گروه بازرگانی: جلسه روسای اتاق‌های سراسر کشور این بار با حضور اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور در محل اتاق ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: مناطق آزاد در ابتدا با نگاه به بیرون کشور و تقویت اقتصاد برون‌زای کشور تاسیس شد تا محلی برای تعامل با اقتصاد سایر کشورها باشد و از نظر فناوری و توسعه نیز به پیشرفت کشور کمک کند. وی افزود: اما متاسفانه این اهداف ترسیم شده محقق نشد و مسیر حرکت از آنچه باید می‌بود فاصله گرفت. امیدواریم با شرایط جدید شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ادامه داد: در شرایط فعلی تعامل میان اتاق‌های سراسر کشور با مناطق ویژه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در رسیدن به اهداف ترسیم شده برای سال جاری از سوی مقام معظم رهبری داشته باشد.

در این نشست مشاور رئیس جمهور از پیگیری دولت برای تاسیس «آف‌شور بانک» (واحد بانکی در یک مرکز مالی بین‌المللی که مالکیت آن متعلق به یک بانک غیرمقیم است و با قبول سپرده از بانک‌های خارجی یا سایر واحدهای آف‌شور به عملیات بانکی می‌پردازد) در مناطق آزاد خبر داد و گفت: هدف این است که بتوانیم منابع مالی بین‌المللی را به کمک مناطق آزاد بیاوریم. اکبر ترکان در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور گفت: آنچه در ۸ ماه گذشته رخ داده در ماه‌های نخست متمرکز بر مهار تورم بود و تورم ۴۴ درصدی با شناسایی عوامل بروز آن که اصلی‌ترین عامل آن تزریق منابع پرقدرت از سوی بانک مرکزی بود، به شدت کاهش یافت. وی میزان نقدینگی دولت یازدهم در ابتدای روی کار آمدنش را ۵۱۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این رقم، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به پایه پولی و ۴۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر از طریق تزریق منابع بانک مرکزی بود.

ترکان ادامه داد: در ۶ ماه دوم سال گذشته، دولت به صورت سخت‌گیرانه، استفاده از منابع بانک مرکزی را مهار کرد و این رفتار سختگیرانه، دولت را قادر به کنترل و کاهش تورم کرد و متوسط تورم سال گذشته با گزارش بانک مرکزی ۳۴ درصد و با گزارش مرکز آمار ۳۲ درصد بود.

مشاور رئیس‌جمهور یادآور شد: سیاست‌هایی که تورم را کاهش می‌دهد، رکود را عمیق می‌کند و سیاست‌هایی که سبب رونق می‌شود، تورم را افزایش می‌دهد. بنابراین وقتی دولت در شرایط رکود تورمی قرار دارد شرایط بسیار سخت است و باید دید چگونه باید تصمیماتی گرفت که هم تورم را کنترل کرده و هم اقتصاد را رونق دهد. مشاور رئیس جمهور همچنین در خصوص مناطق آزاد و ویژه اقتصاد کشور نیز گفت:‌ متاسفانه هنوز زیرساخت‌ها متناسب با یک کار بزرگ نیست؛ البته کارهایی انجام شده اما کافی نیست، امیدوار هستیم در ابتدا، مشکل فرودگاه در این مناطق حل شود و بتوانند خدمات تجاری ارائه کنند.

وی عنوان کرد: در سیاست‌گذاری‌های مناطق آزاد سعی شده برای هر منطقه یک محور تعریف شود و بر این اساس کیش با نگاه گردشگری، چابهار با نگاه ترانزیت، اروند با نگاه به بازار عراق، ماکو با نگاه به کار با ترکیه، انزلی با نگاه به دریای خزر و قشم برای صنعت نفت دیده شده‌اند.

ترکان تصریح کرد: مشکل زمین در مناطق آزاد به تازگی برطرف شده است، هم‌چنین به دنبال این هستیم که آف‌شور بانک در مناطق آزاد ایجاد کنیم، اما هنوز موفق نشده‌ایم؛ اما هدف این است که بتوانیم منابع مالی بین‌المللی را به کمک مناطق آزاد بیاوریم. دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: ۶۳ منطقه ویژه در مجلس تصویب شده ۲۳ منطقه شده و ۴۰ منطقه هنوز ایجاد نشده است و می‌توان این مناطق را به بخش خصوصی واگذار کرد. علا میرمحمدصادقی، نایب رئیس اتاق ایران هم گفت: ما در اتاق قصد داریم از موقعیت فعلی و دید اقتصادی دولت استفاده کنیم و می‌توان تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق و مناطق آزاد به امضا رساند. وی افزود: باید کاری کنیم که اتاق‌ها به طور حتم در مناطق آزاد حضور داشته باشند.