در پی اظهارات رییس شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) مبنی بر موافقت کشور‌های عرب این شورا با پیشنهاد ایران برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد، مسوولان ایرانی هم با استقبال از آن از بررسی بیشتر موضوع خبر دادند. محمود صلاحی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه پیشنهاد همکاری‌های تجارت آزاد با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از سوی ایران عنوان کرد: بحث ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در پی دعوت این شورا از وزیر امور خارجه و طرح پیشنهاد همکاری‌های تجارت آزاد مطرح شده است که قطعا از سوی شورای مناطق آزاد نیز استقبال می‌شود. صلاحی همچنین از ارائه پیشنهاد سوریه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک بین دو کشور نیز خبر داد و گفت: بحث‌های کارشناسی نحوه ایجاد این منطقه آزاد از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در دست بررسی است و با طرح پیشنهاد جدید قطعا موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی با شورای همکاری خلیج‌فارس نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی کشورمان با کشورهای همسایه، برقراری مبادلات بیشتر با این کشورها را زمینه‌ساز رشد تعامل منطقه‌ای برشمرد.

صلاحی تصریح کرد: شورای عالی مناطق آزاد هنوز به فرمول نحوه ایجاد منطقه آزاد مشترک با یک کشور مشخص و یا چند کشور دست نیافته است و اقدامات کارشناسی این موضوع همچنان در حال بررسی است.

عبدالرحمن العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس چند روز پیش گفته بود: وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در جده گرد هم آمده و پیشنهاد همتای ایرانی خود مبنی بر آمادگی ایران برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اعضای این شورا را مورد بررسی قرار دادند.