حرمت سفره پسته

محسن جلال‌پور*

ما کرمانی‌ها و صدها هزار تن از هموطنانمان در یزد، خراسان، قم، اراک، فارس و مناطق کثیری از میهن عزیزمان سال‌ها است که بر سفره «پسته» نشسته‌ایم. پسته پایه معیشت ما و خون حیات بخشی است که در شریان‌های اقتصادمان جاری است و کوچک و بزرگ و پیر و جوان از ثمرات با برکت آن مستقیم یا غیرمستقیم بهره می‌بریم.

از کودکی به ما آموخته‌اند که حرمت سفره را نگه داریم. یادمان هست که سفره برای ما نماد نزول رحمت الهی، محل جمع شدن خانواده و تحکیم حس تعلق به هم بوده است. سفره در فرهنگ ایرانی همواره مقدس و صاحب حرمت است.

در فضای این حریم محبت و صفا و ادب و احترام حاکم بود و هیچ کس کدورت و نقار و گله را پای سفره نمی‌آورد.

آنچه در پای سفره شکل می‌گرفت، امروز «سرمایه اجتماعی» خوانده می‌شود. چیزی که یک خانواده را به موجودی واحد تبدیل می‌کند و چیزی که در ادبیات امروز افزایش میزان آن پایه اصلی اقتدار و توانایی هر جمعیتی است.

سفره صنعت پسته ثمره تلاش رادمردان و شیر زنان بادرایت و فهیمی است که با دست خالی به جنگ کویر خشک رفتند و قنات‌های افسانه‌ای را در دل کوه و دشت کندند.

مدیون تلاش مالکان و کشاورزان سخت‌کوش و صبوری است که باغات را توسعه دادند و محصول محدود چند هزار تنی دهه چهل را به تولید دویست و پنجاه هزار تنی امروز رساندند.

مدیون بازرگانان دوراندیشی است که با جدیت و پشتکار پسته را به اقصی نقاط عالم معرفی کرده بازارهای مطمئنی برای آن خلق کردند.

این سفره چکیده تلاش میلیون‌ها هموطن عزیز در نسل‌های مختلف به ویژه سه نسل اخیر است.

روی سخن من با تمام برادران و خواهرانم در خانواده بزرگ پسته ایران است.عزیزان صاحبخانه است که باید حرمت خانه و قداست سفره را نگه داشت.

امروز بیش از هر زمان دیگر به همدلی، همکاری و ازدیاد سرمایه اجتماعی نیازمندیم. صنعت پسته با خطرات سنگین داخلی و خارجی روبه‌رو است.

کاهش روزافزون منابع آبی، پیشروی آب شور، افزایش هزینه تولید، رقابت سنگین کالیفرنیا و تشدید مقررات بهداشتی در بازارهای اروپا، ژاپن، کانادا و استرالیا و دورنمای تسری این سختگیری به استاندارد جهانی «کدکس» از جمله این معضلات است.

هیچ چیز به اندازه با هم بودن و پشتیبانی از هم و هم‌اندیشی نمی‌تواند به خانواده ما قوت و قدرت مواجه با مشکلات را دهد.

توانمان را صرف گلایه از هم، برشمردن کاستی‌های یکدیگر و خرده‌گیری نکنیم. به یاد بیاوریم که هر یک از ما (فرزندان این خانه) به نوبه خود به صنعت پسته خدماتی کرده‌ایم.

باغداران، بازرگانان، صادرکنندگان، فرآوری‌کنندگان، تعاونی، اتاق، اتحادیه، شرکت پسته، صنایع جانبی، صنوف و ارگان‌های دولتی پشتیبان همه و همه در خدمت به این خانه بوده‌اند.

از توجه دولت به مقوله پسته هراسان نباشیم بلکه سعی کنیم با تدبیر و همراهی به استقبال این مددکار قدرتمند رویم و قدرت او را به جای توجه به اقدامات کم نتیجه یا مخرب، متوجه حل مشکلات اساسی صنعت پسته کنیم.

حرمت خانه و حریم سفره را پاس داریم.

*رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان