تعهدات ارزی صادرکنندگان به زودی لغو می‌شود

هما کبیری- روز گذشته مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف همراه با خبرهای خوبی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای صادرکنندگان بود. محمدرضا نعمت‌زاده از رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد: در این رابطه نامه‌ای به ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای لغو مصوبه تعهدات ارزی صادرکنندگان ارسال شده است. سال گذشته همزمان با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، چهار روش برای مدیریت ارز صادرکنندگان مطرح شد. همچنین در لایحه بودجه سال ۹۲ نیز صادر‌کنندگان غیرنفتی ملزم به فروش ارز خود در مرکز مبادلات ارزی شدند. بر این اساس در روش اول، صادر‌کننده مواد اولیه را نیز وارد می‌کرد. در روش دوم، ارز صادراتی به یک وارد‌کننده داده می‌شد تا نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز اقدام کند. در روش سوم، ارز صادرکننده به مرکز مبادلات ارزی می‌رفت و در روش چهارم صادرکننده امکان پس‌انداز ارز خود را در یک حساب شخصی در یک بانک ایرانی داشت.

اما روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در پنج ماه منتهی به مرداد ماه امسال صادرات کاهش پیدا کرده، گفت: به دلیل تصمیم نادرستی که برای استفاده از ارز حاصل از صادرات گرفته شد، صادرات کاهش پیدا کرده و به همین دلیل با سازمان تدابیر ویژه اقتصادی مکاتبه کرده‌ایم تا این مشکل رفع شود.

این در حالی است که در بخشنامه‌ای که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر شده بود، اگر صادرکننده ارز خود را در زمان مقرر به واردکننده عرضه نمی‌کرد، از معافیت مالیاتی و معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردار نمی‌شد. بر همین اساس نعمت‌زاده از تعامل با سازمان مالیات برای رفع این مشکل نیز خبر داد و افزود: این بخشنامه‌ها و مصوبات، صادرات را کاهش داده و تلاش ما بر این است که بوروکراسی را کاهش دهیم و در ۱۰۰ روز وعده داده شده از سوی دولت، در جهت مقررات‌زدایی و حذف موانع تولید برآییم.

وی در ادامه با اعلام اینکه تفکیک عاملیت و حاکمیت در شرکت ملی فرش ایران تصمیمی بود که گرفته شده و معایب و محاسنی دارد، گفت: در تلاش هستیم تا با برگزاری کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی مشکلات صنعت فرش را رفع کنیم.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه کشورهای بلوک شرق با استاندارد کردن فرش، تولید و عرضه‌شان افت کرد، افزود: من با استاندارد کردن فرش مخالفم، چون نمی‌توان هنر را استاندارد کرد. اما اینکه اجزای فرش اعم از تار و پود و نخ مورد استفاده استاندارد باشد، مورد قبول ماست.

کم‌اظهاری صادرکنندگان فرش

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مخالف کنترل دولتی ارز صادرکنندگان هستیم، گفت: ما حامی تولید هستیم، برای رفع موانع تولید تلاش می‌کنیم و معتقدیم هنر صنعت فرش به عنوان یک صنعت سنتی و قدیمی باید راه همواری پیش‌رو داشته باشد و موانعش برطرف شود.

وی یکی از دلایل کاهش ارزشی صادرات فرش را کم‌اظهاری گمرکی صادرکنندگان اعلام کرد و افزود: به دلیل مقرراتی که در بازگشت ارز گذاشته شده بود، ارزش‌های گمرکی کمتر از واقعیت ثبت شده و صادرات فرش نسبت به چند سال اخیر کاهش داشته که دلیل آن موانعی است که در مقررات برگشت ارز لحاظ شده است.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه ارز حاصل از صادرات فرش باید در تولید فرش، تهیه مواد اولیه و همچنین تامین منابع مالی بافندگان لحاظ شود، اعلام کرد: مخالف هر گونه کنترل دولتی و اخذ تعهد از صادرکنندگان هستیم، چرا که معتقدم این گونه کارها بازدارنده صادرات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در چند سال گذشته صادرات فرش بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار بوده و من معتقدم می‌تواند به یک میلیارد دلار هم برسد، اما برای تامین نقدینگی فرش هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

ایران نخستین صادرکننده فرش دستباف

در این مراسم، رییس مرکز ملی فرش حضور وزیر صنعت دولت یازدهم را نخستین حضور در جمع ذی‌نفعان صنعت فرش برشمرد و به تجار و بافندگان فرش نوید داد با توجه ویژه‌ای که دولت یازدهم به فرش دارد، مشکلات این صنعت به زودی شناسایی شده و گام‌های مثبتی در این جهت برداشته خواهد شد.

محمدباقر علیخانی با تاکید بر اینکه ایران با ۷۵ کشور دنیا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صادرات فرش دارد، افزود: ۳۰ تا ۴۰ محصول به صورت مستقیم با فرش در ارتباط است که ما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه برند فرش ایرانی شناخته شده است، در بخش صادرات کنار این محصول قرار گیرد. به همین منظور در این نمایشگاه غرفه خانه ایرانی و دکور ایرانی را برپا کرده‌ایم.

وی فرش را به عنوان یک مزیت مطلق در داخل کشور برشمرد و تاکید کرد: با مزیت مطلق به تنهایی می‌توان سطح رفاه جامعه را افزایش داد. ایران با سهم ۷/۳۹درصدی صادرات فرش، رتبه نخست صادرات را در دنیا دارد. بر اساس آمار رسمی صادرات کشور، امروز برای همین میزان صادرات، ۷۰۰هزار بافنده تمام وقت تحت پوشش بیمه مشغول به کار هستند و تا ۳ سال آینده، این رقم به یک میلیون نفر خواهد رسید.

جوایز صادراتی باید جدی گرفته شود

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اعلام اینکه بسیاری از موزه‌های دنیا از داشتن فرش ایرانی به خود می‌بالند، گفت: بهترین راه برای توزیع عادلانه ثروت همین هنر فرش است.

رضا رحمانی افزود: این صنعت با ۳۰ صنعت دیگر در ارتباط است و برای ۱۰میلیون نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط است که یک میلیون نفر آنها در استان آذربایجان شرقی قرار دارند.

وی با اعلام اینکه بیمه قالیبافان در چند سال اخیر پیگیری شده، تاکید کرد: در حال حاضر تبلیغ فرش دستباف و پفک نمکی برای صدا و سیما تفاوتی ندارد، در حالی که این تفاوت باید در جامعه احساس شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه با اعلام اینکه بارها اعلام شده که صادرات فرش قرار است جایگزین صادرات نفت شود، گفت: برای تحقق این هدف، باید سال بعد ارزیابی کنیم چقدر در این جهت پیش رفته‌ایم و چه کارهایی انجام شده است.

ارسلان فتحی‌پور افزود: امروز خود مجلس باید تسهیل صادرات فرش را در اولویت قرار دهد و امتیازات ویژه‌ای به صادرکنندگان بدهد تا با افزایش انگیزه‌ها جایگزینی صادرات فرش به جای نفت خام اتفاق بیفتد.

این نماینده مجلس تصمیم‌گیری برای جوایز صادراتی را یکی دیگر از اولویت‌های اصلی عنوان کرد و گفت: جایزه‌های صادراتی حق صادرکنندگان است و در این رابطه باید تصمیم‌های جدی گرفته شود. بسیاری از صحبت‌ها روی کاغذ راحت است، اما در عمل عقب‌نشینی‌ می‌شود. در این مورد نیز در دولت دهم قول‌هایی به بافندگان داده بود که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.

وی همچنین در نظر گرفتن اعتباراتی برای آموزش فرشبافی را نیز ضروری خواند و تاکید کرد: مجلس اعلام آمادگی می‌کند تا با ایجاد کارگروه‌هایی برای حمایت از فرش دستباف، طرح‌های وزارت صنعت برای تسهیل صادرات فرش را مورد حمایت قرار دهد.

بر اساس این گزارش، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف در حالی افتتاح شد که نمایندگان بسیاری از کشورهای مختلف در آن حضور یافته بودند؛ به طوری که به جز نمایندگان مجلس، بسیاری از سفرا و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه

حاضر بودند.

به گفته رییس مرکز ملی فرش ایران، ۲۳۰ نفر نماینده کشورهای مختلف در یکی، دو روز ابتدایی نمایشگاه، از آن بازدید خواهند کرد. همچنین در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه، از پنج منطقه ثبت شده فرش قم، اصفهان، تبریز، خوی و هریس در وایپو رونمایی شد.