چه کسی رییس می‌شود؟ - ۱۲ خرداد ۸۶

گروه بازرگانی - با نزدیک شدن به روز ۲۲ خرداد، اتاق ایران «سه‌شنبه»ای دیگر را به خود خواهد دید که سرنوشت چهار سال آینده بخش خصوصی را رقم خواهد زد.

نام‌های بسیاری این روزها برای ریاست دوره ششم اتاق ایران بر سر زبان‌ها است. هر چند که تاکنون فقط «علینقی خاموشی» به طور رسمی از حضور خود برای تصدی ریاست اتاق ایران خبر داده اما گفته می‌شود خواستاران تحول «محسن مهرعلیزاده» را برای رقابت با وی گسیل می‌کنند. تحول خواهان به عنوان اصلی‌ترین گروه مخالف هیات رییسه فعلی اتاق ایران در انتخابات هیات رییسه اتاق تهران «محمدرضا حیدری» را به عنوان نامزد خود مطرح کردند.

حیدری در آن روز توانست ۲۳ رای همفکران خود را در مقابل ۳۵ رای «یحیی آل‌اسحاق» به دست آورد.

نکته قابل توجه این است که هر دو گروه رقیب در یک موضوع اساسی همفکر هستند و آن رای اتاق‌های شهرستان است که هر دو طرف حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده‌اند.

برخی طرفداران خاموشی معتقدند که بیش از ۷۰درصد از منتخبان شهرستان‌ها تغییر نکرده‌اند و این وضع به نفع رییس کنونی اتاق ایران است اما از سوی دیگر تحول خواهان می‌گویند بیش از ۸۰درصد منتخبان شهرستانی همفکر تحول خواهان هستند بنابراین به نظر می‌آید در دوره‌ ششم، این اتاق‌های شهرستان هستند که برنده میدان را مشخص می‌کنند.

به ادعای خواستاران تحول با وجود این که ۳۰۰ نفر از اعضای آنها در تهران و شهرستان‌ها هستند و از انسجام کافی نیز برخوردارند بدون تردید در انتخابات آتی اتاق ایران این گروه بیشترین رای را به دست می‌آورند.

اسدا... عسگر اولادی، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران، تاکید می‌کند که در اتاق ایران باید حضور شهرستان‌ها پررنگ‌تر شود. زیرا این گروه نقش عمده‌ای در توسعه اقتصادی کشور دارند و ما باید سعی کنیم که اتاق‌های شهرستان‌ها بیشتر تقویت شوند.

او می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم کمیسیون‌هایی که در اتاق‌های شهرستان‌ها شکل می‌گیرد پلی باشند بین اتاق شهرستان‌ها و اتاق ایران تا مبادله فکر و اندیشه صورت بگیرد.

عسگر اولادی در خصوص انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران اعلام می‌کند که به طور قطع کاندید می‌شود و یادآوری می‌کند، اگر در این انتخابات رای بیاورد اتاق‌های شهرستان را بیشتر در هیات‌های اعزامی و در کمیسیون‌ها شرکت خواهد داد.

یار دیرین علینقی خاموشی پیش‌‌بینی خود از انتخابات ۲۲ خرداد را اینچنین عنوان می‌کند: انتخابات سختی در پیش‌رو داریم و بیش از ۳۰۰ نفر مشارکت‌کننده در این دوره حضور دارند که در نوع خود بی‌سابقه است و باید کسانی به هیات‌رییسه راه یابند که سه خصوصیت اساسی را داشته باشند، اول آنکه وقت کافی داشته باشند، دوم به اقتصاد ایران و جهان تسلط کافی داشته باشند و سوم آنکه صاحب کلام و نظر و پیشنهاد باشند. این در حالی است که رییس اتاق خرمشهر نظری کاملا متفاوت با اظهارات عسگراولادی دارد.

به گفته «نجم بیت چنعان» تا پیش از دوره پنجم، اتاق‌های شهرستان هیچگونه نقشی در برنامه‌های کلان اتاق ایران نداشتند.او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، در دوره پنجم با آمدن چهره‌ها و افکار نوین اتاق‌های شهرستان توانستند ابراز وجود کنند.

بیت چنعان معتقد است که در دوره ششم، رای شهرستان‌ها سرنوشت اتاق ایران را برای یک دوره چهار ساله رقم می‌زند و یادآور می‌شود که نمایندگان شهرستان باید به برنامه رای دهند و نه فرد.

«محمد نهاوندیان» رییس سابق اتاق تهران دیگر گزینه‌ای است که موضوع حضور وی در انتخابات اتاق ایران بر سر زبان‌ها افتاده، اما وی تاکنون در این خصوص هیچ اظهار نظری نکرده است.

سخنان هفته گذشته «ابراهیم جمیلی» عضو هیات رییسه کنونی اتاق ایران مبنی بر اینکه اگر خاموشی بیاید‌، نهاوندیان نخواهد آمد‌، شاید به نوعی پیامی برای نهاوندیان باشد که خود را نامزد نکند.

به گفته برخی منتقدان‌، چالش‌های فراروی نهاوندیان در مدت ریاست خود بر اتاق تهران شاید یکی از دلایلی باشد که وی را از حضور مجدد در این مجموعه بازدارد‌.

برخی نیز از « محمود اسلامیان» رییس اتاق اصفهان به عنوان نامزد احتمالی ریاست اتاق ایران نام می‌برند و تعدادی دیگر احتمال می‌دهند که شاید او نامزد هیات رییسه شود‌.

به اعتقاد برخی از منتقدان اتاق بازرگانی‌، شاید اگر به شکایت «محمدرضا بهزادیان» شاخص‌ترین عضو خواستاران تحول رسیدگی می‌شد‌، تحول خواهان بیشتر می‌توانستند نسبت به موفقیت خود در انتخابات اتاق بازرگانی امیدوار شوند‌.

مهرعلیزاده پیشتر گفته بود که خواستاران تحول به دنبال حذف افراد نیستند، بلکه هدف اصلی خود را تحول اساسی در روند فعالیت‌های آتی اتاق ایران می‌دانند.

وی همچنین گفته بود که در صورت موفقیت ائتلاف بزرگ تحول خواهان در انتخابات اتاق ایران‌، این نهاد با نظرهای فعالان شهرستانی اصلاح می‌شود.

«محسن بهرامی»، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با تایید نامزدی «مهرعلیزاده» برای ریاست اتاق ایران گفت: ترکیب هیات رییسه مورد نظر تحول خواهان قرار است در نشستی با نمایندگان اتاق شهرستان‌ها به بحث و بررسی گذاشته شود.

وی اظهار امیدواری کرد: دست کم دو یا سه تن از روسا یا هیات نمایندگان شهرستان‌ها در هیات رییسه آینده اتاق ایران حضور یابند.

بهرامی در گفت‌وگو با «ایرنا» ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اصل ۴۴را یکی از دلایل اصلی پررنگ‌تر شدن نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی بیان کرد و از نمایندگان دولت خواست تا از نامزدی برای پست ریاست اتاق ایران‌، خودداری کنند‌.

پیشتر نیز «ابراهیم جمیلی» در گفت‌وگو با رسانه‌ها از دولتی‌های عضو اتاق خواست تا نامزد ریاست اتاق نشوند‌. بهرامی با بیان اینکه بیش از ۳۱۰نفر از نمایندگان شهرستان‌ها و تشکل‌ها در انتخابات اتاق ایران شرکت می‌کنند‌، گفت: بدون تردید تحول خواهان در این دوره پیروز می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به مصوبه سال ۸۱شورای عالی نظارت از ریاست کنونی اتاق ایران خواست تا در فرصتی نزدیک نسبت به برگزاری نشست معارفه برای منتخبان سراسر کشور و پیش از برگزاری انتخابات اتاق اقدام کند.

از سوی دیگر «مسعود دانشمند» عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اعتقاد دارد که «خاموشی» در میان تمامی کاندیداهای احتمالی حایز اکثریت آرا خواهد شد و پست ریاست اتاق ایران را دوباره به دست می‌آورد‌. وی گفت :اکثر منتخبان شهرستان‌ها‌، همان افراد دوره‌های قبل باشند، آنها ترجیح می‌دهند به رییس کنونی رای بدهند.

اما «محمد امین هادوی» یکی از فعالان خواستاران تحول که ترجیح داد در دوره کنونی انتخابات اتاق تهران کاندیدا نشود‌، در خصوص نامزدی نهاوندیان متفاوت تر از دیگران سخن می‌گوید.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر حضور نهاوندیان در انتخابات اتاق ایران قطعی شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: این موضوع بستگی به اتاق‌های شهرستان‌ها دارد. اگر آنها از سیاست‌های کنونی اتاق ایران خسته شده‌باشند به طور قطع نهاوندیان را ترجیح می‌دهند. هادوی با اطمینان از اینکه خاموشی هیچ شانسی برای تصدی ریاست اتاق ایران ندارد‌، می‌گوید: اگر نهاوندیان حضور قطعی داشته باشد رقابت جدی میان وی و «مهرعلیزاده» خواهد بود. وی در عین حال افزود: تا زمانی که حضور نهاوندیان قطعی نشده نمی‌توان در این خصوص نظر داد.