برون‌سپاری امور نمایشگاهی به تشکل‌ها

هما کبیری: هر چند که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در گروه ۲ واگذاری‌ها بر اساس اصل ۴۴ قرار دارد، اما بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، مدیرعامل این شرکت از واگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم بارها اعلام کرده بود که مدیریت نمایشگاه‌ها باید دولتی باقی بماند، چون نمایشگاه‌ها نقش بسزایی در تجارت خارجی کشور دارد. حالا با تصمیم اخیر کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها مبنی بر واگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها، تحقق این هدف نزدیک‌تر شد. براساس قانون، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها اجازه برگزاری نمایشگاه‌ها چه داخلی و چه خارجی را دارد، اما حسین اسفهبدی در هفتمین جلسه کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به‌طور رسمی از واگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی خبر داد تا با مدیریت حاکمیتی این شرکت، بخش خصوصی بیش از گذشته در برگزاری نمایشگاه‌ها حضور داشته باشد. در این رابطه، محمدجواد قنبری، معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که تاکید این شرکت این است که مجریان در برندها و درجه‌های مختلف حضور داشته باشند تا ظرفیت نمایشگاهی کشور افزایش یابد.

واگذاری پاویون ایران به تشکل‌ها

حسین اسفهبدی در کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با بیان اینکه اعتقاد و سیاست مدیریت فعلی نمایشگاه تهران این است که تشکل‌ها برگزارکننده نمایشگاه‌های داخلی باشند، درخصوص قیمت و نرخ غرفه‌ها نیز گفت: ما هم معتقدیم که قیمت اجاره غرفه و سالن‌ها به ویژه در بخش قیمت‌های ارزی بالا است، با وجود این، در حال بازنگری قیمت‌ها هستیم.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی تهران، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران همچنین افزود: شرکت سهامی نمایشگاه‌ها بنای رفتن از سایت فعلی نمایشگاه تهران در اراضی ولنجک را ندارد و در عین حال معتقدیم که باید حداقل سه سایت نمایشگاهی دیگر نیز در تهران ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی افزود: اولویت برگزاری نمایشگاه‌ها را به تشکل‌ها می‌دهیم. وی درباره تغییر ساعات برپایی نمایشگاه‌ها نیز خاطرنشان کرد که اصلاح آن شدنی است و در کارگروهی به بررسی این موضوع پرداخته می‌شود.

وی همچنین یادآور شد شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در حال مذاکره با یک پیمانکار اماراتی برای احداث هتل در سایت نمایشگاه تهران است. اسفهبدی در پایان از آمادگی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این بخش خبر داد و افزود: سرمایه‌گذاران خرد و کلان با هر میزان سرمایه‌گذاری و با هر ایده‌ که در صنعت نمایشگاهی داشته باشند می‌توانند در این بخش ورود پیدا کنند.

تاکید بر بازتعریف برگزاری نمایشگاه‌ها

محمدجواد قنبری، معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با توضیح اینکه ۶۵۰ نمایشگاه با موضوعات مختلف در کشور برگزار می‌شود، به این نکته نیز اشاره کرد که از این تعداد تنها ۲۰۰ موضوع نمایشگاهی مطابق با استانداردهای روز و البته هدفمند برگزار می‌شود.

به گفته وی در یک دهه اخیر تعدد برگزاری نمایشگاه‌ها در ایران روند فزاینده‌ای داشته که به گفته وی دلیل عمده این اتفاق کسب درآمد و سودجویی مالی بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: نمایشگاه‌ها یک فعالیت اقتصادی خاص است و در کشورهای اروپایی، شهرداری، بخش خصوصی و دولت با هم در اجرای نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند. با توجه به صنعت نمایشگاهی در کشور ما، نیاز به ساماندهی و سیاست‌گذاری برای آن احساس می‌شود و به نظر می‌رسد متولی امر می‌تواند دولت باشد، اما حضور بخش خصوصی قطعا لازم و موثر است. معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنین تصریح کرد: بخش عمده‌ای از ۶۵۰ نمایشگاه برگزار شده در سال، در واقع نه تنها اشتراکی با صنعت نمایشگاهی ندارد بلکه یک بازار فروش بیشتر نیست.

قنبری با بیان اینکه سایت نمایشگاهی تهران همه ساله پذیرای ۷۰ نمایشگاه بین‌المللی با موضوعات مختلف است، بر بازتعریف و همکاری‌های مشترک برای برگزاری نمایشگاه‌ها در ایران تاکید کرد.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و به نوعی هماهنگ‌کننده تجار و بازرگانان در کشور است، به عنوان مخاطب این جلسات قرار گرفته تا همکاری‌های دولت و بخش خصوصی در این حوزه عملیاتی‌تر و هماهنگ‌تر شود. ضمن اینکه در خارج از کشور نمایشگاه‌های اختصاصی ایران برگزار می‌شود و می‌تواند محلی برای ورود بخش خصوصی به بازارهای این کشورها باشد.

به گفته معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، اواخر سال جاری نمایشگاه ایران در قطر و عمان برگزار می‌شود که بخش خصوصی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی در آنها حضور پیدا کند.

لزوم تدوین گزارش‌ پس از پایان نمایشگاه‌ها

در این نشست، اعضای بخش خصوصی کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. احمد پورفلاح که ریاست این کمیته را برعهده دارد، بر برپایی جلسات توجیهی برای مجریان و عوامل نمایشگاهی پیش از برگزاری هر یک از نمایشگاه‌ها تاکید کرد. وی همچنین بر تهیه گزارش‌های کارشناسی پس از برگزاری هر یک از نمایشگاه‌های صنعتی و اقتصادی تاکید کرد و گفت: این گزارش‌ها به تعیین چشم‌انداز وضعیت صنایع و بازار محصولات در داخل و خارج از کشور کمک می‌کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، پیشنهاد اعلام فراخوان به تشکل‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نمایشگاهی را مطرح کرد که مورد استقبال مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها قرار گرفت.

محمدرضا بهرامن، نایب رئیس اتاق تهران نیز با استقبال از طرح واگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها، براین نکته تاکید کرد که ورود تشکل‌ها به این عرصه نباید توام با درآمدزایی باشد و تنها سیاست‌گذاری برپایی نمایشگاه‌ها با تشکل‌ها و انجمن‌ها باشد.

مجیدرضا حریری دیگر عضو کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها نیز در این نشست بر تعیین سیاست‌های این شرکت تاکید کرد و گفت: اگر سیاست‌گذاری‌ها از سوی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی شفاف و روشن باشد در این صورت بخش خصوصی می‌تواند انتظارات خود را براساس این سیاست‌ها تبیین کند.

از سوی دیگر، محمدرضا نجفی‌منش دیگر عضو کمیته مشترک نمایشگاهی بر این نکته تاکید کرد که تشکل‌ها به خوبی می‌توانند در برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود اقدام کنند و به گفته وی این اتفاق بر بهتر شدن کیفیت نمایشگاه‌ها کمک می‌کند.

علی شیبانی نیز در این نشست بر واگذاری نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها، همچنین اصلاح ساعات برگزاری نمایشگاه‌ها تاکید کرد. به گفته این فعال اقتصادی، زمان برگزاری نمایشگاه‌ها در طول روز، مناسب نیست در حالی که در سایر کشورها نمایشگاه‌ها در ساعات عصر و شب برگزار شده و از توان استقبال بالای بازدیدکنندگان برخوردار است. وی همچنین خواستار تجمیع نمایشگاه‌های هم‌نام شد.

نشست بخش خصوصی و دولت در حوزه نمایشگاه از سال‌های دور برگزار می‌شد، اما در دولت گذشته به دلایل مختلف با وقفه مواجه شده و با مدیریت جدید شرکت نمایشگاه‌ها، کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها کار خود را آغاز کرده، به طوری که در هفتمین نشست این کمیته نمایندگان دولت و بخش خصوصی به نتایج مشترکی در این حوزه دست یافتند.