وارد کننده عمده شکر یک شرکت نفتی است

دنیای اقتصاد- واردات شکر در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۸۴ به لحاظ وزن ۹/۲۵۰‌درصد و از لحاظ ارزش ۸/۴۰۵‌درصد رشد داشته است. یک شرکت نفتی، واردکننده عمده شکر!

گروه بازرگانی- واردات شکر در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۸۴ به لحاظ وزن ۹/۲۵۰‌درصد و از لحاظ ارزش ۸/۴۰۵‌درصد رشد داشته است. به طوری که کشورمان سال گذشته یک‌میلیون و ۷۷۴‌هزار و ۲۷۳‌تن شکر به ارزش ۸۰۱‌میلیون و ۵۰۵‌هزار دلار بیش از سال قبل از آن (۱۳۸۴) وارد کرده است.

به گزارش گمرک ایران، بیشترین حجم واردات شکر در سال گذشته به لحاظ وزن و ارزش به شرکت ب.د.ا اختصاص دارد. این شرکت ۹۶۱‌هزار و ۴۰۶‌تن شکر وارد کرد و ۷/۳۸‌درصد از کل وزن و ۱/۳۸‌درصد از ارزش کل واردات شکر در سال گذشته را به خود اختصاص داد که ۳۸۰‌میلیون و ۴۳۱‌هزار دلار بوده است. م.م.ک دیگر واردکننده عمده شکر است که با واردات ۱۶۹‌هزار و ۹۱۰‌تن شکر به ارزش ۸۱‌میلیون و ۴۳۷‌هزار دلار در رتبه دوم قرار گرفت.

در سال ۱۳۸۵ ده واردکننده عمده شکر در مجموع یک‌میلیون و ۷۲۵‌هزار و ۸۸‌تن شکر به ارزش ۶۹۱‌میلیون و ۸۳۲‌هزار دلار وارد کشور کردند.

براساس آمار مقایسه‌ای واردات شکر در سال ۱۳۸۴ شرکت‌های تعاونی مرزنشین رتبه‌های دوم تا دهم را در بین واردکنندگان عمده به خود اختصاص داده‌ بودند اما در سال گذشته با توجه به کاهش سود بازرگانی به صفر‌درصد هیچ کدام از شرکت‌های تعاونی جزء ده واردکننده عمده شکر قرار نگرفتند و جای خود را به دیگر افراد حقیقی و حقوقی دادند که جای تامل دارد.

در سال گذشته همانند سال ۱۳۸۴ حدود ۱۷۲ شرکت تعاونی مرزنشین اقدام به واردات شکر کردند اما هیچ کدام جزء عمده‌ترین واردکنندگان شکر جای نگرفتند. در عوض با کاهش تعرفه واردات شکر در سال گذشته تعداد اشخاص حقیقی و حقوقی واردکننده شکر از ۳۷ شخص در سال ۸۴ به ۸۴ شخص در سال ۱۳۸۵ افزایش یافته است و بخش خصوصی رتبه‌های دوم تا دهم عمده‌ترین واردکنندگان شکر را به خود اختصاص داده‌ است. جالب توجه اینکه در بین عمده‌ترین واردکنندگان شکر در سال گذشته یک شرکت نفتی نیز به چشم می‌خورد که جای تامل دارد و رابطه آن می‌تواند مورد بررسی پژوهشگران قرار گیرد. این شرکت جزء ده واردکننده عمده شکر است. رتبه بیست و چهارم نیز به یک شرکت نخ‌ریسی اختصاص دارد.

عمده‌ترین صادرکنندگان شکر به ایران

در سال ۱۳۸۵ در مجموع ۲‌میلیون و ۲۵۳‌هزار و ۹۸۷‌تن شکر به ارزش ۸۹۹‌میلیون و ۹۰۹‌هزار دلار از طریق پنج کشور امارات متحده عربی، برزیل، انگلستان، سوئیس و آفریقای جنوبی وارد کشورمان شد. امارات متحده عربی با صادرات ۷۳۹‌هزار و ۵۱‌تن به ارزش ۳۰۴‌میلیون و ۱۱‌هزار دلار رتبه نخست عمده‌ترین صادرکننده شکر به ایران را کسب کرده است. برزیل نیز با ۵۶۳‌هزار و ۴۶۹‌تن در رتبه دوم قرار دارد. سال گذشته انگلستان نیز با صادرات ۴۲۰‌هزار و ۱۰۰‌تن شکر به ایران جایگاه سوم را در بین عمده‌ترین صادرکنندگان شکر به ایران کسب کرده است. همچنین میزان واردات شکر به کشورمان از سوئیس به میزان ۳۷۹‌هزار و ۱۶۰‌تن و از آفریقای جنوبی ۱۵۲‌هزار و ۲۰۶‌تن بوده است که در رده‌های چهارم و پنجم عمده‌ترین صادرکنندگان شکر به ایران قرار گرفتند.

براساس این گزارش استرالیا که در سال ۸۴ جز دومین کشور صادرکننده شکر به ایران بود در سال ۸۵ با صادرات ۱۲۰‌هزار ‌تن و به ارزش ۶۳‌میلیون و ۷۹۹‌هزار دلار در رتبه ششم قرار گرفت. پس از آن آلمان، ترکیه، بلژیک، فرانسه، تایلند، عربستان سعودی، مالزی، آذربایجان، بحرین و کویت عمده‌ترین صادرکنندگان شکر به ایران بودند.

واردات شکر براساس گمرکات ورودی

سال گذشته گمرک بندر امام خمینی(ره) با انجام تشریفات گمرکی یک‌میلیون و ۸۸‌هزار و ۴۲۷‌تن شکر به ارزش ۴۲۸‌میلیون و ۲۸۵‌هزار دلار بیشترین حجم از واردات این محصول را به خود اختصاص داد. پس از آن گمرکات شهید رجایی با انجام تشریفات گمرکی ۸۹۱‌هزار و ۴۹‌تن شکر به ارزش ۳۶۹‌میلیون و ۸۳۲‌هزار دلار، بوشهر با ۱۸۲‌هزار و ۳۱۵‌تن به ارزش ۶۹‌میلیون و ۵۶۸‌هزار دلار، چابهار با ۱۶۱‌هزار و ۵۸۵‌تن به ارزش ۵۹‌میلیون و ۶۸۹‌هزار دلار و بندر لنگه با ۷۹‌هزار و ۳۲۲‌تن به ارزش ۳۵‌میلیون و ۷۰۵‌هزار دلار در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند. در مجموع در سال گذشته تشریفات گمرکی ۲‌میلیون و ۴۰۲‌هزار و ۶۹۹‌تن شکر به ارزش ۹۶۳‌میلیون و ۸۰‌هزار دلار از طریق پنج گمرک بندر امام خمینی(ره)، شهید رجایی، بوشهر، چابهار و بندر لنگه صورت گرفته است.

صادرات شکر در ۱۳۸۵

در سال ۱۳۸۵، ۴۵۷‌تن شکر به ارزش ۳۹۱‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که کویت با واردات ۲۴۷‌تن شکر از ایران به ارزش ۲۵۷‌هزار دلار عمده‌ترین واردکننده این کالا بود. پس از آن کشورهای ایالات متحده آمریکا با ۸۶‌تن و به ارزش ۶۵‌هزار دلار و عراق با ۶۶‌تن و به ارزش ۲۸‌هزار دلار، ترکیه با ۱۰‌تن و به ارزش ۱۰‌هزار دلار و امارات با ۹‌تن به ارزش ۹‌هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مجموع سال گذشته ۴۱۸‌تن شکر به ارزش ۳۶۹‌هزار دلار به پنج کشور کویت، ایالات متحده آمریکا، عراق، ترکیه و امارات متحده عربی صادر شد.