اطلاعات به موقع در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد

گروه بازرگانی- محمد نهاوندیان دیروز در چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، آمادگی بخش‌ خصوصی را برای کمک به توفیق هر چه بیشتر این طرح اعلام و تاکید کرد: باید اطلاعات مربوط به این قانون به صورت کامل و به موقع در اختیار این بخش قرار گیرد. نهاوندیان خاطرنشان کرد: مرتبا باید به خودمان توضیح دهیم که هدفمند‌کردن یارانه‌ها هدف نیست، بلکه هدف اصلی افزایش بهره‌وری است. باید اقتصاد رقابتی شود و از رقابت‌های نابرابر پرهیز کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر در سیستم بانکی، بانک‌های خصوصی ایجاد شده است؛ اما این هدف ما را تامین نمی‌کند باید نگران این موضوع باشیم که آیا رقابت برابر وجود دارد یا خیر. افزایش تعداد بانک‌ها فضای بانکی کشور را بهبود نمی‌بخشد.

وی با اشاره به نقص‌هایی که در قرارداد بانکی وجود دارد، گفت: اتاق بازرگانی بهترین جا برای آن است که قراردادهای بانکی بررسی و عادلانه بودن آن احراز شود. اینکه به جای جریمه تاخیر از وجه التزام استفاده کنیم نمی‌تواند عدالت را برقرار کند؛ لذا در همین راستا به زودی منشور همکاری بین اتاق ایران و بانک مرکزی امضا می‌شود.

نهاوندیان همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات اتاق در ۲ ماه آینده گفت: حرکت تشکلی بخش خصوصی ریشه بسیار محکمی دارد. این طور نیست که هر نورسیده‌ای بتواند این درخت تناور ریشه دار را به این طرف و آن طرف سوق دهد. وی افزود: در انتخابات اتاق باید از متانت و وقار در حیات بخش خصوصی حراست کنیم. ما دیده‌ایم که در برهه‌ای از زمان ضدیت‌ها نه به بخش خصوصی، بلکه به اقتصاد کشور ضربه زده‌ است.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: انتخابات اتاق وجه سیاسی ندارد لذا باید کمترین شباهت را به انتخابات سیاسی داشته باشد. انتخابات اتاق باید طبیعی باشد و به صورت اجماع‌گرایانه برگزار شود. در انتخابات اتاق ملاک‌ها معلوم است لذا لازم نیست کسی ملاک تعیین کند و اعضای اتاق‌ها بهترین داورها برای تعیین صلاحیت‌ها هستند.

وی همچنین با اشاره به مناسبات‌ بین‌المللی ایران در حوزه اقتصاد اظهار داشت: آنها که بر طبل تحریم می‌کوبند به دنبال آن بودند که ایران در مدیریت مسائل دچار مشکل شود. اما تجربه عملی ثابت کرده است تشدید تحریم‌ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را با مشکل مواجه کند. لذا برای شکستن تصویر نادرست ذهنی از ایران باید قدم‌های بلند‌تری برداریم و مناسبات اقتصادی را با حضور بخش خصوصی بیشتر کنیم و خلأ‌های اطلاعاتی موجود را پر کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سفرهایی که به ترکیه، مالزی و مصر داشته است، اظهار داشت: در این سفرها گسترش مناسبات بخش خصوصی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد تا فارغ از مسائل سیاسی توافقات اقتصادی گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به علاقه‌مندی مصری‌ها برای همکاری با صنعت خودروی ایران اظهار داشت: کشور مصر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تاکسی دارد و قرار است طی ۳ سال آینده تاکسی‌های خودرا نوسازی کند.

وی همچنین از تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور مالزی و مصر با ایران خبر داد و گفت: به‌زودی یک هیات تجاری از مصر به همراه وزیر تجارت آن کشور به ایران خواهد آمد.

از سوی دیگر یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق تهران در نشست کمیسیون رؤسای اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و هیات رییسه اتاق ایران گفت: در بحث اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در خصوص تولید و صادرات ابهام وجود دارد و بسته‌های تهیه شده پاسخگو نخواهد بود.به گفته آل‌اسحاق پیش از این قول داده شده بود علاوه بر جوایز صادراتی ۵۰۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان اختصاص داده شود که در آخرین مرحله حذف شده و نگرانی‌های زیادی در خصوص صادرات در کشور وجود دارد.رییس اتاق تهران تاکید کرد: این در حالی است که جوایز صادراتی نیز به نصف کاهش یافت و همه آن پرداخت نشد و باید این مسائل و شرایط بخش خصوصی بررسی و پیگیری شود.