فقط قیمت چند قلم کالا افزایش یافته است

گروه بازرگانی - وزیر بازرگانی با بیان این که در روزهای گذشته تنها چند قلم کالابه علت افزایش قیمت جهانی، از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تایید افزایش قیمت گرفته است، گفت: هنوز تاییدیه‌ای برای افزایش بهای سایر کالاها ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یا سایر عوامل نداشته‌ایم. مهدی غضنفری در حاشیه همایش ملی «توسعه صادرات خرمای استان خوزستان، فرصت‌ها و چالش‌ها» با اشاره به اخبار منتشره در برخی از رسانه‌ها مبنی بر افزایش ۷۰ درصدی محصولات غذایی و مایحتاج مردم، گفت: این موضوع به هیچ عنوان مورد تایید نیست و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به همراه تعزیرات حکومتی با افزایش قیمت‌ها برخورد می‌کند. وزیر بازرگانی تاکید کرد که افزایش قیمت تنها محدود به چند قلم کالا می‌شود و سرایت دادن آن به همه اقلام مورد تایید نیست.

عرضه گسترده فولاد در بورس

غضنفری که اکنون سرپرستی وزارت صنایع و معادن را نیز عهده دار است، همچنین از عرضه گسترده فولاد در بازار بورس از امروز خبر داد و افزود: در این عرضه بر آنیم تا به کسانی که فولاد را پیش از این خریداری کرده‌اند و درصددند با ذخیره و انبار برای فروش در قیمت های بالاتر اقدام کنند، اجازه رفتارهای غیرمنطقی را ندهیم.

وی تاکید کرد: فولاد به اندازه کافی در کشور وجود دارد و اگر نیازی در بازار احساس شود، بخش خصوصی به خوبی می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

دولت سیاست تثبیت همه قیمت‌ها را دنبال نمی‌کند

و اما یکی از معاونان وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه سیاست دولت بر مبنای تثبیت قیمت‌ها نیست، می‌گوید: سیاست تثبیتی فقط در زمینه قیمت برخی کالاها دنبال می‌شود، ولی عموما در کشور ما به افزایش قیمت‌ها توجه می‌شود و کاهش قیمت‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته ضیغمی، قیمت کالاهای مختلف همواره در زمان‌های مختلف به تبع نوع کالا و ضوابط قیمت‌گذاری، دستخوش تغییر و نوسان می‌شود که این تغییرات گاهی افزایشی و گاهی کاهشی است و این نوسانات جزو ذات طبیعی بازار است.

وی افزود: به عنوان مثال نرخ خدمات حمل و نقل از بخش‌هایی است که قیمت آن توسط مراجع مشخصی تعیین می‌شود. در این بین می‌توان به تعیین نرخ بلیت مترو از سوی شورای شهر نیز اشاره کرد.

معاون وزیر بازرگانی، تعیین قیمت کالا را از چندین طریق امکان‌پذیر دانست و ادامه داد: قیمت برخی از کالاها تابع شرایط بازار و عرضه و تقاضا است که بخش وسیعی از کالاها را شامل می‌شود؛ به طوری که قیمت بسیاری از مواد غذایی و محصولات کشاورزی بر همین اساس تعیین می‌شود.

وی انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مدتی است که برخی اخبار را از برخی رسانه‌ها در خصوص افزایش قیمت‌ها شاهد هستیم که با واقعیت‌های موجود در بازار تطابق ندارد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: شرایط و نبض بازار در اختیار ارکانی است که از طرف دولت کار نظارت را بر عهده دارند؛ به طوری که قیمت ۲۷۰ قلم کالا به صورت روزانه در نقاط مختلف کشور اخذ، مقایسه و روند تغییرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مقام مسوول نقش کارگروه کنترل بازار در مدیریت قیمت را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: این کارگروه در سطح ارشد ملی و با مسوولیت معاون اول محترم ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و نمایندگانی از کلیه دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنایع و معادن، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی و تشکل‌های مختلف غیرصنفی در جلسات این کارگروه حضور دارند و موضوعاتی که نیازمند مصوبه ملی است در کارگروه مطرح و درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته معاون وزیر بازرگانی علاوه بر نظم و انضباط در سطوح تصمیم‌گیری، حضور بازرسان در سطح بازار موجب کنترل بازار در ایام خاص سال شده است و با معرفی متخلفان به مراجع قانونی، برخوردهای لازم با آنها صورت می‌گیرد.