گروه بازرگانی: نخستین ملاقات رسمی هیات ایرانی با بازرگانان و کارآفرینان ترکیه در آنکارا صورت گرفت. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ظهر روز دوشنبه، نخستین ملاقات رسمی هیات ایرانی با بازرگانان و کارآفرینان ترکیه در محل سفارت در آنکارا صورت گرفت.

یحیی آل‌اسحاق، سرپرست هیات تجاری ایرانی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ایران برای سرمایه‌گذاری مطمئن گفت: طی پنج سال آتی و تنها در حوزه نفت و گاز، ایران برنامه دارد که رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد دلار را سرمایه‌گذاری کند. آل‌اسحاق همچنین از ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری بازارهای اطراف ایران سخن به میان آورد. به گفته وی فعالان ایرانی و ترکیه به راحتی می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. رئیس اتاق تهران با اشاره به برخی مشکلات، تصریح کرد: گرچه معتقدیم برخی مشکلات منطقه‌ای وجود دارد، ولی آنچه به عنوان فعال اقتصادی در ایران متوجه می‌شویم، این است که مشکلات در حال برطرف شدن است. رئیس اتاق تهران خطاب به هیات ترکیه گفت: اگر در شرایط فعلی وارد تجارت نشویم، در صورت عادی شدن اوضاع تجاری ایران با دنیا، شرایط برای ترکیه‌ای‌ها سخت‌تر می‌شود زیرا رقبای اروپایی نیز وارد میدان می‌شوند.

در همین حال امیت یاردیم، سفیر ترکیه در ایران در گفت‌و‌گو با «اقتصاد روز» با اشاره به سفر هیات تجاری تهران به ترکیه درباره افزایش حجم تجارت دوجانبه تهران و آنکارا گفت: مقامات ترکیه در سال ۲۰۱۱ سیاست افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری تهران و آنکارا را مطرح کردند و خواستار آن شدند این مناسبات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

به گفته یاردیم آمار تجارت دو جانبه تهران و آنکارا هر سال با پنج میلیارد دلار افزایش همراه بود و تنها در سال ۲۰۱۳ به جهت افزایش حجم تحریم‌ها با کاهش همراه بود. این در حالی است که اگر ما با همان سرعت پیش می‌رفتیم در سال گذشته آمار نزدیک به ۳۰ میلیارد‌دلاری را در مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه رقم می‌زدیم.

سفیر ترکیه در تهران با تاکید بر این موضوع که ما می‌توانیم در یکی، دو سال آینده به هدف فوق دست پیدا کنیم، متذکر شد: هدف ۳۰ میلیارد‌دلاری به معنای آن نیست که ما به ارقامی بالاتر در حجم تجارت دو جانبه تهران و آنکارا نمی‌اندیشیم.

به گفته وی اهداف تعیین شده قابل دستیابی است چراکه پتانسیل‌ها و قابلیت‌هایی که برای این هدف مورد نیاز است، وجود دارد اما در راه رسیدن به این اهداف باید به وضعیت مناسبات جهانی و فضای حاکم بر اقتصاد ایران نیز واقف بود.

یاردیم با اشاره به دیدارهایی که اعضای اتاق‌های بازرگانی و بخش‌های خصوصی دو کشور در حاشیه تشکیل نخستین کمیسیون مشترک تجاری ایران و ترکیه انجام دادند، اظهار کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای این نشست‌ها تهیه و امضای توافقنامه‌ها و پروتکل‌هایی برای تسهیل و ساده‌سازی روابط اقتصادی و تجاری تهران و آنکارا بود.

به گفته وی علاوه بر این، در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نقشه راهی تهیه شده که طی یک ماه اخیر نیز گام‌هایی برای اجرای آن برداشته شده است.