گروه بازرگانی- شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و پاکستان با سرمایه اولیه ۶۵‌میلیون دلار دیروز طی مراسمی رسما آغاز به کار کرد. درویش‌زاده، رییس شرکت سرمایه گذاری‌های خارجی ایران در این مراسم طی سخنانی افتتاح این شرکت را زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با در نظر گرفتن جمعیت دو کشور و بازار بزرگ این منطقه، فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های باتجربه موجود در کشورهای ایران و پاکستان امکان ظهور پیدا خواهند کرد.

وی سرمایه‌گذاری در زمینه‌های انرژی و بخش‌های عمرانی مانند عملیات راهسازی را از جمله این فرصت‌ها ارزیابی کرد و افزود: وجود شرکت‌‌هایی با سرمایه بالا و قادر به سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها و نیز وجود چنین زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری از دلایل اصلی تشکیل این شرکت بود.

در ادامه، جمالی رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و پاکستان تصریح کرد:‌ ایده اولیه تشکیل این شرکت در خلال چهاردهمین اجلاس مشترک بین دو کشور در مارس ۲۰۰۴ شکل گرفت که بعد از انجام اقدامات اولیه، تفاهمنامه‌ای در همین رابطه در اجلاس پانزدهم کمیسیون مشترک دو کشور به امضای طرفین رسید.

وی با بیان اینکه در مراحل بعدی اساسنامه شرکت تنظیم شده و این شرکت عملا از اواخر سال گذشته با معرفی نمایندگان دو کشور شروع به کار کرد، گفت: با جلساتی که به منظور آماده‌سازی شرکت برای آغاز به کار رسمی تشکیل شده است، در حال حاضر بستر مناسب برای بخش خصوصی دو کشور و زمینه‌های استفاده این بخش از منابع مالی شرکت و نیز منابع دیگری که در این زمینه قابل دسترسی هستند فراهم شده است.

به گفته جمالی سرمایه‌گذاران دو کشور می‌توانند با شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از امکاناتی که دو کشور ارائه می‌دهند توسط این شرکت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه اولیه این شرکت ۶۵‌میلیون دلار و قابل افزایش تا چهار برابر است، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر این شرکت آمادگی کامل دارد که در صورت شناسایی و معرفی این فرصت‌ها اقدام به تامین منابع مالی برای پروژه‌ها کند.

در ادامه این مراسم استقبال مهدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و پاکستان توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: تمرکز این شرکت در دو زمینه انرژی و پتروشیمی خواهد بود و تا کنون بررسی‌هایی در مورد شرکت‌های خصوصی فعال در دو کشور که می‌توانند با این شرکت همکاری داشته باشند، انجام شده است. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که رشد ۷درصدی که در زمینه‌های سرمایه‌گذاری پاکستان وجود داشته است با توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به ایران انتقال یابد.