شاتا: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت، از کاهش ۷ درصدی واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد. مجتبی خسروتاج، با اشاره به واردات ۵/ ۵۲ میلیارد دلاری درسال ۹۳ افزود: میزان واردات کالاهای سرمایه‌ای حدود ۲۸ درصد رشد داشته است ضمن اینکه مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز صنایع داخلی، ۴ درصد رشد و اقلام مصرفی ۷ درصد افت داشته است. به گفته وی، رشد اقلام سرمایه‌ای، بیانگر حجم ماشین‌آلاتی است که برای طرح‌های جدیدی که در سال‌های آتی شاهد تولید آنها خواهیم بود وارد کشور شده است. خسروتاج در ادامه با اشاره به وضعیت واردات برخی کالاها از جمله پوشاک تصریح کرد: واردات رسمی پوشاک بالغ بر ۶ میلیون دلار بوده این درحالی است که براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق، واردات غیر رسمی پوشاک رقمی بالای ۲ میلیارد دلار برآورده شده است، بنابراین قدر مطلق کالاها بسیار ناچیز بوده است. وی همچنین به چرایی و میزان واردات ۵ قلم کالا و محصول مهم وارداتی اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال کنجاله از دانه‌های روغنی کنجاله تولید می‌شود و با توجه به اینکه کشور ما در تولید این محصول با مشکلاتی روبه‌رو است امروز بیش از ۹۰ درصد دانه‌های روغنی خود را از محل واردات تامین می‌کنیم.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: در بخش ذرت نیز با توجه به مصرف ۶ میلیون تنی داخلی بالغ بر ۴/ ۲ میلیون تن در داخل تولید و بقیه نیز توسط واردات تامین می‌شود. خسروتاج با اشاره به سرانه مصرف برنج در کشور که بالغ بر ۳/ ۲ میلیون تن است اظهار کرد: از این میزان ۸/ ۱ میلیون تن در داخل تولید و بقیه آن نیز از واردات تامین می‌شود. قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت در امور تجارت در ادامه میزان واردات خودرو به داخل کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: واردات خودرو در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ با ۳۰ درصد رشد همراه بوده است.

به گفته وی؛ در حال حاضر به ازای واردات هر خودرو به کشور،۴ خودرو از رده خارج می‌شوند که حدود ۱۰۰ درصد حقوق عوارضی و سایر هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

خسرو تاج در ادامه سخنان خود به موضوع قاچاق و لطمات حاصل از آن اشاره و تاکید کرد: توجه به مبادی ورودی کالا را باید با دقت بیشتری دنبال کرد و در این راه بررسی مسیر اینکه چه کنترل‌هایی باید روی آن صورت گیرد از موارد مهمی است که باید بیش از پیش مورد عنایت قرار داد. وی خاطرنشان کرد: در این بین مصرف‌کنندگان نیز باید با تعصب ملی خود از خرید کالای قاچاق خودداری کنند، در همین حال در صورتی که هزینه کالای قاچاق بالاتر از کالای قانونی باشد ضمن حمایت از تولید داخل، ترغیب برای واردات کالای قاچاق نیز کاهش پیدا می‌کند.