قیمت جدید نان تا آخر این هفته اعلام می‌شود

گروه بازرگانی- اگرچه زنگ اصلاح قیمت‌ها به صدا درآمده و رییس‌جمهور رسما دستور اجرای هدفمندی یارانه‌ها را صادر کرده است، اما مسوولان وزارت کشور از تاخیر در اصلاح قیمت نان «تا اطلاع ثانوی» سخن می‌گویند. با این‌حال وزیر بازرگانی می‌گوید: هماهنگی‌های نهایی درخصوص اصلاح قیمت و هدفمندی یارانه گندم، آرد و نان صورت گرفته وتا آخر همین هفته نرخ جدید نان اعلام می‌شود. به‌گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، غضنفری از ذکر جزییات قیمت‌های جدید خودداری اما تصریح کرد: ‌همزمان با اعلام قیمت جدید ضمن اطلاع‌رسانی رسمی، ‌نرخ‌ها در خبازی‌ها در معرض دید مردم قرار می‌گیرد. به گفته مهدی غضنفری هماهنگی‌های لازم با اتحادیه‌های نان، انجمن‌های تولید آرد، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها صورت گرفته و همه جوانب کار بررسی شده است.

وزیر بازرگانی همچنین از طراحی یک نرم‌افزار در حوزه آرد و نان خبر داد و گفت: با طراحی این نرم ‌افزار قیمت نان براساس عوامل مختلف همچون نوع آرد، نان، وزن چانه نان و غیره تعیین می‌شود.

غضنفری وضعیت مناسب تولید گندم در سال‌ جاری را مورد اشاره قرار داد و افزود: خوشبختانه سال زراعی خوبی را پشت سر گذاشته‌ایم و میزان تولید گندم نیز بیش از نیاز کشور است بنابراین نه تنها نگرانی از بابت تامین گندم و آرد کشور وجود ندارد بلکه مازاد تولید نیز وجود دارد. وزیر بازرگانی پیش از این از «حذف یکباره یارانه آرد و نان» و تعیین قیمت‌های متفاوت برای آن در مناطق مختلف کشور خبر داده بود که به نظر می‌رسد حساسیت این بخش از هدفمندی یارانه‌ها، آن را مشمول گذر زمان و سنجش بازخوردهای اجرای این طرح بزرگ کرده است تا جایی که واقعی‌سازی نرخ نان با احتیاط و دور اندیشی پیش می‌رود و به گفته یک مقام وزارت کشور، فقط با دستور رییس‌جمهور وارد مرحله اجرا خواهد شد. در حالی که یکی از معاونان وزارت بازرگانی پیش از این اعلام کرده بود هدفمند‌سازی‌ یارانه نان در اولویت برنامه‌های کارگروه طرح تحول اقتصادی قرار دارد و همزمان با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها به اجرا گذاشته خواهد شد دیروز، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران تاکید کرد که «هنوز محاسبات دقیق صورت نگرفته است به همین دلیل، نمی‌توانیم قیمت‌ها را اعلام کنیم ضمن اینکه پرداخت یارانه ۴ هزار تومانی - برای هر ایرانی - نان به معنای افزایش قیمت آن نیست و این محصول تا اطلاع ثانوی باید با قیمت فعلی و بدون هیچ‌گونه افزایشی عرضه شود». از سوی دیگر محمد رضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه قیمت گندم در کل کشور به صورت تک‌نرخی است، نرخ آن را ۲۵۰ تومان اعلام کرد. این اظهارات فرزین در حالی مطرح می‌شود که دولت امسال بیش ۱۰ میلیون تن گندم را با قیمت تضمینی هر کیلو گرم ۳۳۰۰ ریال از کشاورزان خریداری کرده است.

به گفته سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی قیمت آرد هم به صورت تک‌نرخی است و با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل و آسیاب حدود ۲۹۰ تومان در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده است که قیمت آرد ۷ درصد (براساس سبوس‌گیری از گندم) ۲۸۰ تومان، آرد ۱۲ درصد ۲۹۰ تومان و آرد ۱۸ درصد ۳۰۰ تومان باشد، از انجام توافقاتی در این خصوص با اصناف خبرداد.

همچنین حمید علیخانی رییس شرکت بازرگانی دولتی می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم آرد در کل کشور بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان خواهد بود و در واقع از امروز دیگر آرد ۴۰۰ تومانی، ۴۵ تومانی و یا ۷۵ ریالی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه قیمت نان را استانداری‌ها بر اساس ملاحظات استانی تعیین می‌کنند، اظهار داشت: در خصوص قیمت نان استان تهران نیز با استانداری تهران توافقاتی صورت گرفته است.

معاون وزیر بازرگانی تصریح کرد: با توجه به سهمیه‌ای که هنوز در اختیار نانوایی‌ها قرار دارد تا اطلاع ثانوی قیمت نان تغییر نمی‌کند و پس از اطلاعیه استانداری‌ها در خصوص قیمت نان همه واحدها با آرد تک‌نرخی و قیمت مشخص اقدام به پخت می‌کنند.

معاون وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص میزان مصرف گندم گفت: سالانه حدود ۱۰ میلیون تن گندم برای مصارف نان و ۵/۱ میلیون تن نیز به منظور مصارف دیگر همچون صنعت شیرینی و شکلات و ماکارونی مورد استفاده قرار می‎گیرد. به گفته علیخانی با توجه به سودآوری بالای صنعت شیرینی، شکلات و ماکارونی بهتر است مصرف بخش غیرنان افزایش یابد.

رییس شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز قیمت گندم ابلاغ نشده، اعلام قیمت آرد و نان ممکن نیست. شهباز خواجوی گفت: در صورت ابلاغ قیمت‌ها، قیمت جدید نان با نظر استاندار و با فوریت به نانوایان ابلاغ می‌شود. به گفته خواجوی، در حال حاضر آرد به میزان کافی در شبکه توزیع وجود دارد و مشکلی از نظر تامین، توزیع و عرضه آن دیده نمی‌شود.

گفته می‌شود که با وجود یارانه ۴ هزار میلیارد تومانی به نان، سالانه سه میلیون تن گندم در کشور هدر می‌رود و میزان ضایعات نان فقط در استان تهران ۱۱ تا ۱۳ درصد است. بنا به آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سرانه مصرف گندم در ایران ۲/۱۶۵ کیلوگرم در سال است که از این نظر ایران در رتبه ششم جهان قرار گرفته است، مردم ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گندم به ویژه به شکل نان در جهان هستند. میزان سرانه مصرف گندم در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی است. سرانه جهانی مصرف گندم بالغ بر ۵/۶۷ کیلوگرم در سال است و این رقم برای کشورهای در حال توسعه ۱/۶۰ کیلوگرم و برای کشورهای توسعه یافته ۳/۹۷ کیلوگرم اعلام شده است.

براساس ماده (۴) قانون هدفمندی یارانه‌ها، ‌دولت موظف است تا پایان دوره برنامه پنجم نسبت به هدفمند کردن یارانه گندم، اقدام کند همچنین براساس تبصره ماده (۵) سرانه یارانه نان روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر در سایر شهرها به تشخیص دولت حداقل ۵۰ درصد بیشتر از متوسط یارانه سرانه خواهد بود.

براساس ماده (۶) نیز دولت موظف شده است تا سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای ایجاد و گسترش واحدهای تولیدی نان صنعتی و نیز کمک به جبران خسارت واحدهای تولید آرد و نان که با اجرای این قانون ادامه فعالیت آنها با مشکل مواجه می‌شود، اتخاذ کند.

وزارت بازرگانی نیز مکلف شده همزمان با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها (در سال اول)، نسبت به فروش گندم بر مبنای قیمت ملی اقدام و درآمد حاصله را به حسابی که دولت تعیین می‌کند واریز ‌نماید. قیمت ملی عبارت است از قیمتی که در زمان تهیه و تنظیم بودجه سالانه توسط کمیته‌ای مرکب از وزارت بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری تعیین و ابلاغ می‌شود. دولت که خود توزیع آرد را بر عهده دارد از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران با خرید گندم داخلی و خارجی، آن را در اختیار شرکت‌های تولید آرد قرار می‌دهد و بعد از آن آرد را با دو قیمت بین نانوایان تقسیم می‌کند. در حال حاضر هر کیلوگرم آرد یارانه‌ای با قیمت ۷۵ ریال و هر کیلو آرد آزاد با قیمت ۴۰۰۰ ریال در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد. وزیر بازرگانی دولت نهم آرد و نان را مقدس می‌داند؛ «لذا باید مراقبت بیشتری بر آن صورت گیرد». مهدی غضنفری که اکنون به دوران حساس وزارت خود رسیده است بر این نکته هم تاکید می‌کند که ارزشمند شدن قیمت آرد شاید مقداری به قیمت نان بیفزاید، ولی ملاحظات مصرف و تولید بهتر می‌شود. به گفته وی ما وارد فضای جدیدی از تولید نان می‌شویم و حتی ممکن است دستگاه‌های پخت نان خانگی رواج پیدا کند.وزیر بازرگانی معتقد است اگر آرد به قیمت متعادل و واقعی عرضه شود تبدیل به یک کالای قابل تجارت می‌شود؛ در حالی که اکنون «مصرف» نان بر «تجارت» آن ترجیح دارد. دولت طی چند سال گذشته به صنعتی‌سازی تولید نان روی آورد و برای بیش از ۱۳۰۰ واحد تولید نان صنعتی مجوز صادر کرد که هنوز مشخص نیست چه تعداد از این واحدها به مرحله تولید رسیده‌اند. علیرضا مروت‌پور، نایب رییس کانون انجمن نان‌های ماشینی و صنعتی معتقد است با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و یکسان شدن نرخ آرد، قیمت نان‌های حجیم و نیمه حجیم کاهش خواهد یافت و با یکسان شدن قیمت آرد تحویلی به واحدهای سنتی و صنعتی، تحولی بزرگ در ایجاد رقابت و افزایش کیفیت نان‌های تولیدی رخ خواهد داد.

این «تحول بزرگ» که مروت پور بر آن تاکید می‌کند به معنای تغییر ذائقه مصرف نان نیز خواهد بود؛ چراکه تجربه تولید نان‌های صنعتی نشان داده که آنچه آنها به مردم عرضه می‌کنند به لحاظ طعم و کیفیت با نان سنتی متفاوت است؛ هر چند که طی چند سال گذشته برای کاستن از این تفاوت و شبیه‌سازی نان صنعتی با سنتی گام‌های بلندی برداشته شده است، اما هنوز همچنان چشم مردم به تنورهایی است که از آن نان داغ بیرون می‌آید.