تجمیع سرمایه‌ها، برگ برنده بخش‌خصوصی

گروه بازرگانی- تجار و سرمایه‌گذاران ده کشور جهان روز چهارشنبه در ارومیه گردهم آمدند تا در «دومین همایش بین‌المللی آذربایجان‌غربی، فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری» راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور را بررسی کنند.

در این همایش دو روزه، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از ایران، اتریش، آلمان، انگلستان، فرانسه، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی حضور داشتند. نایب رییس مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش این همایش گفت: برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله اگر به صورت دقیق و برنامه‌ریزی شده جلو رود، می‌تواند شاخص‌های اقتصادی کشور را ارتقا دهد.

محمدرضا باهنر افزود: در این برنامه پیش بینی شده سالانه به رشد اقتصادی ۸/۳ درصد برسیم و این در حالی است که در ۲۸سال گذشته تنها در طول دو سال به رشد اقتصادی ۳/۷درصدی رسیدیم.

وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم ۵/۲درصد از این رشد را از محل اصلاح نظام بهره‌وری و توانمندسازی نیروی انسانی به دست آوریم.

وی به بخش‌هایی از اصل ۴۴قانون اساسی اشاره کرد و گفت: ابهاماتی که در بین کار آفرینان و تولیدکنندگان در کشور از قبل از اجرای این اصل در کشور وجود داشت، اعتماد لازم برای حرکت‌های جدی در بخش صنعت و سرمایه‌گذاری را به وجود نیاورده است.

وی افزود: در راستای اجرای این اصل، دولت و مجلس مکلف شدند ۸۰درصد از بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کرده و تمام زیر ساخت‌های لازم را برای توسعه اقتصادی در کشور ایجاد کنند. وی به تشکیل کمیته مشترک برای نظارت بر کلیه بندها و بدنه اجرایی اصل ۴۴اشاره کرد و گفت: این کمیته با همکاری مشترک مجلس و دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده که بر رهاسازی کارهای اقتصادی توسط دولت و ساختن زیربناها برای ورود بخش خصوصی نظارت خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز گفت: این سازمان ۱۷۸ موافقتنامه با بخش خصوصی برای احداث صنایع مختلف در زمینه‌های متفاوت به امضا رسانده که حجم اعتباری این موافقتنامه‌ها ۳۹هزار میلیارد ریال است.

مهندس مهدی مفیدی افزود: حجم اعتباری طرح‌های در دست اجرای کشور نیز از این محل ۱۰هزار میلیارد ریال است که مشغول توسعه و تکمیل طرح‌ها هستیم.

وی اظهار داشت: تا پایان سال‌جاری ۱۰طرح از این محل به بهره‌برداری می‌رسد. وی مدت زمان اجرای طرح‌ها از این محل را سه سال اعلام کرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز گفت: اجرای اصل ۴۴قانون اساسی جهش جدی در بخش سرمایه‌گذاری در صنایع مهم کشور ایجاد می‌کند و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها را که در انحصار دولت بوده از بین خواهد برد.

مهندس خاموشی، از کندی حرکت سرمایه‌گذاران در راستای اجرایی کردن ابلاغیه رهبری درمورد بندهای الف و ب اصل ۴۴قانون اساسی انتقاد کرد و اظهارداشت: سرمایه‌گذاران باید با تجمیع سرمایه‌های خود در ورود به صنایع بزرگ گام بردارند.

رییس اتاق ایران، افزود: شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری در کشور با مشارکت اعضای شرکت‌های خصوصی فعال، تشکیل شده و هدف آن برخورداری از سطح بالای سرمایه، هدایت سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج کشور به داخل و بها دادن به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم است.

وی ادامه داد: برای این شرکت‌ها پنج پروژه تعریف شده به صورتی که علاوه بر استفاده از فاینانس‌ها، در هر کدام از پروژه‌ها ۵۰درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط شرکای خارجی صورت می‌گیرد.

خاموشی با تاکید بر لزوم حذف انحصارات دولتی از اقتصاد، عنوان کرد: با برداشتن انحصارات دولتی از سرمایه‌گذاری‌ها و ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری‌های کلان در اصل ۴۴ قانون اساسی، چهره اقتصادی کشور تغییر می‌یابد و اگر این تحول به وجود نیاید، نگاه به چشم‌انداز بیست ساله نگاه مطلوبی نخواهد بود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و پتروشیمی، فلزات، ذوب آهن، خودرو، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی و بانکی از سوی بخش خصوصی آزاد شده و در مدت ۴۰ تا ۵۰سال آینده با روند اقتصادی کشور تولیدات صادراتی معاف از مالیات خواهند شد. خاموشی در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی نیز گفت: اگر شرکت‌های هلدینگ در این استان ایجاد شود، اقتصاد استان را متحول کرده و در جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی به استان کمک خواهد کرد.