گروه بازرگانی: رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه‌حجیم) گفت: رتبه‌بندی واحدهای صنفی اقدام بسیارخوبی است و می‌تواند در بحث کیفیت نان شرایط سالم و رقابتی تری ایجاد کند. محمدجواد کرمی با بیان اینکه هیچ دستورالعمل یا مکاتبه‌ای برای رتبه‌بندی واحدهای صنفی در این حوزه نداشته‌ایم، اظهار کرد: سال‌های قبل پیشنهاد رتبه‌بندی را داده بودیم، چون اگر قرار است چنین اقدامی صورت گیرد بهتر است از صنف نان‌های فانتزی این رتبه‌بندی به‌عنوان پایلوت آغاز شود که البته این کار صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه اتحادیه قنادان و اغذیه‌فروشان سال‌ها است که واحدهایشان را درجه‌بندی کرده‌اند، گفت: در زمینه نان موضوع آرد یارانه‌ای همیشه مشکل آفرین بوده و دولت با توجه به اینکه موضوع حذف مستقیم یارانه آرد را پیش رو دارد که در این راستا قرار بود تا پایان سال گذشته ۲۰درصد از نانوایی‌ها آزادپز شوند و در آینده نیز همه نانوایی‌ها آزاد ‌شوند؛ بنابراین بهتر است این رتبه‌بندی هر چه سریع تر اجرایی شود.

وی در عین حال بیان کرد: رتبه‌بندی برای افزایش کیفیت بسیار خوب است و باید برای واحد درجه یک، مزیت‌هایی در نظر گرفت تا بقیه نیز برای افزایش کیفیت خود ترغیب شوند.

کرمی افزود: درصد بالایی از نانوایی‌ها از نظر بهداشتی شرایط لازم را ندارند و بدون شک در این رتبه‌بندی می‌توانیم بفهمیم چه تعدادی از نانوایان دارای شرایط مناسب هستند.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی(حجیم و نیمه‌حجیم) ادامه داد: رتبه‌بندی اقدام خوبی است که در نهایت به نفع دولت و مردم است و مردم نیز می‌توانند از نان سالم و محصول استاندارد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۵۴۵ واحد صنفی مجاز نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در شهر تهران داریم، گفت: تعداد واحدهای صنفی مجاز در استان تهران ۶۸۰ واحد است که اگر استان البرز را به آن اضافه کنیم این میزان به ۸۰۰ واحد افزایش می‌یابد و در کل کشور حدود ۳ هزار واحد صنفی مجاز در این صنف داریم.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در ادامه گفت: از ابتدای اسفند که سهمیه آرد یارانه‌ای واحدهای نان‌ فانتزی قطع شده برخی با تهیه آرد ارزان‌تر از نانوایی‌های دولتی قدرت رقابت را در بازار از ما گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی به قیمت آزاد ۵۲ هزار تومان است؛ در حالی که دولت با یارانه‌ای که می‌دهد کیسه آرد ۴۰ کیلویی را به قیمت حدود ۳۴ هزار تومان در اختیار واحدهای نانوایی که سهمیه یارانه‌ای دارند قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه از ابتدای اسفند سهمیه ‌آرد یارانه‌ای ۵۴۰ واحد نان فانتزی در تهران قطع شده و همگی آزادپز شده‌اند افزود: این مساله سبب شده تا شاهد استفاده آرد واحدهای یارانه‌ای به واحدهای آزادپز باشیم و برخی واحدهای نانوایی تنها با سود ۵ هزار تومانی روی هر کیسه آرد آن را در اختیار واحدهای آزادپز قرار می‌دهند نتیجه آن شده که قدرت رقابت بین واحدهای ‌آزادپزی که سالم کار می‌کنند با واحدهایی که آرد خود را از این طریق تهیه می‌کنند از بین برود.

به گفته رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم، از آنجایی که تعداد نانوایی در تهران فراوان است کم شدن ساعت پخت و در اختیار قرار دادن آرد مازاد چندان به نظر نمی‌رسد و نتیجه‌اش خراب شدن بازار برای واحدهای نان فانتزی و آزادپز است که ما را رفته رفته از گردونه خارج می‌کند.

کرمی با انتقاد از اینکه نظارت دقیقی بر چگونگی نحوه تامین آرد واحدهای آزادپز وجود ندارد، تصریح کرد: باید بازرسان بپرسند که آزادپزها آردشان را از کجا تهیه می‌کنند؟

وی پیشنهاد داد تا دولت هر چه زودتر یا یارانه آرد را به تمام نانوایی‌ها بدهد یا آنکه به سمت آزادپز شدن همه نانوایی‌ها حرکت کند و برای آنکه به مردم و قشر کم درآمد فشاری وارد نشود یارانه نان را به‌صورت ماهانه در اختیار مردم قرار دهد.

کرمی تصریح کرد: دوگانه عمل کردن برای دادن یارانه به نانوایی‌ها چیزی جز ایجاد رانت برای برخی افراد خاص در پی ندارد و فقط پول آن از جیب دولت خارج می‌شود در صورتی که مردم حتی تغییری در کیفیت نان احساس نمی‌کنند و در بیشتر موارد نان را به‌صورت نرخ آزاد تهیه می‌کنند.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم گفت: حتی دولت می‌تواند همان کاری که در ترکیه اتفاق افتاد را انجام دهد و پس از آنکه تمام نانوایی‌ها آزادپز شدند در هر منطقه یا شهر ۲ تا ۳ واحد صنعتی نان دولتی ایجاد و نان دولتی برای اقشار آسیب‌پذیر توزیع شود.