ویژگی‌های اتاق بازرگانی خوب

عباس آرگون رئیس هیات مدیره شرکت نصر مبین ایرانیان با توجه به گذشت ۱۳۰ سال از تشکیل اتاق بازرگانی در ایران، به دلیل دولتی بودن بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور تا یکی دو دهه گذشته نگاه جامعه اقتصادی کشور به اتاق بازرگانی تغییر قابل توجه نداشته و تغییرات ایجاد شده در این دو دهه ناشی از روند خصوصی‌سازی و انتقال از اقتصاد دولتی به اقتصاد بخش‌خصوصی با اجرای سیاست‌های کلی اصل ‌۴۴قانون اساسی است. اگر چه در این زمینه در ابتدای راه قرار داریم، لیکن اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصی و محلی که در آن فعالان اصلی اقتصاد (بخش‌خصوصی) می‌‌توانند با تولید اطلاعات اقتصادی و انتقال آن به مراجع تصمیم‌سازی کشور، موجب ارتقای کیفیت تصمیمات و رشد و شکوفایی اقتصادی و تسهیل فضای کسب‌وکار شوند، لیکن برای نیل به این مقصود نیازمند اتاق بازرگانی با ویژگی‌های زیر هستیم:

۱- اتاق بازرگانی به‌عنوان عصاره بخش‌خصوصی و کانون همه فعالان اقتصادی با مبنا قرار دادن شایسته‌سالاری و حضور نیروهای مجرب، متخصص، معتمد، متعهد و کارآفرین، باید منعکس‌کننده نظرات فعالان اقتصادی به قوای سه‌گانه و تعامل سازنده جهت رفع دغدغه‌ها و موانع پیش روی بخش‌خصوصی و جلب حمایت آنان از این بخش باشد.

۲- در اتاق بازرگانی به‌عنوان مهم‌ترین تشکل اقتصادی کشور و محلی که در آن مسائل کلان اقتصادی کشور مورد مداقه قرار می‌گیرد، داشتن نگاه ملی در این حوزه امری ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین باید منافع شخصی، صنفی و بخشی ملاک عمل نمایندگان بخش‌خصوصی نبوده و در این سطح باید به منافع ملی و اقتصاد کشور توجه کرد.

۳- اتاق بازرگانی باید دارای عزمی راسخ و معتقد به مبارزه با رانت، تبعیض و انحصارات بوده، همچنین تلاش در جهت ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی بدون غوغاسالاری داشته و در جهت از بین بردن تبعیض‌ها و رانت‌های اقتصادی به قوای سه‌گانه مشاوره و پیشنهادهای عملی ارائه کند و خود نیز به اصل مسوولیت‌پذیری و نظام پاسخگویی و عمل به آن معتقد باشد.

۴-در اتاق بازرگانی نمایندگان باید آشنایی کامل با مبانی اقتصادی از نظر تجربی و علمی در سطح ملی و اطلاعات و توان شناخت مسائل اقتصادی در حوزه‌های داخلی و خارجی داشته باشند و با قدرت تعامل بالا، کار تیمی و توان تحمل چالش‌‌ها در مباحث اقتصادی مشارکت و ایفای نقش کرده و موجبات شکوفایی و رشد اقتصادی کشور را فراهم کنند.

۵-در اتاق بازرگانی باید پس از بیان دیدگاه‌های مختلف، وحدت نظر جهت تاثیرگذاری بیشتر تصمیمات اتخاذ شده وجود داشته باشد و از بخشی‌نگری اعضا براساس گرایش و حیطه‌ تخصصی فعالیت اجتناب شود و با پشتیبانی و حمایت از تصمیمات جمعی نسبت به اجرایی شدن آن اهتمام کند.

۶- اتاق بازرگانی با قانون‌مداری و هوشمندی باید ضمن بهره‌گیری از تفکرات خلاق و افراد توانمند، آگاه و معتقد به اخلاق کسب‌وکار و دارای فرصت لازم جهت حضور و مشارکت حداکثری در هیات نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی، در راستای حمایت از کلیه اعضای خود در حوزه‌های متعدد از جمله تامین مالی، مالیاتی، اصلاح قوانین و مقررات، آیین‌نامه‌های اجرایی یا پیشنهاد تدوین قوانین و مقررات مورد نیاز با چابک‌سازی اتاق موجب سهولت انجام فعالیت‌های بخش‌های مختلف اقتصادی شود.

۷- اتاق بازرگانی ضمن کاستن از نقش و حضور دولت در اتاق و حضور هر چه فعال‌تر و موثرتر در تصمیم‌سازی قوای سه‌گانه کشور با استفاده از تجربیات گذشته و توانایی‌ها و قابلیت‌های امروزی بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن ایرانی داخل و خارج از کشور جهت حمایت از تولیدات با تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات با تکنولوژی روز استفاده کرده و به رفع معضلات فضای کسب‌وکار در کشور و کمک به توسعه اقتصادی کشور به‌ویژه در حوزه بازرگانی خارجی و تسهیل امور مرتبط با این حوزه و افزایش تعامل با اتاق‌های بازرگانی کشورهای هدف و همچنین شناسایی بازارهای جدید در کشورهای مختلف و معرفی تولیدات با برند، فرهنگ، تمدن واقتصاد کشور اسلامی ایران به سایرکشورها بپردازد.

۸- اتاق بازرگانی به دلیل ضعف آگاهی و دانش فنی بخشی از بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن در حوزه اقتصاد بین‌الملل، باید نسبت به ایجاد سیستم آموزشی پویا به منظور افزایش سطح دانش آنان با ارائه آموزش‌های لازم در حوزه اقتصاد و کسب‌وکارهای مختلف با بازدهی و سود مناسب، اقدام کند. همچنین آموزش راه‌های ارتقای کیفیت محصولات تولیدی به جهت برخورداری از توان رقابت با کالاهای سایر کشورها و آموزش امکان بهره‌مندی از دانش و تکنولوژی جدید برای توسعه میزان محصولات و کاهش هزینه‌ها را در دستور کار قرار دهد.

۹-اتاق بازرگانی با تدوین چرخه کامل همکاری بین حوزه‌های مختلف اقتصادی (بانکداری، تولیدی، بازرگانی و...) در جهت جلوگیری از عملکرد جزیره‌ای، موازی و ایجاد هم‌افزایی بیشتر، همچنین برنامه‌ریزی برای جذب منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاران خارجی جهت توسعه و گسترش زیرساخت‌های تولیدی کشور اقدام کند.