برنامه‌های جدی دولت برای اشتغال

سردار خالدی- نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران این بار با حضور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که البته با صحبت‌های جالب و شنیدنی وی همراه بود. در این جلسه، ربیعی با اشاره به نشست روز سه‌شنبه هفته جاری شورای عالی اشتغال، از افراط و تفریط دیدگاه‌ها در تدوین قانون کار سخن به میان آورد و البته با گریزی به مشکلات طرح مسکن مهر، تاکید کرد: دولت برنامه‌های جدی برای اشتغال در دستور کار قرار داده است. جلسه با مدیران عامل بانک‌ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه صبحانه کاری دیروز با برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه به خاطر برخی عقب‌افتادگی‌ها در بخش اقتصادی کشور باید احساس ناراحتی داشته باشیم، تصریح کرد: دیگران از ما جلوتر هستند و این عقب افتادگی اقتصادی باید به یک مساله ملی و عمومی در بین نخبگان اقتصادی جامعه تبدیل شود. به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالعه‌ای که در بین کشورهای هند، برزیل، مکزیک، کره‌جنوبی و مالزی انجام شده، نشانگر این است که باید هم دولت کارآمدتر شود و هم اجتماعی شدن نیز در جهت توسعه صورت گیرد. ربیعی با اشاره به اینکه باید با بخش خصوصی همکاری کرد، گفت: بنده با مشکلات تولید به خوبی آشنایی دارم؛ چرا که در برهه‌ای از زمان برخی افراد پیشنهاد مدیریت یک واحد صنعتی را به بنده دادند که متاسفانه به دلیل مشکلات موجود پیش روی تولید و صنعتگران، ۳۵۰میلیون تومان ضرر به بار آورد. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از برگزاری جلسه شورای عالی اشتغال در سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و گفت: در این جلسه درباره اختصاص منابع مالی که از بانک مرکزی برای بنگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم، تصمیم‌گیری خواهیم کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید به دقت برای تقسیم این منابع، بنگاه‌ها را تقسیم‌بندی کنیم؛ چرا که اگر این منابع رها شود باز هم به سمت خودروسازان روانه خواهد شد. وی از برگزاری جلسه با رییس کل بانک مرکزی خبر داد و گفت: در این جلسه توانستیم منابع مالی را برای بنگاه‌های اقتصادی دریافت کنیم، ضمن اینکه در هفته جاری نیز جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها خواهیم داشت.

برنامه دولت برای اشتغال

ربیعی در ادامه این نشست تصریح کرد: دولت به طور جدی برای اشتغال کشور برنامه دارد و با وجود رشد اقتصادی منفی و در شرایطی که هر ماه دو یا سه وزیر برای دادن یارانه نقدی غش می‌کنند، با کار سختی مواجه هستیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: رییس‌جمهور مخالف شدید تزریق نقدینگی است، اما معتقدیم در این شرایط هم با برنامه‌ریزی می‌توانیم کار را جلو ببریم. وی افزود: در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی با رییس کل بانک مرکزی جلسه‌ای داشتیم و رقمی را برای تزریق به بنگاه‌ها در نظر گرفتیم که البته در جامعه هم نقدینگی ایجاد نکند. در جلسه شورای عالی اشتغال هم خواستار تقسیم‌بندی بنگاه‌های اقتصادی هستیم تا رقم حمایتی تنها به سمت خودروسازی نرود. ربیعی با بیان اینکه من و برخی از وزرا به شدت طرفدار انبساط در بودجه بودیم، گفت: مشکلات متعددی وجود دارد نظیر اینکه دولت نمی‌داند با مسکن مهر چه کار کند، زیرا کدام دولت با یک میلیون تومان مردم را خانه‌دار می‌کند؟ به اعتقاد ربیعی، قانون کار فعلی کشور، ثمره یک افراط و تفریط در دیدگاه‌ها است، اما دولت فعلی چنین دیدگاهی ندارد. وی در ادامه با اشاره به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی گفت: گزارشی در این خصوص به هیات رییسه مجلس ارائه کردم و تقاضای جلسه غیرعلنی برای آن داشتیم، زیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد در ۱۵ سال آینده باید تمام بودجه دولت را به صندوق‌ها بدهیم تا حقوق پرداخت کنند که وضعیت بسیار وحشتناکی است. وی گفت: اما با تمام این مشکلات، علامت‌های بازار مثبت است. وی با اشاره به انتصاب یکی از افراد باسابقه وزارتخانه در معاونت روابط کار گفت: اولین شرطی که با این دوستان کردیم این بود که در این مباحث هیچ‌گونه دخالتی نداشته باشیم و مهندسی در وزارتخانه ممنوع است. وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هم اکنون افراد سیاسی از هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی خارج شده اند و خوشحال می شوم که بخش خصوصی در پیشبرد کارها مرا یاری کند. ربیعی همچنین پیشنهاد تشکیل کمیته‌هایی مشترک با اتاق بازرگانی در زمینه‌های روابط کار، بیمه و تامین اجتماعی، تعاون و بهبود فضای کسب‌و‌کار ارائه کرد و خواستار استفاده بخش خصوصی از ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور شد. ربیعی در ادامه تصریح کرد: با اتخاذ تصمیم‌های کوچک اما عاجل برای سامان دادن به وضعیت فعلی تولید موافقم؛ به طوری که ۵ تا ۶ کارگروه در حوزه‌های مختلف باید تشکیل شود تا بتوان موانع کسب‌و‌کار را در بخش‌های مختلف برطرف کرد.

حال و روز تعاون خوب نیست

وی با اشاره به وضعیت بخش تعاون نیز گفت: این بخش ظرفیت‌های بسیاری دارد، اما حال و روزش خوش نیست همان‌طور که حال هیچ‌کس در اقتصاد خوش نیست.

ربیعی در پایان به فعالان بخش خصوصی قول داد مجموعه بخش خصوصی در صورتی که به جمع‌بندی در خصوص بهبود وضعیت تولید برسد از توان آنها در بهبود شرایط موجود استفاده خواهد کرد. در این نشست فعالان بخش خصوصی نیز مسائل مربوط به حوزه کار را مطرح کردند. قبل از وزیر، حسن طایی، معاون اشتغال وزیر نیز با اشاره به موضوع دستمزد منعطف تصریح کرد: دستمزد منعطف زمانی قابل اجرا است که تورم یک رقمی در کشور داشته باشیم یا حداقل نرخ تورم به ۱۲ الی ۱۳ درصد کاهش یابد و الان زمینه برای دستمزد منعطف هنوز فراهم نیست. وی همچنین گفت: هر بیمه جدیدی که مطرح شود باید منابع آن در نظر گرفته شود.

وضعیت نا مطلوب کسب‌و‌کار

در ادامه این نشست، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران در خصوص قانون کار، گفت: اصلاحیه قانون کار در آذر سال گذشته به مجلس تقدیم شد، اما این اصلاحیه جوابگوی نیاز آینده نخواهد بود و مشکلات خاص خود را دارد. شافعی درباره چگونگی اجرای قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار نیز گفت: در حال حاضر رییس‌جمهور دستور داده است آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون تدوین و ابلاغ شود. در همین حال مشغول تدوین آن بخش از آیین‌نامه‌هایی که باید در اتاق تهیه شود نیز هستیم. به اعتقاد ما، با اجرای این قانون فضای کسب‌و‌کار در کشور متحول خواهد شد. رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه همکاری دولت و بخش خصوصی در این زمینه مناسب است، گفت: فضای عمومی کسب‌و‌کار در ایران خوب نیست و رتبه ما در مقیاس جهانی بسیار پایین است که همین موضوع اجرای این قانون را مهم‌تر می‌کند. به گفته شافعی، تولید اکنون به کمک‌های اورژانسی دولت نیاز دارد و رفع معضل بیکاری در سایه بهبود فضای کسب‌و‌کار میسر خواهد شد. شافعی افزود: در حال حاضر حقوق و دستمزد نیز کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد و البته همین حداقل دستمزد نیز در معرض تهدید بوده و امنیت شغلی برای کارگران وجود ندارد.