روزهای بهتر اقتصاد می‌آید

دنیای اقتصاد- همزمان با سفر رییس‌جمهور به آمریکا و سخنرانی وی در محل سازمان ملل متحد، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس دفتر ریاست‌جمهوری، در نشست هیات نمایندگان این اتاق، روزهای بهتری را برای آینده اقتصاد ایران پیش‌بینی کرد. پایان التهاب در بازارهای مختلف و بازگشت دوران آرامش از یکسو و لغو برخی تحریم‌ها از سوی دیگر از جمله مواردی است که محمد نهاوندیان با استناد به آنها، بهبود شرایط اقتصادی را پیش‌بینی کرده و اظهار امیدواری کرده است که دیگر شاهد افت و خیز غیرقابل محاسبه در اقتصاد ایران نباشیم. نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تشکل‌های مدنی باید جنبش ضد تحریم را گسترش دهند، اظهار کرد: اعتراض به تحریم تنها سخن دولت نیست، بلکه حرف دل همه فعالان اقتصادی، نهادهای مدنی و تمامی اقشار جامعه است. به گفته رییس اتاق بازرگانی، باید صدای ملت ایران در این زمینه به گوش همه جهانیان برسد؛ چرا که تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران ظالمانه بوده و بر خلاف ادعاهای مطرح شده، هوشمندانه نیست. رییس اتاق بازرگانی خبر داد

پیش‌بینی روزهای بهتر اقتصادی

گسترش جنبش مدنی ضد تحریم

سردار خالدی- بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق ایران دیروز در حالی برگزار شد که در این جلسه، بر لزوم رفع تحریم‌ها و امیدواری به تقویت دیپلماسی رسمی و عمومی کشور تاکید و روزهای بهتری برای اقتصاد ایران پیش‌بینی شد.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس دفتر ریاست‌جمهوری در این نشست، با تاکید بر اینکه امروز یادآور حماسه دفاع مقدس است، اظهار کرد: همه نگاه‌ها به شرایط جدید کشور در صحنه بین‌المللی امیدوارانه و همه نظرها به اجلاس آینده سازمان ملل و توجه افکار عمومی دوخته شده است.

وی افزود: فرصت‌های جدیدی پیش روی کشور ما قرار دارد و ما بار سنگین‌تری را بر دوش خود احساس می‌کنیم تا از این فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم. رییس دفتر رییس‌جمهوری با اهمیت خواندن حماسه اقتصادی در سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» گفت: اگر بتوانیم این امکان را برای اقتصاد کشور فراهم و در مقابل همه توطئه‌ها و دسیسه‌ها مقاومت کنیم، یک پیروزی بزرگ برای نظام به‌دست آورده‌ایم. وی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها از اقتصاد، تاثیرات فرهنگی را هم به دنبال داشته است، اظهار کرد: اگر بتوانیم این امکان را برای اقتصاد کشور ایجاد کنیم که بیکاری از بین برود، عامل اصلی فساد ریشه‌کن می‌شود.

در رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد ناکام ماندیم

رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه نظام موضوعاتی را به عنوان اهداف اقتصادی مطرح کرده است، گفت: هشت سال قبل، هدف دستیابی به ۸ درصد رشد اقتصادی اعلام شد، در حالی که در رسیدن به این هدف ناکام ماندیم. نهاوندیان با اشاره به اینکه تشکل‌های مدنی باید جنبش ضد تحریم را گسترش دهند، اظهار کرد: به یاری خدا باید بتوانیم از فرصت‌های پیش رو به بهترین شیوه استفاده کنیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه تحریم‌ها اگرچه ناموفق بوده اما آثار اقتصادی آن در کشور قابل انکار نیست، تصریح کرد: در شرایطی که محروم‌‌ترین اقشار جامعه بیشترین آسیب را از تحریم‌ها می‌بینند، با تعبیر هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در دستیابی به اهداف باید به دنبال «نرمش قهرمانانه» باشیم و با زمان آگاهی از فرصت‌ها، بهترین استفاده را بکنیم.

نهاوندیان با بیان این جمله که «اعتراض به تحریم تنها سخن دولت نیست، بلکه حرف دل همه فعالان اقتصادی، نهادهای مدنی و تمامی اقشار جامعه است» گفت: باید صدای ملت ایران در این زمینه به گوش همه جهانیان برسد، چرا که تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران ظالمانه بوده و هوشمندانه نیست.

وی در ادامه افزود: ظالمانه بودن تحریم‌ها به این جهت که منجر به افزایش هزینه‌های مبادله شده، فشار را به کم‌درآمدترین قشر جامعه منتقل کرده است و این موضوع باید در مجامع بین‌المللی مطرح شود.

شورای گفت‌و‌گو، محلی برای بازخورد دوسویه سیاست‌ها باشد

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود به جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی که نخستین نشست آن دو هفته پیش برگزار شده بود، اشاره و تصریح کرد: برگزاری این جلسه نمادی بر رویکرد دولت جدید در همراهی با فعالان اقتصادی است.

وی در ادامه افزود: اگر چه برگزاری جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی تحقق یک وظیفه قانونی بوده، اما در مقایسه با آنچه در گذشته رخ داد، نشان عزم جدی در تصمیم‌سازی کشور است. رییس اتاق ایران گفت: جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی شکل قانونی به خود گرفته و وارد مرحله جدیدی شده و آرزو می‌کنم تداوم این رویکرد، ما را به نهادینه شدن این حرکت در کشور برساند. به اعتقاد نهاوندیان، جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی نه تنها در مرکز بلکه در همه استان‌ها و به صورت منظم باید برگزار شود. وی ابراز امیدواری کرد: شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی محلی برای بازخورد دوسویه سیاست‌ها در رفتارها بین سیاست‌گذاران مدیران دولتی، بخش خصوصی و تعاونی باشد و به این ترتیب بازده کل سیستم اقتصادی را در پی داشته باشد.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه باید ضمن کاهش ضایعات به اجتناب از تصمیمات نادرست اقدام کرد، افزود: این امر نوعی تحقق کشورداری مردم‌سالارانه است.

وی از مردم به عنوان ذخایر طلا و نقره نام برد و گفت: دولتی که رویکرد خود را استفاده از این معادن و ذخایر قرار دهد، خود را غنی کرده است، چرا که اگر کشورداری مبتنی بر اعتماد به مردم و استفاده از تجارب آنها باشد، به طور حتم ضایعات کمتر و جهش و پیشرفت‌ها بیشتر می‌شود. وی افزود: ورود به اقتصاد رقابتی در کشوری مانند ایران مقدماتی دارد و هر که زودتر این کار را آغاز کند، سریع‌تر به نفع خود می‌رسد و در این خصوص نباید زمان را از دست داد.

روزهای بهتری برای اقتصاد می‌بینم

رییس اتاق ایران با بیان این عبارت که «به طور حتم روزهای بهتری را برای اقتصاد ایران می‌بیند.» گفت: نشانه‌ها هم هویدا است که دوران التهابات در بازارهای مختلف به پایان رسیده و دوران آرامش آغاز شده، به همین خاطر باید شاهد ثبات در بازارهای مختلف با سیاست‌گذاری‌های درست باشیم.

وی با بیان اینکه دیگر شاهد افت و خیزهای غیرقابل محاسبه در اقتصاد ایران نخواهیم بود و شرایط مدیریت خواهد شد، افزود: به طور حتم مناسبات بین‌المللی شرایطی را به دنبال خواهد داشت که ظرفیت‌های ایران منجر به جذب همه سرمایه‌گذاران خواهد شد. رییس اتاق ایران در سخنی با فعالان اقتصادی تاکید کرد: در این مرحله انتقالی وظیفه ما در تشکل‌های اقتصادی خطیر بوده و باید واقعیت‌های اقتصادی ایران را برای طرف خارجی بیان کنیم که این موضوع بسیار مهم است.

وی با امیدواری به نتایج مذاکرات نیویورک اظهار کرد: باید بیان واقعیات اقتصاد ایران برای طرف‌های تجاری خارجی در دستور کار تشکل‌ها قرار گیرد و امیدواریم با فعال شدن دیپلماسی رسمی و عمومی کشور که شاهد ابتکارات جدیدی در آن هستیم، دیپلماسی اقتصادی با هماهنگی فعالان اقتصادی در این مسیر به کمک ملت ایران بیاید.

بایسته‌های محیط رقابتی را بپذیریم

در ادامه این نشست، حسین فروغان رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با ذکر مقدماتی همزمان با هفته دفاع مقدس از رویکرد جدید کمیسیون‌ها با کاهش هزینه‌ها و اولویت قرار دادن رقابت‌ها در اتاق خبر داد و اظهار کرد: مشورت‌هایی انجام گرفت و در نهایت در قالب گزارش «تعیین سازو کارهای آزادی کسب و کار در حالت رقابتی» آماده شد.

در این گزارش که به طور مفصل برای سایر اعضای اتاق ایران تشریح شد، در سرفصل‌های جدا به هر یک از مفاهیم و موضوعات نقش دولت و بخش خصوصی در محیط رقابتی به همراه موانع پیش رو آنان اشاره شد.

در بخش دیگری از این نشست، مصطفی رناسی نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق در خصوص اینکه نرخ ارز و نرخ تورم باید با هم تناسب داشته باشند، افزود: احساسات مردم ایجاب می کند که ارز پایین بیاید، اما در اقتصاد کلان باید مواظب احساسات بود، زیرا باید با توجه به همه شرایط، بهترین تصمیم را گرفت.

وی در صحبت‌های پایانی با اشاره به حضور همگانی مردم در خردادماه ۹۲ و خلق حماسه سیاسی اظهار امیدواری کرد: با همکاری تشکل‌های مردمی و اجرای قوانین و مصوبه‌های مجلس شرایط بتواند بهبود یابد.

در ادامه دو نفر از اعضای نمایندگان اتاق با ارائه گزارش‌های مفصلی پیرامون وضعیت صنایع غذایی کشور و تجارت جهانی و بازرگانی بین المللی به ایراد سخن پرداختند.

توقف سه ماهه ثبت سفارش نهاده‌های دامی

در بخش پایانی نشست، هر یک از اعضای هیات نمایندگان به مدت ۱۰ دقیقه صحبت کردند که بخشی از صحبت‌های مهم برخی اعضا آورده شده است.

فارغی، یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به عنوان اولین نفر از عدم ثبت سفارش کالاهای اساسی در سه ماهه اخیر به خصوص نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: عدم شفافیت قیمت ارز و اختلاف بانک مرکزی با سایر مراجع موجب توقف ثبت سفارش کالاهای اساسی شده است. وی با بیان اینکه شاهد این هستیم که ۵۰ روز از آغاز دولت جدید می‌گذرد، تصریح کرد: این در حالی است که کالاها همچنان در بنادر بلاتکلیف مانده‌اند.

ابویی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز با اشاره به موضوع ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران مالیاتی تصریح کرد: این سوال مطرح است که چه بخشی از ممنوع الخروج‌ها تولیدکننده واقعی هستند. به گفته وی در آخرین لیستی که از این ممنوع الخروج‌ها اعلام شد فقط هفت نفر بی‌گناه بودند و مابقی همگی کلاهبردار بودند، ولی آن لیست به بهانه همان هفت نفر از بین رفت. روشنک، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به انتصابی بودن بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو اعتراض کرد و گفت: برای عضویت در شورای گفت‌وگو باید نمایندگان اتاق در آن حضور داشته باشند نه این‌که انتصابی باشد.

در دولت نهم و دهم امکانات بودجه‌ای و پول داشتیم، ولی مدیریت نداشتیم. در دولت یازدهم برعکس شده، مدیریت داریم ولی بودجه نداریم. رنجبران نیز با تاکید بر برگزاری اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت یازدهم و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: باید کمیسیون بازنگری ساختار اتاق ایران و شهرستان‌ها تشکیل شود، ما مدام پیگیر این موضوع هستیم. همچنین مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق ایران با تاکید بر اینکه براساس آمار پنج ماهه، تمام کالاهایی که با دلار ۱۲۲۶ تومانی وارد شده‌اند بسیار گران‌تر از قیمت جهانی آن بوده است، گفت:‌ تصمیم جدید دولت برای تخصیص دلار ۱۲۲۶ تومانی به کالاهای اساسی کار اشتباهی بوده است. هر چند که ما قرار است به دولت کمک کنیم ولی اشتباهات باید تذکر داده شود. گل‌شیرازی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در پایان با انتقاد به اینکه دولت برنامه‌های اقتصادی خود را بدون نظر بخش خصوصی تنظیم کرده است، اظهار کرد: اتاق باید این تذکر را به دولت یازدهم بدهد و مجددا از دولتمردانی که دیروز در جمع ما بوده و امروز در صندلی تصمیم گیری قرار گرفته‌اند طلب کند که در برنامه‌های اقتصادی نظر بخش خصوصی نیز اعمال شود.

حاشیه‌های دیروز

- نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و رییس اتاق ایران در اواسط جلسه به دلیل قرار ملاقات با رییس مجلس کشور ترکیه، نشست هیات اتاق را ترک کرد.

- در بخش پایانی نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران برخی از افراد اعضای هیات نمایندگان ضمن انتقاد به ساختار اتاق ایران از حضور انتصابی تعداد مشخصی از اعضای هیات نمایندگان در شورای گفت‌وگو گلایه کردند.

- تمامی افرادی که در نشست هیات اتاق نمایندگان حاضر شدند و صحبت کردند هر کدام ابتدا و انتهای صحبت‌هایشان را با شعر یا جمله معروفی مزین می‌کردند که همین باعث شد جلسه دیروز تا حدی رویکرد ادبی هم به خود بگیرد. از ضرب المثل معروف «اندکی صبر سحر نزدیک است» تا شعر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی که «از خدا جوییم توفیق ادب / بی ادب محروم ماند از لطف رب» از مهم‌ترین حاشیه‌های سخن حضار بود.

احتمال حضور روحانی در شورای گفت‌وگو

فارس- رییس دفتر رییس‌جمهور از برگزاری جلسات کمیته ماده ۷۶ با همکاری مجلس و قوه قضائیه خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم که آقای رییس‌جمهور در یکی از جلسات شورای گفت‌وگو حضور داشته باشد. محمد نهاوندیان در حاشیه بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بی‌شک آنچه اقتصاد ایران احتیاج دارد آرامش و ثبات است که فعالان اقتصادی بتوانند برنامه‌ریزی کنند. وی همچنین به اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری اشاره کرد و گفت: مذاکرات دو جانبه و چندجانبه می‌تواند به ایجاد فضای توافقات در سطح دولت‌ها و تشکل‌ها و بسترسازی لازم در این زمینه کمک کند تا دیدگاه‌های تجاری باعث رونق در تجارت شود. رییس اتاق بازرگانی ایران درباره عدم برگزاری جلسات کمیته ماده ۷۶ گفت: در رویکرد دولت جدید که به دنبال بهبود محیط کسب و کار است، با مشارکت مجلس و قوه قضائیه و همچنین اتاق بازرگانی به عنوان دبیرخانه کمیته ماده ۷۶ و فراهم کردن بانک اطلاعاتی در ارتباطات و تشکل‌ها به دنبال آن هستیم تا این جلسات از سر گرفته شود.