نقش آموزش در اتاق برای نیل به اهداف

دکتر بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران یکی از شاخص‌‌های رشد و توسعه و مبنای قیاس کشورها، شاخص تولید ناخالص داخلی است و یکی از شاخص‌های تاثیرگذار بر آن صادرات و واردات است. تلاش کشورها همواره برای افزایش صادرات، ارزآوری و کسب درآمد از طریق آن بوده است. در کشورهایی که اقتصاد آنها بر مبنای منابع داخلی طبیعی نیست تمرکز دولت‌ها تنها بر صادرات کالاهای تولیدی و گسترش بازارهای هدف آن است، اما متاسفانه در کشورهایی مانند ایران که دارای منابع اولیه هستند، تمرکز صادرات بر مبنای صادرات منابع انرژی مثل نفت و گاز است و این امر سبب تضعیف دیگر صنایع داخلی می‌شود.

برای تغییر این روند باید منبعی دیگر جایگزین نفت شود و درآمد حاصل از منابع نفتی پشتوانه امور ملی شود نه منبع تامین هزینه‌ها؛ و این امر جز با گسترش صادرات محصولات و کالاهای تولید داخل امکان‌پذیر نیست. اتاق بازرگانی باید به عنوان نهادی مردمی در راستای بهبود و گسترش صادرات، مشکلات و خلل موجود در این راه را شناسایی و در راستای حل آنها اقدام کند.

بررسی تاریخ تشکیل و پیشینه همه اتاق‌های بازرگانی در اقصی نقاط جهان نشان می‌دهد که ماموریت و هدف اصلی این اتاق‌ها برقراری بهتر روابط تجاری با تجار دیگر کشورها و برطرف کردن مشکلات پیش‌روی تجار و بازرگانان و تسهیل روند معاملات آنها بوده است.

امروزه اکثر اتاق‌های بازرگانی پا از این هدف فراتر گذاشته و با حفظ هدف اصلی به انجام ماموریت‌هایی در راستای پی‌گذاری و اصلاح حلقه‌های اولیه تولید تا صادرات پرداخته‌اند، به طوری که با انجام این وظایف خود به خود به هدف اصلی که گسترش صادرات و واردات و تسهیل آن است نائل می‌شوند.

اتاق‌های بازرگانی کشورهای پیشرفته و اقتصادهای بزرگ جهان مانند ژاپن، آمریکا، آلمان، فرانسه و کره جنوبی اصل را بر مبنای آموزش کسب و کارهای پربازده و سودده به مردم و آموزش راه‌های افزایش کیفیت محصولات تولیدی به منظور بهره‌مندی از قدرت رقابت با کالاهای دیگر کشورها و همچنین آموزش استفاده از تکنولوژی و ابزارهای روز برای گسترش حجم تولید و کاهش زمان تولید گذاشته‌اند.

پس از این آموزش‌های پایه، آموزش‌های اصول برقراری ارتباط با مشتری و بازاریابی و بازارسازی برای محصولات به تولیدکنندگان آموزش داده می‌شود و در کنار این فعالیت‌ها، اتاق بازرگانی به ماموریت اولیه خود در راستای تسهیل روند صادرات و حذف مشکلات تجار می‌پردازد.

بخش آموزش و مهارت اتاق بازرگانی کشور انگلستان، مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت و صنعتش را مسلح کردن افراد کشور به مهارت‌های رقابتی برای مواجهه با خطر اقتصادهای روبه رشدی مثل هند و چین و از آن فراتر افزایش بهره‌وری برای رقابت با فرانسه و آلمان و آمریکا ذکر کرده است.

اتاق آموزش و مهارت انگلستان سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر را آموزش همگانی و به ۱۸۰۰ نفر مفاهیم پایه‌ای کسب و کار را آموزش می‌دهد. این اتاق برگزارکننده حدود ۶ هزار دوره آموزشی در سراسر انگلستان است و نکته قابل توجه این است که این اتاق تنها ارائه‌کننده خدمات آموزشی و دوره‌های کارآموزی به افراد بین ۱۶ تا ۲۴ سال است و با این کار افراد را برای ورود به بازار کار آماده و نیروی کاری موردنیاز کارآفرینان و صنایع را تامین

می‌کند.

بنابراین اگر به دنبال یک اتاق بازرگانی فعال و پویا هستیم ابتدا باید مساله آموزش را جزو اهم فعالیت‌ها قرار دهیم تا علاوه بر انجام وظایف اصلی اتاق، گامی موثر در رشد فضای کسب و کار کشور و اشتغال جوانان که یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه است، برداریم.