دنیای اقتصاد- در ۸‌ ماه نخست سال‌جاری صادرات غیرنفتی با ۹/۴۷‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۸۴ به رقم ۱۰‌میلیارد و ۱۳۳‌میلیون و ۸۰۰‌ هزار دلار رسید، در همین مدت، ۲۷‌میلیون و ۶۲‌هزار و ۴۰۰ تن انواع کالا به ارزش ۲۶‌میلیارد و ۶۴۷‌میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزنی ۱/۲۱‌درصد افزایش و از حیث ارزش ۷/۰‌درصد کاهش یافت. با ۹/۴۷درصد افزایش نسبت به ۸ماه نخست سال‌ قبل

صادرات غیرنفتی از ۱۰‌میلیارد دلار گذشت

گروه بازرگانی- در ۸‌ماه نخست سال‌جاری صادرات غیرنفتی با ۹/۴۷‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۸۴ به رقم ۱۰‌میلیارد و ۱۳۳‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار رسید.

میزان وزنی کالاهای صادراتی در این مدت ۲۱‌میلیون و ۱۹۰‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹‌درصد افزایش داشته است. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، از مجموع کل صادرات غیرنفتی ۱/۳۳‌میلیون دلار آن به شیوه تجارت چمدانی و ۲۸۷‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار آن از طریق بازارچه‌های مرزی صادر شد.

براساس این گزارش، ارزش صادرات غیرنفتی در ۸‌ماه نخست سال گذشته به میزان ۶‌میلیارد و ۸۶۱‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دلار بود.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت در حدود ۴۷۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۶‌درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت بخش کالاهای پتروشیمی به لحاظ وزن و ارزش بیشترین میزان از مجموع کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

براساس این گزارش، ۳۶‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی به بخش پتروشیمی، ۳۵‌درصد بخش صنعت، ۱۲‌درصد بخش کشاورزی، ۸/۵‌درصد بخش معدن و ۳‌درصد به بخش فرش و صنایع‌دستی اختصاص یافت. ۴ قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل میعانات گازی (پروپان، بوتان و...) با ۲‌میلیارد و ۳۷۱‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دلار، آهن‌آلات و فولاد با ۷۷۴‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دلار، پسته و مغزپسته با ۶۰۲‌میلیون دلار و شمش مس با ۲۹۲‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار بوده است. براساس این گزارش، فرش دستباف با ۷/۲‌درصد، روغن‌- گریس با ۲/۲‌درصد، مصنوعات مسی با ۱/۲‌درصد، سنگ و کنسانتره مولیبدن با ۹/۱‌درصد، مصنوعات پلاستیکی و ملامین با ۶/۱‌درصد و آلومینیوم ساخته شده با ۶/۱‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی در ۸‌ماه نخست امسال از دیگر اقلام عمده کالاهای صادراتی بودند.

در این گزارش آمده است: ده قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت ۳/۵۳‌درصد از ارزش و ۳/۳۵‌درصد از وزن کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادند.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

بیشترین میزان صادرات در این مدت به کشور امارات‌متحده عربی صورت گرفت. در ۸‌ماه نخست امسال ۳‌میلیون و ۲۵۱‌هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۵۶۷‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دلار به امارات متحده عربی صادر شد. این گزارش می‌افزاید: چین با واردات یک‌میلیارد و ۳۵‌میلیون دلار کالا از ایران، دومین خریدار کالاهای ایرانی در بین دیگر کشورها است. براساس این گزارش، عراق، هند، ژاپن، ایتالیا، سنگاپور، عربستان سعودی، افغانستان و آلمان از دیگر کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی هستند. در مجموع ۷/۶۱‌درصد از ارزش کل صادرات ایران به ده کشور مذکور صادر شد.

صادرات کالاهای صنعتی

در ۸‌ماه سال‌جاری ۴‌میلیون و ۹۱۰‌هزار و ۷۰۰ تن انواع کالاهای صنعتی به ارزش ۳‌میلیارد و ۵۲۶‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان به لحاظ وزنی ۶/۷‌درصد و از حیث ارزش ۲/۳۳‌درصد افزایش یافت. آهن‌آلات و فولاد، شمش مس، روغن - گریس، مصنوعات پلاستیکی و ملامین و آلومینیوم ساخته شده ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بخش صنعت بوده‌اند. ۳/۴۵‌درصد از ارزش کل صادرات بخش صنعت در این مدت به ۵ قلم فوق‌الذکر اختصاص دارد.

صادرات کالاهای پتروشیمی

در این مدت ۸‌میلیون و ۶۰۶‌هزار و ۲۰۰ تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۳‌میلیارد و ۵۹۹‌میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد، که این میزان به لحاظ وزنی ۷/۱۱۶‌درصد و از حیث ارزش ۹/۱۶۸‌درصد افزایش یافت. میعانات گازی (پروپان، بوتان و...)، پلی‌اتیلن، متانول، بنزن و انواع آن و انواع قیر ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بخش پتروشیمی بوده‌اند. ۵/۷۵‌درصد از ارزش کل صادرات بخش پتروشیمی به این ۵ قلم اختصاص داشت.

صادرات محصولات کشاورزی

در این مدت یک‌میلیارد و ۲۲۴‌میلیون دلار انواع کالاهای کشاورزی به خارج از کشور صادر شد که ۳/۳۵‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان وزنی صادرات محصولات کشاورزی ۹۸۹‌هزار و ۴۰۰ تن بوده که ۲/۵۵‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. پسته و مغزپسته، کشمش و انواع آن، پوست و انواع سالامبور، خرمای تازه و خشک و زعفران ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی بوده‌اند که ۴/۶۹‌درصد از ارزش کل صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند.

صادرات فرش و صنایع‌دستی

صادرات انواع کالاهای صنایع‌دستی در ۸‌ماه سال‌جاری با ۴/۶‌درصد کاهش در ارزش به رقم ۳۴۷‌میلیون دلار رسید. در این مدت ۲۶۸‌میلیون دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر شد که ۳/۷‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها از دیگر کالای عمده این بخش بود.

صادرات مواد‌معدنی

در این مدت ۵۷۵‌میلیون دلار انواع مواد معدنی به خارج از کشور صادر شد که ۴/۱۱۶‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. سنگ و کنسانتره مولیبدن، سنگ و کنسانتره روی، سنگ و کنسانتره سرب ۳ قلم عمده کالای صادراتی در بخش مواد معدنی بودند که ۱/۷۵‌درصد از ارزش کل صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند.

واردات

در ۸‌ماه امسال ۲۷‌میلیون و ۶۲‌هزار و ۴۰۰ تن انواع کالا به ارزش ۲۶‌میلیارد و ۶۴۷‌میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزنی ۱/۲۱‌درصد افزایش و از حیث ارزش ۷/۰‌درصد کاهش یافت. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۹۸۴ دلار و ۷۰ سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۱۶‌درصد کاهش داشت.

چدن، آهن‌آلات و فولاد با اختصاص ۵/۹‌درصد، لوازم‌صنعتی برقی با ۲/۶‌درصد، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن با ۱/۳‌درصد، مواد شیمیایی با ۹/۲‌درصد، کاغذ و مقوا با ۸/۱‌درصد، محصولات دارویی با ۶/۱‌درصد، انواع کود‌شیمیایی با ۴/۱‌درصد، شکر و ذرت هر‌کدام با ۳/۱‌درصد و ماشین‌آلات راهسازی با اختصاص ۱/۱‌درصد از ارزش کل واردات در این مدت ده قلم عمده کالاهای وارداتی به کشور بودند.

در ۸‌ماه سال‌جاری امارات‌متحده عربی، آلمان، چین، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، جمهوری کره، هند، انگلستان و هلند ده کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بودند.

براساس گزارش گمرک، ۹/۶۹‌درصد از ارزش کل واردات از طریق ده کشور مذکور وارد شده است.