۱/۵ میلیون دلار سفارش بافت فرش، امضا شد

مدیرعامل شرکت سهامی فرش دستباف، حجم قراردادهای امضا شده برای بافت فرش‌های سفارشی از سوی خارجی ها را افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: ‌با وجود تحریم ها همچنان سفارش‌های جدیدی به وزارت بازرگانی می‌رسد. محمدرضا عابد در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه مجموع قراردادهای منعقد شده از سوی کشورهای اروپایی و آسیایی است، میانگین متراژ فرش‌ها را ۳۰ و ۴۰ متر عنوان کرد و اظهار داشت: قرار است در مدت زمان یک ساله فرش‌های سفارشی تحویل داده شود.

عابد همچنین از مشارکت شرکت سهامی فرش در چندین مناقصه بین‌المللی برای بافت فرش خبر داد و گفت:‌ در زمان حاضر بسیاری از کشورها سفارش‌ بافت را ازطریق مناقصه برگزار می‌کنند و با توجه به برتری کیفی تولیدات ایران شانس برنده شدن دراین نوع مسابقه برای ما بیش از سایر کشورها است.

وی با پیش‌بینی افزایش حدود ۱۵ درصدی صادرات فرش دستباف تا پایان سال‌جاری نسبت به سال ۸۸ گفت: این شرایط در حالی پیش می‌آید که هم‌اکنون رقبای صادراتی با کاهش صادرات مواجه شده‌اند.

عابد، رقم صادرات فرش دستباف را در سال گذشته حدود ۴۳۰ میلیون دلار اعلام و برآورد کرد ‌این رقم امسال نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش‌ دستباف ایران درباره برخی پیش‌بینی‌ها مبنی براینکه اروپا پس از آمریکا تحریم فرش دستباف ایران را در برنامه خود قرار می‌دهد، گفت:‌ اروپا با پیروی نکردن از رویکرد آمریکا منافع مصرف‌کننده خود را حفظ کرد.

یادآور می‌شود دولت آمریکا از ابتدای مهرماه امسال واردات فرش دستباف از ایران را ممنوع کرد.

وی سپس با استناد به آمارهای سازمان ملل گفت: کاهش صادرات فرش دستباف از سوی کشورهای مدعی این حوزه نشان از رکود جهانی دراین عرصه دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش این موضوع را نیز یادآور شد که با وجود مسائل ناشی از وضعیت اقتصاد جهان، ‌‌صادرات فرش ایران راضی‌کننده است.

وی گفت: صادرات فرش دستباف هند درسال ۲۰۰۹ میلادی ۲۱۶ میلیون دلار بود و ‌این رقم نسبت به یک سال قبل از آن کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته عابد، چین نیز به عنوان یکی از مدعیان بزرگ صادرات فرش دستباف کاهش ۳۵ درصدی صادرات در سال ۲۰۰۹ نسبت به یک سال پیش از آن را تجربه کرد و صادرات این کشور به ۵۹ میلیون دلار رسید.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش دستباف ادامه داد: کشور پاکستان نیز از زنجیره کاهش صادرات رها نشد و رقم صادرات این کشور در سال گذشته میلادی ۱۳۸ میلیون دلار بود که کاهش ۳۰ درصدی نسبت به یک سال قبل از آن را یادآوری می‌کند.

وی افزود: افغانستان هم در سال گذشته ۶۸ میلیون دلار فرش دستباف صادر کرد که نسبت به سال ۲۰۰۸ میلادی کاهش ۵۵ درصدی داشته است.