده است، اما برآوردها نشان می‌دهد که احتمالا حدود۶۲۰هزار کارمند شامل این طرح می‌شوند.