گروه بازرگانی - وزیر بازرگانی عربستان سعودی گفت: بزرگ‌ترین منفعت پیوستن به سازمان تجارت جهانی، این بوده که درهای بازارهای جهانی به روی صادرات این کشور باز شده است. به گزارش «خبرگزاری عرب نیوز»، هاشم یمنی تاکید کرد که تولید و صادرات در عربستان هنوز نیازمند حمایت‌های دولت است و برای استفاده مطلوب از فرصت‌های تجاری، دولت باید نقش حمایتی خود را کماکان اعمال کند.

یمنی درباره اختلاف‌های اخیر عربستان و امارات متحده عربی بر سر صادرات خرما، توضیح داد: خرما یکی از مهم‌ترین اقلام صادراتی عربستان است و جای تاسف دارد که فقط ۴درصد از خرمای تولیدی این کشور به خارج صادر می‌شود.

به گفته یمنی، وزیر کشاورزی عربستان مامور رسیدگی به اختلاف تجاری با امارات متحده عربی شده است. یمنی در ادامه افزود: بخش خصوصی عربستان در سال ۲۰۰۵، ۷/۶درصد نسبت به سال ۲۰۰۴ رشد کرد. ضمن اینکه حجم تجارت عربستان با کشورهای دیگر طی سال گذشته میلادی، ۲۹درصد افزایش یافت. به گفته یمنی، صادرات محصولات غیرنفتی فقط ۱۲ درصد حجم صادرات عربستان را در برمی‌گیرد. در حال حاضر حدود ۳۷۲۳ شرکت و کارخانه در عربستان مشغول فعالیت هستند که سالانه ۵/۹۹۸میلیارد ریال سعودی کالا تولید می‌کنند، اما فقط درصد ناچیزی از این کالاها صادر می‌شود که پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده صادرات غیر نفتی با رشدی سریع همراه شود.