رییس مجمع عالی واردات با تاکید بر اینکه تخصصی کردن واردات کالا به کیفی سازی واردات و خدمات پس از فروش منجر شده و به ماندگاری محصولات در بازار و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاران کمک می‌کند، گفت: تاکنون واردات کشور، از واردات کالا توسط افراد غیرمتخصص ضربات شدیدی خورده است. این اظهارات محمد حسین برخوردار، در حالی عنوان شده که مدیران اتاق‌های بازرگانی شیوه جدید واردات را نپذیرفته‌اند. اما وی می‌گوید: چرخ تجارت کشور باید به سمتی برود که با تخصصی شدن واردات، منافع کشور و مردم را تامین کند و در جهت دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان گام بردارد. ضمن آنکه تخصصی کردن واردات گام موثری در راستای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است.

به گزارش «ایلنا» رییس مجمع عالی واردات تصریح کرد: به عنوان نمونه می‌توان به قاچاق دارو و مکمل غذایی اشاره کرد که براساس داده‌های آمارنامه، گردش مالی دارو و مکمل تقلبی و قاچاق در کشور سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان است که رقم بالایی را به خود اختصاص داده و براساس آن نظام مدیریت واردات نمی‌تواند در این رابطه بلاتکلیف باشد.

برخوردار در ادامه از ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جریان سالم، شفاف و روان اطلاعات تجاری خبر داد و گفت: موفقیت در مدیریت واردات منوط به ایجاد مرکزی برای گردش آزاد و روان اطلاعات میان اجزای تجارت است. وی با اشاره به تجربه جهانی در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی‌های تشکل‌ها در مقابله ریشه‌ای با پدیده قاچاق دارو و مکمل افزود:از آنجا که مدیریت واردات، امری مبتنی بر تقسیم کار ملی است و نگاه همه‌جانبه و فراگیر را می‌طلبد، تشکل‌های وارداتی مرتبط نباید در حاشیه نظام تصمیم‌گیری کشور نگه‌داشته شوند، بلکه می‌توانند به عنوان مرجع کارشناسی و مورد وثوق، زمینه را برای هرچه بهتر شدن تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگزاری‌ها خصوصا در عرصه مدیریت واردات فراهم نمایند. به ویژه آنجا که نظام دولتی در تعامل با بخش‌خصوصی قرار می‌گیرد، این نقش کاربردی‌تر و موثرتر می‌شود.